Сайт Подус Ганни Миколаївни
практичного психолога КЗ "Великобурлуцький ліцей"


Головна | Реєстрація | Вхід
Четвер, 02.05.2024, 02:56
Вітаю Вас Гість | RSS
Меню сайту
Категорії розділу
Семінари [28]
Тренінги [17]
Психодіагностика вчителів [7]
Рекомендації, поради психолога [18]
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 57
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Корисні посилання
Головна » Файли » На допомогу вчителю » Тренінги

Тренінг 7
22.04.2016, 15:50

Мета: психопрофілактика психічного здоров’я педагогів, розвиток самоусвідомлення, саморефлексії, самоаналізу як необхідних складових здоров’я вчителя.

Завдання:

  • поінформувати вчителів про наявні методи профілактики й боротьби зі стресом;
  • сприяти формуванню практичних навичок володіння собою в різних ситуаціях, збагачувати психологічну компетентність педагогів.

Хід заняття

МУЛЬТФІЛЬМ «СТРЕС»

  1. Привітання (10 хв)

(Кожний учасник тренінгу вітається з групою та представляє себе. Наприклад: Я – Анна - «Посмішка»).

ВПРАВА «Я пишаюсь ...»

  1. Повідомлення теми, мети і завдань тренінгу (3 хв.)
  2. Правила роботи в групі (5 хв.)
  3. Мозковий штурм «Фактори ризику та захисту психічного здоров’я, емоційного комфорту” (10 хв.)

Учасники називають фактори, які в значній мірі впливають на психічне здоров’я людини. Потім знову шляхом мозкового штурму вчителі визначають фактори захисту від цих впливів. Тренер записує вислови на дошці.

 

Фактори ризику

Фактори захисту

1. Особистісні та психофізичні особливості людини (фізичні вади, шкідливі звички тощо)

1. Позитивне соціальне оточення (позитивні стосунки, взаєморозуміння, допомога)

 

2. Негативне соціальне оточення та вади суспільства (алкоголь, наркотики, нерозуміння, насильство)

2. Особистісні та психофізіологічні особливості людини

 

3. Хвороби

3. Соціальна активність людини (улюблена  справа, відчуття особистісної значущості)

 

4. Негативний досвід розв’язання проблем у минулому (раніше не зміг розв’язати проблеми і тому надалі відчуває невпевненість у своїх силах, страх)

4. Наявність сім’ї

5. Особливості культури сім’ї, суспільства

5. Допомога фахівців (лікарі, психологи)

 

  1. Вправа «Прихований стрес» (5 хв)
  • Зазначте приклади, які вас найбільше дратують:
  • телефонуєте, але на лінії постійно зайнято
  • коли хтось без упину дає вам поради
  • помічаєте, що хтось стежить за вами
  • хтось постійно втручається у вашу розмову
  • хтось перериває хід ваших думок
  • хтось без причини підвищує голос
  • коли бачите комбінацію кольорів, які, на вашу думку, невдало поєднані
  • вітаєтесь з кимось і не відчуваєте у відповідь, що людина привітна до вас
  • розмовляєте з людиною, яка все знає «краще» за вас

Якщо вас дратує більше 5 ситуацій, це означає, що неприємності кожного дня впливають на ваш нервовий стан, ви близькі до стресу або агресії

  1. Інформаційне повідомлення «Схильність учителя до стресу» (10хв)

Чи тільки екстремальні умови можуть змінювати взаємини між людьми? За даними психологічних досліджень, у деяких людей під час, здавалося б, спокійної роботи стиль спілкування змінюється, як під час стресу. Виникає «професійне вигоряння», головною причиною якого є психологічна, душевна перевтома особистості. Особливо швидко і непомітно психологічна перевтома настає за надмірного навантаження людей, що працюють у сфері «людина-людина». Тому «професійне вигорання» все частіше зустрічається серед учителів, тобто професіоналів спілкування, які покликані й навчені чемно та душевно обслуговувати інших людей. Професійне вигорання розглядається як синдром фізичного та емоційного виснаження, який свідчить про втрату професіоналом позитивних почуттів, що передбачає розвиток негативної самооцінки, негативного ставлення до роботи та втрату розуміння й співчуття до учнів.

         Професія вчителя вважається однією з психологічно напружених і виснажливих. І на це є причини: комунікаційне навантаження, величезне емоційне напруження, поява певних «професійних деформацій», соціальна незахищеність, часто складний психологічний клімат у колективі, тривале перебування на ногах ...

         Як наслідок за відсутності додаткової роботи над собою, без створення певних компенсаторних механізмів простежується неминуче збільшення психосоматичних захворювань, на основі яких розвиваються всі інші. Це призводить до того, що до 40-50 років мало хто з учителів може похвалитися своїм здоров’ям.

         І справді, з’являється бажання “пожаліти цього бідолашного вчителя». Та найгірше, коли таке бажання з’явиться в нього самого. Бо саме незадоволеність собою, своєю діяльністю, її наслідки є головною суб’єктивною причиною психологічного благополуччя.

         У кожному віці педпрацівники мають свої особливості. Типовий молодий учитель: відповідальний, щирий, його манера спілкування партнерська. Але ставить грандіозні цілі, висуває незмінні вимоги, не схильний до компромісів, недостатньо реалістично сприймає себе й оточення.

         Перша професійно зумовлена хвиля схильності до стресу. Головний страх – «Чи зможу я?». Невпевненість у собі призводить до підвищеної потреби у схваленні, підтримці. У конфліктних ситуаціях прагнуть придушити її розвиток будь-якими засобами (бояться виявити професійну неспроможність).

         Через 10-15 років після початку роботи (етап професійної зрілості) поряд з підйомом творчих здібностей відбувається усвідомлення розриву між мрією і дійсністю, тяжіння до штампів (звичного), певна втрата інтересу до нового. Втрата радості від роботи, незадоволення роботою можуть призвести до педагогічної кризи.

         Друга хвиля схильності до стресу. Головний страх – «Чи правильний вибір я зробив?».

         Третя хвиля схильності до стресу – вчителі старше 45 років. Головний страх – «Чи відповідаю я вимогам сучасної школи?»

 

  1. ВПРАВА «Портрет» (15 хв)

Учасники об’єднуються в три групи. Кожна група отримає аркуш паперу і складає «портрет» педагога відповідно до витягнутої картки, на якій зазначено вікові рамки педпрацівника:

  1. Молодий фахівець
  2. Професійно зрілий учитель
  3. Педагог 45 і більше років.

 Учасники повинні визначити головні страхи учителя в цьому віці. Коли відведений час на роботу сплине, спікери презентують напрацювання груп.

   

 

Пам’ятай: якщо не можеш змінити ситуацію, зміни своє ставлення до неї! Можливо, саме цей вислів є рецептом психологічного благополуччя не тільки вчителя, а й будь-якої людини взагалі. Адже і в особистому, і в професійному житті бувають ситуації, які не можна виправити. Їх потрібно пережити, щоб жити. Щоб конструктивно розв’язати доступні волі людини проблеми й подолати критичні ситуації, необхідно спочатку вийти з-під влади стресу.

 

  1. ВПРАВА  «Для мене бути здоровим означає...» (15 хв)

Кожен учасник отримує бланк «Для мене бути здоровим означає...» На першому етапі учасники індивідуально в першій колонці позначають галочками всі висловлювання, що є важливими особисто для них (кількість необмежена). У другій колонці – позначають тільки три твердження, які учасник вважає найважливішими. На другому етапі тренер об’єднує учасників у чотири групи. Педагоги обговорюють твердження першої колонки та приймають спільне рішення щодо тверджень у другій колонці. Потім підгрупи представляють результати спільної роботи, які пишуть на пелюстках ромашки. Тренер узагальнює їх і робить відповідні висновки.

      

ВПРАВА  «Для мене бути здоровим означає...»

 

№ з/п

Твердження

1

2

3

1

Радіти спілкуванню з родиною і друзями

 

 

 

 

2

Дожити до глибокої старості

 

 

 

 

3

Якнайчастіше бути щасливим

 

 

 

 

4

Мати роботу

 

 

 

 

5

Уміти приймати рішення

 

 

 

 

6

Майже не користуватися таблетками, ліками

 

 

 

 

7

Мати ідеальну вагу при своєму зрості

 

 

 

 

8

Займатися різними видами спорту

 

 

 

 

9

Мати душевний спокій

 

 

 

 

10

Ніколи не курити

 

 

 

 

11

Мати гарну шкіру, ясні очі й блискуче волосся

 

 

 

 

12

Ніколи не ускладнювати питання чи неправильно трактувати факти, оцінювати ситуацю реально

 

 

 

13

Ніколи не хворіти чимось більшим за легку застуду, розлад шлунку

 

 

 

14

Уміти адаптуватися до змін у своєму житті (переїзд до іншого будинку, зміна роботи, одруження)

 

 

 

15

Радіти від того, що живеш

 

 

 

 

16

Отримувати задоволення від роботи без напруження і перевантаження

 

 

 

17

Бути в добрих стосунках з іншими людьми

 

 

 

 

18

Вживати здорову їжу

 

 

 

 

19

Отримувати задоволення від відпочинку, розваг

 

 

 

 

20

Майже не відвідувати лікарів

 

 

 

 

      

 

9. Вправа «Людина під дощем» (15 хв)

Тренер пропонує учасникам заплющити очі. Уявіть собі людину під дощем. Розплющіть очі і намалюйте цю людину.

Заплющіть очі. Дощ закінчився. Намалюйте, що ви уявили в цей час.

Обговорення з учасниками.

10.Вправа «Коло зворотного зв’язку” (7-10 хв)

Психолог пропонує учасникам по колу висловити свої думки:

  • Що найбільше сподобалося або запам’яталося?
  • Чи була для вас ця тема актуальною, цікавою?
  • Чи потрібні, на ваш погляд, подібні заняття?
  • Як ви збираєтесь використовувати те, чого навчилися на нашому занятті?

 

ПАМ’ЯТКА ВЧИТЕЛЮ

Як зберегти психічне здоров’я”

  1. Не потураючи емоціям, але й не пригнічуючи їх, налагоджуйте повноцінні стосунки з людьми.
  2. Емоції – це явища, які охоплюють наше тіло, розум та енергію. Вам потрібно розряджати акумульовані почуття.
  3. Зосереджуйтесь, якщо хочете з’ясувати суть проблеми.
  4. Гнів може спонукати до позитивних змін, якщо ви розумно використаєте його.
  5. Помітивши негативні емоції інших людей, виявіть свої навички активного слухання, підтримайте прагнення цих людей виробити вищу самооцінку, відчути свою значущість та індивідуальність.

ВІДЕОФІЛЬМ «ЯК ПОДОЛАТИ СТРЕС»

Категорія: Тренінги | Додав: annapodus
Переглядів: 487 | Завантажень: 0 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 1
avatar
0
1 annapodus • 15:18, 19.11.2016
avatar
Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту
  • uCoz Community
  • uCoz Manual
  • Video Tutorials
  • Official Template Store
  • Best uCoz Websites

  • Copyright MyCorp © 2024 | uCoz