Духовне оновлення суспільства неможливе без відповідного оновлення освітньої галузі. Духовна еліта не може з'явитися сама собою, але завжди є штучним утворенням. Саме освіта здійснює провідний вплив на формування та розвиток особистісних рис, здібностей майбутніх фахівців: учених, політиків, лікарів, економістів і т. д. Наприкінці 70-х років XX ст. ЮНЕСКО визнало стан світової системи освіти кризовим. Основною причиною цього явища є орієнтація освіти не на особистість учня, а на окремі показники розвитку його інтелектуальної сфери.
Така орієнтація не може бути визнана гуманістичною. На практиці вона призводить до неприпустимого збільшення інформаційного навантаження шкільних програм, зниження пізнавальної активності дітей, погіршення їх здоров'я і, нарешті, ускладнення стосунків «батьки -– діти».
«Будь-яке пізнання починається із здивування», – цей відомий вислів Арістотеля підказує, яким повинен бути навчальний матеріал. Але зацікавлення поволі згасає з появою буденності, одноманітності й примусовості.
Поступово ми звикаємо до абсурдної ситуації, коли батьки, стурбовані проблемою підготовки дитини до вступних іспитів у перший клас (!), наймають репетиторів, віддають малюка до підготовчої групи, а потім у початковій школі дитина протягом кількох років змушена вивчати вже відомий для неї навчальний матеріал.
До втрати пізнавальної мотивації школярів призводить і той факт, що успішність вступу до ВНЗ та подальша кар'єра випускника залежать переважно не від обсягу отриманих у школі знань, а від матеріальної спроможності батьків. До цього слід додати, що вже у старших класах підлітки, спілкуючись із дорослими, розуміють, що чимала частина шкільних знань (особливо, отриманих після 8 класу) їм у житті, швидше за все, не знадобиться...
Доцільно поставити запитання: наскільки освітня система орієнтована на зміни? Об'єктивним критерієм діяльності школи і досі є показники участі дітей в олімпіадах та статистичні дані вступу випускників до ВНЗ. Навіть виховний процес вважається менш важливим, ніж збільшення інформаційної обізнаності дітей. Отже, проблема розвитку особистості учня залишається нерозв'язаною. Як наслідок – більшість школярів мають слабке здоров'я, не вміють керувати власними емоціями та почуттями. Інтелектуальний розвиток заохочується навіть за низького рівня морального та духовного розвитку учнів. Ще багато століть тому Піфагор довів, що надання знань морально несформованій людині призводить до самознищення людства.
Стосовно вчителів, слід визнати, що їх особистісний розвиток у традиційній системі освіти до уваги взагалі не береться. Важливою вважається здатність будь-якою ціною донести навчальний матеріал до учнів. Однак учитель, перш за все, являє собою взірець для наслідування, особливо привабливий для молодших школярів. Чи здатний він бути взірцем тривалий час в умовах величезного емоційного навантаження, під тягарем господарських проблем як шкільних, так і домашніх? Негативний вплив на особистісний розвиток педагогічних кадрів посилюється також відсутністю відповідних умов безпосередньо у навчальних закладах.
Серед основних соціально-психологічних факторів, що складають міцний фундамент духовного зростання дітей та підлітків, слід виокремити природні нахили, особливості сімейного виховання, засоби народного фольклору (казки, оповідання, приказки), дитячі ігри, вплив перших учителів, авторитетних друзів або соціальних лідерів, а також статус духовності у соціумі (схема 1). Як зазначає В. Хайруліна: «Людина народжується двічі – фізично і духовно. Біля духовної колиски спочатку стоїть родина, а в шкільні роки поряд із сім'єю стає перший учитель, пізніше –учитель-наставник, педагогічний колектив, що словом, національною системою освіти прищеплюють душі дитини високі моральні цінності, риси, благородні почуття віри, любові, мудрості, компетентності, глибокої поваги до роду і народу, мови і культури, вирощують духовну культуру особистості».
Природні схильності являють собою унікальний зміст внутрішнього світу дитини. Вже з перших років життя ми можемо спостерігати різницю в активності дітей, їх темпераменті. Природні задатки поступово збагачуються соціальним досвідом і можуть розглядатися як сукупність певних передумов, що детермінують інтерес до внутрішнього світу, процесу духовного зростання.
Надалі сімейне виховання може становити сприятливе підґрунтя для виявлення цих особистісних характеристик. У перші роки життя дитини особистий приклад батьків являє для неї ідеальний взірець досконалості. Дитина наслідує ходу, інтонації голосу, певні дії дорослих. Сімейні цінності поступово засвоюються дитиною і стають її особистими цінностями. Виходячи з цього, батьківські збори, які подекуди перетворюються на перелік вад кожної дитини, слід проводити таким чином, щоб батьки, вчителі та діти відчували себе однією командою, яка прагне спільної мети і поважає цінності один одного.
Значну роль у формуванні духовного світу дитини відіграють засоби народного фольклору – казки, оповідання, приказки, в яких звеличується роль добра, краси, мудрості, пошуку істини. Так, казкові герої, які здійснюють героїчні подвиги, зустрічаються з небезпекою, навчаються мудрості або навчають інших, викликають у маленької дитини захоплення, прагнення наслідування. Таким чином вступають у дію механізми емоційного закріплення, ідентифікації з героєм та ін.
Важливе місце у духовному зростанні посідають дитячі ігри.
У процесі гри дитина, немовби приміряючи різний одяг, вибирає та засвоює різні соціальні ролі, усвідомлює смисли взаємодії. Так, гра «доньки-ма-тері» допомагає засвоїти зміст сімейних відносин, а гра «в школу» – формує схильність до засвоєння знань або навчання інших.
Як правило, стійкий дитячий інтерес до певної гри у майбутньому перетворюється на професійний. Зважаючи на це, необхідним є кваліфікований відбір «живих» ігор для дітей дошкільного та молодшого шкільного віку. Провідні мотиви гри повинні бути пов'язані з духовними цінностями людства.
Неможна оминути й особливості навчання дитини та характер її зустрічі з першим вихователем, вчителем. Цієї зустрічі дитина чекає з нетерпінням, хвилюванням, а іноді – острахом. Слова першого вчителя мають величезний вплив (іноді більший, ніж слова батьків), а його образ та ім'я, найчастіше залишаються в пам'яті на все життя. Природно, що цей образ може у подальшому зумовлювати прагнення самопізнання, самовдосконалення та самореалізації. У зв'язку з цим надзвичайні вимоги висуваються, насамперед, до відбору, а вже потім – до підготовки вчителів початкової школи.
Значний вплив на духовне становлення та ціннісну орієнтацію юнака чи дівчини мають також авторитетні друзі або соціальні лідери. У спілкуванні з ними молоді люди утверджуються у власних поглядах, цінностях або змінюють свою точку зору, вподобання. Соціальна мотивація може бути дієвим засобом активізації особистішого розвитку молоді. У старших класах слід створювати умови для творчої та духовної самореалізації учнів через їх участь у колективних корисних справах, соціально значущих проектах.
Духовна та соціальна спрямованість забезпечується завдяки підпорядкуванню мети і завдань розвитку духовного потенціалу учнів, орієнтації психолого-педагогічних засобів на систему духовних цінностей, використанню виявлених психологічних закономірностей і механізмів духовного зростання молоді.
Принципи неперервності та наступності реалізуються через послідовність і взаємозв'язок запроваджених спецкурсів, методик і методів впливу, починаючи з сімейного виховання новонародженої дитини і впродовж її навчання у закладах шкільної та вищої професійної освіти.
Таблиця 1. Домінантні вікові потреби розвитку особистості, можливі засоби їх врахування та наслідки ігнорування в сімейному колі та системі освіти
Вік/
період
|
Природна функція,
потреба
|
Можливі засоби
врахування
|
Типові наслідки
ігнорування
|
Ембріо-
нальний
|
Фіксація емоційно- чуттєвого стану матері
|
Створення сприятливого психологічного клімату в сім'ї,
насиченість стенічними
емоціями
|
Брак у дитини емоційних
сил у критичних ситу-
аціях, низька здатність
до подолання життєвих
труднощів у подальшому
житті
|
До З
років
|
Засвоєння ди-
тиною способів
поведінки,
спілкування та
цінностей бать-
ків, дорослих
|
Підтримка атмосфе-
ри взаємодопомоги,
взаємної поваги в сім'ї,
створення умов само-
реалізацп дитини через
допомогу іншим
|
Стиль самоутвердження переймається дитиною й
надалі домінує у спілку-
ванні та у створенні влас-
ної сім'ї. Час активного
виявленняу – 21–23 роки
|
3–5 років
|
Засвоєння та
реалізація у грі глибинних смислів і цінностей життя
|
Естетичне вихован-
ня, залучення дитини
до гри, що активізує гуманістичні прагнення (ідеали дружби, любові, взаємодопомоги). Використання казок, пісень
|
Нерозуміння сенсу життя,
суб'єктивна відсутність
перспектив розвитку, потяг до наркотиків, самогубства (критичний період – близько 19 років)
|
5–7
років
|
Засвоєння по-
ваги до батьків
через виконання
їхньої волі
|
Використання фізичної
праці як засобу форму-
вання вольових рис за
умов розуміння дити-
ною її мети. Естетичне
виховання
|
Відсутність поваги до
батьків, слабка сила волі,
нездатність до виконання
роботи, що не пов'язана зі
схильностями, природни-
ми здібностями
|
7–
10 років
|
Потяг до знань,
активізація
розумових здібностей
|
Збереження природ-
ної дитячої радості,
інтересу до навчання. Поєднання знань про зовнішнє та внутрішнє
|
Послаблення інтересу до
навчання у старших кла-
сах. Нездатність розуміти себе та інших
|
10–
12
років
|
Активізація творчих здібностей, засвоєння
трудової дії,
фізичне станов-
лення
|
Створення умов для вибору напрямів розвитку (гуртки, секції).
Засвоєння моральних
принципів співіснуван-
ня людства
|
Незнання власних особливостей, необ'єктивна
самооцінка, відсутність
позитивної ціннісної
орієнтації
|
12–
14 років
|
Апробація отри-
маного досвіду
у вчинках, зни-
ження авторитету батьків та
підвищення ав-
торитету друзів
|
Зменшення обсягу на-
вчальної програми, роз-
виток творчого мислен-
ня, емоційної культури,
тренінг комунікативних здібностей
|
Підвищення конфлікт-
ності з батьками, вчите-
лями, пошук можливос-
теи самоствердження за межами школи, сім'ї.
Нерозуміння власної
природи
|
14–
17
років
|
Перерозподіл
мислення від
практично-дієво-
го та образного до абстрактного,
потреба в проф-
орієнтації
|
Поступове збільшення
навчального наван-
таження. Введення
психологічних курсів
самовдосконалення,
створення умов для
професійного самовизначення
|
Розвиток комплексу
неповноцінності, поси-
лення тенденції відме-
жування від батьків,
учителів, невизначеність
професійних інтересів
|
17– 19
років
|
Підвищення
рівня самоаналізу, професійне
самовизначення
та самореалі-зація
|
Надання можливості
самореалізації, допомоги іншим, участь у
творчих соціально-ко-
рисних проектах
|
Розвиток інтелектуальної сфери за рахунок духов-
ної, схильність до суїциду,
протиправних дій
|
19– 21
рік
|
Усвідомлення дорослості,
пошук своєї
половини
|
Створення умов, сприятливих для виявлення самостійності, прийнят-
тя відповідальності
|
Психологічна залежність від батьків, відсутність
самостійності як перешкода для особистісного розвитку
|
|