Мета: вчити дітей так поводитися, щоб уникати конфліктів, а в разі їх виникнення - вміти їх подолати; розвивати вміння володіти собою; виховувати вміння гідно виходити із конфліктної ситуації.
Обладнання: цікаві завдання.
Хід
I. Організація класу.
- Діти, як ви думаєте, що таке правопорушення?
- А що таке конфлікт?
Сьогодні ми з вами визначимо, чим відрізняється конфлікт від правопорушення, навчимося долати конфлікти.
II. Розповідь психолога.
Нерідко наше життя затьмарюють конфлікти. Вони, як правило є наслідком невміння спілкуватися.
Конфлікт -це невдоволеність, тривога, небажання вчитися з певними людьми. Конфліктів не уникнути, адже люди всі різні, мають різні думки, бажання, інтереси, тобто їхні зіткнення можливі. Помилковою є думка, начебто під час конфліктної ситуації краще зробити вигляд, ніби нічого не сталося. Потрібно його розв'язувати.
Можливі такі форми конфліктів
- Зіткнення думок, незгода (конфлікт не зачіпає особистості);
- Невдоволеність (з'являються негативні емоції);
- Протидія;
- Сварка (конфлікт зачіпає особистість у цілому);
- Розрив (остаточне припинення стосунків).
Можливі способи розв’язання конфлікту
- «Чарівні» слова;
- Компроміс (згода на основі взаємних поступок);
- Проявлення турботи, ніжності, любові;
- Усвідомлення й визнання власної провини чи неправоти в суперечці;
- Підняття престижу, самоповаги, гордості противника;
- Жарт, гумор;
- Віра у позитивне розв'язання конфлікту і добрі стосунки;
- Уміння поставити себе на місце іншої сторони конфлікту;
- Знаходження оптимального результату, який втілюється у позитивних діях обох сторін;
- Чому ж існують конфлікти між людьми?
Конфлікти існують між людьми для того, щоб вони навчилися спочатку розв'язувати їх за законами любові й зрештою навчилися безконфліктно жити.
Але будь - який конфлікт - це початок біди, великої чи малої. Тому потрібно уникати конфліктів.
- Як ви думаєте, як уникати конфліктів?
* Знаходити час, щоб обговорювати проблеми, що накопичуються.
* Доцільно проводити збори, щоб обговорити плани, розпорядок; знайти способи розв'язання конфліктів.
- Якщо ж усе - таки конфлікту не вдалося уникнути тоді, як радять психологи, необхідно вчинити так.
1. У конфліктів не буває переможців: програють обидві сторони,
Отже, не порівнюй ступеня провини, а зроби першим крок назустріч - це показник твого характеру і самоповаги.
Розпочни розмову з опису конкретної ситуації, яка тебе не влаштовує. Намагайся бути при цьому щонайбільше об'єктивним.
2. Вислови те, що ти відчуваєш через конфліктну ситуацію. Безліч конфліктів між людьми ускладнюють наявністю невисловлеиих думок і почуттів. Іноді тільки завдяки їх висловленню, можна залагодити ситуацію.
3. Намагайся вислухати протилежну сторону - це, мабуть, найважче. Необхідно пам'ятати, шо ваші думки є різними, і саме це спричинило конфлікт. Уважно слухай опонента, не перебивай, не заперечуй, не сперечайся. Продемонструй співрозмовникові, що ти справді його уважно слухаєш і прагнеш досягти злагоди.
4. Утримуйся від коментарів, завершуючи будь - яку розмову. Звертай увагу на те, де ваші думки збігаються.
5.Вислови свої конкретні пропозиції, реалізація яких може змінити ситуацію, поведінку, стосунки.
Правила.
- Бути розсудливим і виваженим краще, ніж сваритися;
- Необхідно шукати завжди такі шляхи, щоб уникнути сварок, образ і конфліктів;
- Ніколи сам не роби того, чого б не хотів, щоб зробили тобі.
III. Підсумок.
Підсумком нашої розмови може бути весела хвилинка. А гумор, жарт, як відомо, часто допомагає уникнути сварок.
Пропоную розв'язати цікаві задачки Г.Остера.
1. Вовочка 10 разів смикнув за кіску Машу, 5 разів - Дашу, 7 разів - Клаву і 1 раз, помилково, - завуча Маргариту Іванівну. Запитується: скільки разів смикав за кіски Вовочка, і що йому буде за це?
2. Повертаючись зі школи додому, Дмитрик штовхнув 9 дівчаток і підставив ніжку 3 дівчаткам. Половина дівчаток, скривджених Дмитриком, заплакали. А інша половина погналася за Дмитриком і надавала йому по шиї. Скільки разів Дмитрик отримав по шиї?
-Що хотів висміяти в своїх задачах Г. Остер?
- Чому сваряться хлопчики і дівчатка?
- Чи можна уникнути сварок, образ?
- Як потрібно спілкуватися один з одним?
|