ТРУДНОЩІ
|
МОЖЛИВІ ПРИЧИНИ ТРУДНОЩІВ
|
КРИТЕРІЇ ТРУДНОЩІВ
|
РЕКОМЕНДАЦІЇ
|
1. Неуважність
|
- Низький рівень розвитку довільності.
- Переважає ігрова мотивація навчання.
- Низький рівень об’єму концентрації і стійкості уваги.
- Інші психологічні причини.
|
У дитини 6-7 років процеси збудження переважають над гальмуванням; чим менша дитина, тим більше. Звідси у дітей 6 років мимовільна увага переважає довільну. Тому діти у 5-7 років можуть зберігати активну увагу протягом всього 10-15 хв., не більше. Шестирічки за своїм психічним розвитком є дошкільники і ведуча діяльність в них – гра, семирічки – молодші школярі і ведуча діяльність в них – навчання.
|
Формуванню довільної уваги сприяє участь дитини у сюжетно-рольових іграх, образотворчій діяльності, конструюванні, аплікаційній діяльності тощо. Утримати увагу може жива, емоційна, виразна мова педагога. Відомо, що у грі формуються передумови навчальної діяльності. Тому, навчання шестирічок повинно відбуватися через гру!!! Допомога психолога (діагностика, корекційно-розвиваюча програма, вправи на розвиток уваги на уроці).
|
2. Непосидли-
вість
|
- Низький рівень розвитку довільності.
- Індивідуально-психологічні особливості особистості.
- Інші психологічні причини.
|
У дитини 6-7 р. процеси збудження переважають над
гальмуванням; чим менша дитина, тим більше. Діти з різним темпераментом поводять себе по-різному. Холерики на відміну від флегматиків, наприклад, не можуть довго займатися однією справою. Гіперактивній дитині важко сидіти нерухомо.
|
Формуванню довільності сприяє участь дитини у сюжетно-рольових іграх, образотворчій діяльності, конструюванні, аплікаційній діяльності тощо.
Допомога психолога (психодіагностика типу темпераменту, корекційно-розвиваюча програма, вправи на розвиток довільності). Врахування при навчанні індивідуальних особливостей (тип темпераменту. гіперактивність тощо).
|
3. Важко розуміє пояснення з першого разу
|
- Несформованість прийомів навчальної діяльності.
- Слабка концентрація уваги.
- Низький рівень розвитку сприйняття.
- Низький рівень розвитку загального інтелекту.
- Інші психологічні причини.
|
Для успішного навчання необхідна сформованість компонентів навчальної діяльності: навчальна задача, навчальні дії та дії контролю і оцінки. Для прийняття навчальної задачі дитині необхідна опора не на наявну ситуацію, а на зміст, що складає її контекст, розуміння позиції дорослого і умовного змісту його питань, підкоряння поведінки і дій дитини певним нормам і правилам. Навчальна діяльність передбачає високий рівень контролю, який повинен базуватися на адекватній оцінці дій і можливостей.
|
Для прийняття навчальної задачі потрібна система занять – сюжетно-рольових ігор. Уміння рішати прямі і непрямі задачі залежить від здатності встати на позицію іншого, яка формується у спілкуванні з іншими дітьми через систему занять – ігор з правилами. Треба учити “бачити” інших, показати можливість переходу з однієї позиції на іншу при розгляданні однієї ж і тієї ж ситуації, допомогти дитині стати на позицію учителя, мами, вихователя. Тут можуть допомогти режисерські ігри. Необхідна допомога психолога (діагностика інтелекту, пізнавальної сфери, складання корекційно- розвивальної програми).
|
4. Постійний бруд у зошиті
|
- Слабкий розвиток тонкої моторики пальців рук.
- Несформованість прийомів навчальної діяльності.
- Недостатній об’єм уваги.
- Низький рівень розвитку пам’яті.
- Інші психологічні причини.
|
Дрібні м’язи пальців і кисті рук ще слабо розвинені, тому швидко настає втома (через 1,5-2,5 хв. при безперервному письмі). Пам’ять як і увага носить переважно мимовільний характер.
|
Сприяють розвитку тонкої моторики руки уроки праці, малювання (ліплення, аплікація, мозаїка, плетіння з бісеру, в’язання, робота з глиною тощо). Продуктивність мимовільного запам’ятовування збільшується, коли завдання вимагає від дитини активну орієнтацію в матеріалі, виконання розумових операцій (придумування слів, встановлення конкретних зв’язків і т.п.). Запам’ятовування повинно бути мотивованим, в умовах виконання дитиною доручень дорослого в ігровій діяльності!!!
|
5. Будь-яке завдання необхідно повторити декілька разів, перш ніж учень почне його виконувати
|
- Низький рівен концентрації і стійкості уваги.
- Низький рівень довільності.
- Несформованість уміння виконувати завдання за усною інструкцією дорослого.
- Несформованість передумов навчальної діяльності.
- Інші психологічні причини.
|
У дитини 6-7 років процеси збудження переважають над гальмуванням; чим менша дитина, тим більше. Для успішного навчання необхідна сформованість компонентів навчальної діяльності: навч. задача, навчальні дії та дії контролю і оцінки. Для прийняття навч. задачі дитині необхідна опора не на наявну ситуацію, а на зміст, що складає її контекст, розуміння позиції дорослого і умовного змісту його питань, підкоряння поведінки і дій дитини певним нормам і правилам. Навч. діяльність передбачає високий рівень контролю, який повинен базуватися на адекватній оцінці дій і можливостей.
|
Формуванню довільності сприяє участь дитини у сюжетно-рольових іграх, образотворчій діяльності, конструюванні, аплікації тощо. Для прийняття навчальної задачі потрібна система занять – сюжетно-рольових ігор. Уміння рішати прямі і непрямі задачі залежить від здатності встати на позицію іншого, яка формується у спілкуванні з іншими дітьми через систему занять - ігор з правилами. Треба учити “бачити” інших, показати можливість переходу з однієї позиції на іншу при розгляданні однієї ж і тієї ж ситуації, допомогти дитині стати на позицію учителя, мами, вихователя. Тут можуть допомогти режисерські ігри. Необхідна допомога психолога (діагностика пізнавальної сфери, складання корекційно-розвивальної програми).
|
6. Погано орієнтується у зошиті
|
- Низький рівень розвитку сприйняття і орієнтування у просторі.
- Низький рівень розвитку довільності.
- Слабкий розвиток дрібної мускулатури кисті рук.
- Інші психологічні причини.
|
У дитини 6-7 років процеси збудження переважають над гальмуванням; чим менша дитина, тим більше. Дрібні м’язи пальців і кисті рук у дітей 6-7 років ще слабо розвинені, тому швидко настає втома.
|
Формуванню довільності сприяє участь дитини у сюжетно-рольових іграх, образотворчій діяльності, конструюванні, аплікації тощо. Сприяють розвитку тонкої моторики руки уроки праці, малювання, ліплення, конструювання тощо.
|
7. Піднімає руку, а при відповіді мовчить
|
- Несформованість відношення до себе як до школяра.
- Занижена самооцінка.
- Низький рівень розвитку довільності.
- Інші психологічні причини.
|
Дитина неадекватно сприймає конкретну ситуацію, не вміє подивитися на себе з боку і бачити інших з різних боків, не знає, як аналізувати і співставляти свої і чужі роботи.
|
Не треба штучно знижувати самооцінку дитини!!! Треба учити “бачити” інших, показати можливість переходу з однієї позиції на іншу при розгляданні однієї ж і тієї ж ситуації, допомогти їй стати на позицію дорослого, Тут можуть допомогти режисерські ігри.
|
8. Постійно відволікається на уроках, залазить під парту, грається, їсть
|
- Несформованість відношення до себе як до школяра.
- Переважає ігрова мотивація навчання.
- Індивідуально-психологічні особливості.
- Низький рівень розвитку концентрації і стійкості уваги.
- Низький рівень розвитку довільності.
- Несформованість прийомів навчальної діяльності.
- Інші психологічні причини.
|
Процеси збудження переважають над гальмуванням. Гіперактивній дитині важко сидіти нерухомо. Ведуча діяльність у 6-річки – гра. Необхідна сформованість компонентів навчальної діяльності. Навчальна діяльність передбачає високий рівень котролю, який повинен базуватися на адекватній оцінці дій і можливостей.
|
Формуванню довільності сприяє участь дитини у сюжетно-рольових іграх, образотворчій діяльності, конструюванні, аплікації тощо. Для прийняття навчальної задачі потрібна система занять – сюжетно-рольових ігор. Уміння рішати прямі і непрямі задачі залежить від здатності встати на позицію іншого, яка формується у спілкуванні з іншими дітьми через систему занять – ігор з правилами. Треба учити “ бачити” інших… Тут можуть допомогти режисерські ігри.
|
9. Боїться опитування вчителя
|
- Занижена самооцінка.
- Можливі труднощі в родині.
- Внутрішній стресовий стан.
- Індивідуально-психологічні особливості особистості.
- Інші психологічні причини.
|
Дитина неадекватно сприймає конкретну ситуацію, не вміє подивитися на себе з боку і бачити інших з різних боків, не знає, як аналізувати і співставляти свої і чужі роботи. Тривожна дитина швидко втомлюється, будь-яке завдання викликає в неї зайве занепокоєння.
|
Не треба штучно знижувати самооцінку дитини!!! Треба учити “бачити” інших, показати можливість переходу з однієї позиції на іншу при розгляданні однієї ж і тієї ж ситуації, допомогти їй стати на позицію дорослого, Тут можуть допомогти режисерські ігри. Емоційний стан вчителя впливає на емоційний стан дитини на уроці. Авторитарний стиль вчителя викликає стан тривоги в учня. Дозволяти учням помилятися, бо вони ще вчаться!!! Ставитися до помилок спокійно. Створювати ситуацію успіху на уроці. Враховувати індивідуальні особливості учня.
|
10. Під час уроку виходить і буває відсутнім довгий час
|
- Відсутня навчальна мотивація.
- Несформованість відношення до себе як до школяра.
- Занижена самооцінка.
- Внутрішній стресовий стан.
- Труднощі із засвоєнням матеріалу пов’язані із ЗПР
- Інші психологічні причини.
|
Дитина неадекватно сприймає конкретну ситуацію, не вміє подивитися на себе з боку і бачити інших з різних боків, не знає, як аналізувати і співставляти свої і чужі роботи. Тривожна дитина швидко втомлюється, будь-яке завдання викликає в неї зайве занепокоєння.
|
Не треба штучно знижувати самооцінку дитини!!! Треба учити “бачити” інших, показати можливість переходу з однієї позиції на іншу при розгляданні однієї ж і тієї ж ситуації, допомогти їй стати на позицію дорослого, Тут можуть допомогти режисерські ігри. Емоційний стан вчителя впливає на емоційний стан дитини на уроці. Авторитарний стиль вчителя викликає стан тривоги в учня. Дозволяти учням помилятися, бо вони ще вчаться!!! Ставитися до помилок спокійно. Створювати ситуацію успіху на уроці. Враховувати індивідуальні особливості учня. Допомога психолога (діагностика інтелекту, пізнавальної сфери, складання корекційно-розвивальної програми).
|