Головним критерієм оцінки діяльності школи є те, чого досягають її випускники. Саме тому школи, які дбають про свій педагогічний імідж і прагнуть розвитку, намагаються створити модель випускника як ідеальну модель, яка має бути орієнтиром шкільної діяльності.
Модель випускника — це позначення рівня руху учнів у рамках основних напрямків діяльності школи.
Передусім це визначення компонентів компетентності випускника, за рівень якої школа разом із батьками несе відповідальність (компетентність: суспільно-правова, професійно-трудова, сімейно-побутова, культурно-дозвільна, психофізіологічна, комунікативна, готовність до безперервної освіти). Особистісно зорієнтований освітній процес сприяє формуванню у випускника якостей, які необхідні для життєвого та професійного самовизначення.
Комунікативна компетентність
Знання та вміння, які забезпечують об'єктивне сприйняття оточуючих, знаходження адекватного стилю й тону спілкування, здібність емоційно відгукуватися на переживання інших людей, враховувати особливості особистості та психологічного стану співрозмовника.
Розвиток рефлекси (самоусвідомлення, самоаналізу) своїх комунікативних можливостей, позиції в спілкуванні. Вміння будувати стосунки з урахуванням особливостей інших людей. Вміння активного слухання, вільного володіння своєю мовою та немовними засобами спілкування.
Готовність до безперервної освіти
Щоб бути готовим до подальшого продовження освіти й самоосвіти, випускник повинен мати уявлення про:
- основні навчальні дисципліни, потрібні для подальшого продовження освіти в обраній професійній галузі;
- головні соціальні функції освіти; систему безперервної освіти;
- характер впливу освіти і взаємодії освіти з іншими галузями суспільного життя;
- освітні можливості навчальних закладів міста, інших областей України.
- Випускник повинен мати певний комплекс засобів, що дозволять йому стати суб'єктом процесу освіти (самоосвіти):
- обирати сферу освітньої діяльності відповідно до своїх інтересів та нахилів;
- володіти структурою пізнавальної діяльності: визначати мету і проектувати освітню діяльність;
використовувати її різні форми і засоби; оцінювати результати відповідно до поставленої мети;
- знаходити вирішення пізнавального завдання в нестандартній ситуації, використовувати теоретичні знання на практиці, в конкретних життєвих умовах.
Професійно-трудова компетентність
Випускник повинен мати уявлення:
- про світ сучасних професій, особливості різних видів трудової діяльності; про вимоги тих чи інших професій до людини; уявлення про свої можливості в оволодінні цими видами професійної діяльності;
- про загальну ситуацію на ринку праці, тенденції щодо трудової зайнятості, перспективи розвитку основних промислових, обслуговуючих видів діяльності в державі, регіоні, місті;
- про труднощі професійної адаптації, найбільш раціональні тактики поведінки на цьому етапі життєвого шляху.
- Випускник повинен володіти засобами своєї професійно-трудової діяльності;
- вміти визначати найбільш ефективну лінію поведінки в період професійного навчання, пошуку роботи, закріплення на робочому місці;
- володіти певним досвідом практичної професійно-трудової діяльності; засобами самообслуговування;
- вміти самостійно користуватися інформаційно-довідковою літературою з питань професійного самовизначення.
Суспільно-правова компетентність
Соціально-політична, правова компетентність випускника є основою його активної громадянської позиції, здатності до свідомої самореалізації в суспільно-політичному житті. Для цього випускнику необхідно:
- знати основні положення Конституції, мати уявлення про політичну структуру сучасної держави і державної влади;
- володіти інформацією про основні політичні партії, що діють у державі, їхні програми, позиції лідерів;
- знати закони, які регламентують участь громадян у різних формах суспільно-політичної діяльності, проведенні та участі у виборах;
- мати уявлення про основні міжнародні суспільно-політичні організації, їх місцезнаходження, напрямки діяльності, засоби звертання приватних осіб у ці органи.
Сімейно-побутова компетентність
Випускники повинні мати уявлення про:
- сутність дорослої людини (громадянська зрілість, моральна цілісність та особливості ролевої поведінки, пов'язаної зі статтю);
- сутність сім 1 (соціальні функції сім'ї та перспективи її розвитку, етичні та правові аспекти сімейного життя; фізіолого-гігієнічні основи сімейного життя; труднощі становлення сім'ї;
функції батьківські.
Випускники повинні вміти:
- об'єктивно оцінювати себе, контролювати свої вчинки;
- будувати взаємини з людьми на основі партнерства, володіти основами культури поведінки в побуті;
- володіти певними господарсько-економічними навичками.
Культурно-дозвільна компетентність
Наявність уявлення випускників про:
- суть вільного часу в його соціальних функціях, структурі та змісті вільного часу, культурно-дозвільні можливості оточуючого соціуму;
- вільний час як засіб розвитку особистості: вплив потреб та інтересів на структуру та зміст дозвілля людини;
- про творчі та споживчі форми, раціональні засоби реалізації дозвілля;
- про негативні тенденції, що заповнюють сферу дозвілля явищами антикультури;
- про спілкування у сфері дозвілля:
- суть неформального спілкування;
- співвідношення спілкування та етикету;
- якості особистості, що сприяють встановленню контактів з іншими людьми.
Випускники повинні вміти раціонально використовувати дозвілля:
- цілеспрямовано обирати заняття, що відповідають особистісним інтересам;
- планувати вільний час.
Особистісно-етична зрілість
Випускник повинен втілювати в собі:
- високу духовність, приєднання до системи загальнолюдських моральних цінностей;
- принциповість і незалежність вільної особистості в гармонії з гуманістичною толерантністю та вихованістю;
- моральну чутливість, уміння спілкуватися;
- сформованість естетичного смаку;
- сформованість необхідної самодисципліни (працелюбність, організованість, терпіння), самоконтролю, самокритичності.
Випускник повинен уміти:
- оцінювати явища навколишнього життя, свою поведінку і поведінку інших з глибоких морально-гуманістичних позицій, відчуття краси та міри;
- володіти засобами самоствердження своєї людської досконалості;
- володіти культурними засобами захисту себе від несправедливості.
Психофізіологічна зрілість
Випускник повинен усвідомлювати свої психофізіологічні особливості, будувати свою поведінку:
- відповідно до своєї психофізіологічної природи (темпераменту, природних властивостей);
- для забезпечення, збереження та зміцнення здоров'я, фізичного стану і досконалості свого зовнішнього виду;
- для підвищення фізичної, трудової активності, творчої енергії.
- інтелектуальна зрілість (розвиток пізнавальних процесів, інтересів; аналітичність та критичність розуму).
|