Сайт Подус Ганни Миколаївни
практичного психолога КЗ "Великобурлуцький ліцей"


Головна | Реєстрація | Вхід
Субота, 04.05.2024, 12:27
Вітаю Вас Гість | RSS
Меню сайту
Категорії розділу
Початкова школа [13]
Середня школа [10]
Старша школа [2]
Психодіагностика батьків [5]
Рекомендації, поради психолога [66]
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 57
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Корисні посилання
Головна » Файли » Батьківський всеобуч » Початкова школа

батьківські збори 9
29.03.2016, 21:02

Аналізуючи особливості сімейного виховання, у першу чергу роз­глядають особливості відносин всередині сім’ї: взаємини між батьками, дорослими різного покоління, між дорослими та дітьми. У психолого-педагогічній літературі використовують класифікацію типів міжособистісних відносин у сім’ї, запропоновану Е. Г. Ейдеміллером і В. В. Юстицьким.

Гармонійна сім’я — це сім’я, у якій відносини будуються на основі таємної довіри, соціальні ролі взаємно доповнюють одна одну, кожний виконує певні функції.

Сім’я, що розпалася,— це сім’я, у якій один із батьків залишив сім’ю, живе окремо, але якоюсь мірою зберігає контакти із сім’єю і виконує частину своїх сімейних функцій.

Неповна сім’я — сім’я, у якій через якісь обставини відсутній хто-небудь із батьків.

За певних умов такі взаємини в сім’ях можуть бути основною при­чиною неправильного виховання. При неправильних типах виховання йдеться про надмірну або недостатню виразність відповідної риси ви­ховного процесу.

Розглянемо виділені в роботах педагогів і психологів типи неправиль­ного сімейного виховання.

  • Гіпопротекція полягає у зниженому рівні опіки за дитиною з боку старших. Виявляється недостатністю опіки і контролю, відсутністю інтересу батьків до захоплень і переживань дитини. Крайня форма такого типу виховання — повна бездоглядність, у результаті чого відсутній елементарний догляд за дитиною (не нагодований, пога­но і неохайно одягнений, відсутні необхідні умови для виконання домашніх завдань).
  • Прихована гіпопротекція характеризується тим, що контроль за по­водженням дитини відрізняється формалізмом. Заборони і заохочення, сформульовані самими батьками, легко і швидко ними й забувають­ся. Дитина знає, те, що не можна зробити зараз, на даний момент, можна буде зробити завтра. У цьому випадку виконання батьківських обов’язків перетворюється на формальну необхідність, яку їм нав’язує суспільство.
  • Потуральна гіпопротекція пов’язана, з одного боку, з безконтроль­ністю та вседозволеністю, а з іншого боку — бажанням батьків за­хистити дитину від покарань учителів. Як правило, у цьому випадку рівень опіки за дитиною невеликий, а ступінь задоволення її по­треб — високий.
  • Домінуюча гіперпротекція полягає, з одного боку, в дріб’язковій опіці дітей, жорсткому контролі їхньої поведінки, захисті їх від якихось небезпек, а з іншого — у всьому нав’язують дітям свою думку, свою волю, придушуючи в підлітків самостійність, ініціативність, почуття,  відповідальності.
  • Потуральна гіперпротекція характеризується тим, що дитина опи­няється в центрі уваги всіх членів сім’ї, є об’єктом загального за­милування. Як правило, її вчинки сприймаються без критики. При такому вихованні батьки намагаються захистити дитину від можливих труднощів, заохочують її егоїзм..
  • Явне і приховане емоційне нехтування полягає в тому, що батьки зв’язують свою дитину якимись негативними моментами в їхньому житті. У такій сім’ї діти відчувають себе перешкодою у здійсненні батьківських планів. У своєму крайньому прояві такий тип виховання одержав назву виховання за типом «Попелюшки». Таке виховання може супроводжуватися жорстоким поводженням з дитиною.
  • Виховання за типом жорсткого поводження з підлітком виявляється в постійних фізичних покараннях за найменші провини і неслухня­ність.
  • Виховання за типом підвищеної моральної відповідальності при­пускає покладання на дитину, через які-небудь причини, обов’язків по догляду за молодшими або безпомічними членами сім’ї. Підліток починає розуміти, що на ньому лежить велика відповідальність, що він повинен виправдати сподівання сім’ї.
  • Суперечливе виховання пов’язане із ситуацією, за якої одні члени сім’ї дотримуються одних вимог до дитини, а інші відстоюють і засто­совують свої вимоги до дитини.

10. Зміна виховних прийомів може привести до заміни типу, що засто­совувався раніше, іншим типом.

У таблиці подано порівняльну характеристику різних стилів сімей­ного виховання.

 

Таблиця Стилі сімейного виховання

Назва

Емоційна близькість

Вимоги

Контроль, санкції

Модель спілкування

Тип особистісного розвитку дитини

Гіперопіка (гі-перпротекція; домінуюча гіперопіка; симбіотич­ний; «життя за дитину»)

Зайва тур­бота

Відсутні при чис­ленних заборонах і обмежен­нях

Тотальний, надмірний

Прагнення до тісного емоційного контакту

(дріб’язкова опіка)

Несамостійний — залежність; егоцентризм, вседозволеність, асоціальність; інфантилізм; по­силення астеніч­них рис

Гіперопіка (гі-перпротекція; потуральна гіперопіка; «ку­мир сім’ї»)

Обожню­вання, милу­вання

Відсутні

Слабкий; вседозволе­ність

«Жертво­принесення» (максимальне задоволення потреб, примх)

Істероїдний — де­монстративність, нестриманість у негативних емо­ціях. Епілеоптид-ний — завищені домагання; труд­нощі у відносинах з однолітками

Завищена моральна від­повідальність (гіперсоціалі-зація)

Знижена увага

Високі

Можливі варіанти

Надмірна за­клопотаність майбутнім, соціальним статусом, на­вчальними успіхами

Тривожно-недовірливий

Анархічний (потуральний; ліберально-потуральний)

Переривання емоційного контакту (іноді де­монстра­тивне) при порушеннях поводження дитини

Відсутні або слабкі

Відсутній (виправ­дання по­водження)

«Запобіглива»

(некритичне відношення)

Нестійкий — егоїстичність, некритичність, пристосовництво

Гіпопротекція (бездоглядність; індиферентний; мирне існу-

Байдужість;

недостатність

тепла

Відсутні

Відсутній (байду­жість)

«Невтру­чання» (авто­номія, за­критість для спілкування)

Нестійкий, гіпер-тимний — асоці­альність, неперед-бачуваність

Емоційне нехтування (відчужений; відкидаючий; «попелюшка»; «маленький не­вдаха»)

Відсутня

Завищені

Жорсткий, суворі по­карання

Психологічна дистанція, повна втрата контакту

Епілептоїд-ний — мрійність, жорстокість; труднощі в спіл­куванні; невро­тичні розлади

Жорстоке по­водження (агресивний)

Відсутня

Відкрита агресія

Жорсткий, позбав­лення задо­волень, прини­ження, побої

Антагонізм, ворожість (із приводу по­водження)

Егоїстичний — жорстокість, про­вокації. Епилеоп-тоїдний

 

 

 

 

 

 

Категорія: Початкова школа | Додав: annapodus | Теги: стиль виховання
Переглядів: 388 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту
  • uCoz Community
  • uCoz Manual
  • Video Tutorials
  • Official Template Store
  • Best uCoz Websites

  • Copyright MyCorp © 2024 | uCoz