Мета: формування у дітей конкретно-наочних знань про світ професій, як психологічної основи для подальшого розвитку професійної самосвідомості.
Завдання:
продовжувати професійну просвіту учнів, формувати у них уявлення про зміст і значення праці людей різних професій, про професії батьків, значення їх праці для інших людей;
вчити аналізувати, узагальнювати; виховувати повагу до трудівників, бережливість до результатів праці дорослих, працелюбство;
виявляти нахили, інтереси, зацікавлення учнів тим чи іншим предметом, видом трудової діяльності людей з метою подальшої професійної орієнтації.
Обладнання: мультимедійне обладнання, диск із презентацією, маркери, ручки, дошка, фліп-чарт, стікери зеленого та блідо-рожевого кольору, ватман, картки для вправи «Вставте пропущені слова», плакат «Береги», м’яка іграшка.
Учасники: учні 4 класу.
Час проведення: 45 хвилин.
Структура заняття
№
п/п
Види роботи
Ресурсне забезпечення
Орієнтовна тривалість
1
Вступ
2 хвилини
2
Вправа «Знайомство»
4 хвилини
3
Правила роботи в групі
ватман, маркери, фліп-чарт
4 хвилини
4
Вправа «Очікування»
ручки, стікери зеленого кольору, плакат «Береги»
5 хвилин
5
Інформаційне повідомлення «Калейдоскоп професій»
мультимедійне обладнання
10 хвилин
6
Вправа «Професії моїх батьків»
7 хвилин
Фізкультхвилинка «Веселий гіпопотам»
1 хвилина
7
Вправа «Вставте пропущені слова»
мультимедійне обладнання, ручки, картки на папері А-5
2 хвилини
8
Вправа «Подарунки від різних професій»
мультимедійне обладнання
5 хвилин
9
Вправа «Підведення підсумків»
ручки, стікери блідо-рожевого кольору, плакат «Береги»
3 хвилини
10
Домашнє завдання «Дерево професій»
1 хвилина
Гра-розминка «Ми найкращі!»
1 хвилина
Загальний час
45 хвилин
Хід заняття
1. Вступ (2 хв.)
Доброго дня Вам, діти!
Сьогодні на занятті ми продовжимо знайомство з різноманітними професіями; дізнаємось про значення праці людей різних професій; пригадаємо професії ваших батьків і подумаємо, чи всі професії потрібні, наскільки вони важливі для інших людей.
2. Вправа «Знайомство» (4 хв.)
Мета: підготувати учасників до роботи, створити комфортну атмосферу, хороший настрій, сприяти згуртованості групи.
Хід вправи
Психолог знайомить дітей із символічним учасником групи – її талісманом – гномиком Всезнайкою (м’яка іграшка). Кожен учасник передає Всезнайку по колу, називаючи своє ім’я та вітаючись із групою.
3. Вправа «Правила роботи в групі» (4 хв.)
Мета: створити умови ефективної співпраці в групі, сприяти згуртованості групи.
Хід вправи
Для чого в нашому житті існують правила?
Після відповідей учнів приймаються правила та записуються маркерами синього, зеленого та червоного кольорів на листку ватмана «Правила групи», прикріпленому до магнітної дошки.
Орієнтовними правилами можуть бути:
добровільна участь у виконанні різних завдань;
доброзичливість;
щирість;
активність;
один говорить – інші слухають;
взаємна повага;
відключені мобільні телефони.
4. Вправа «Очікування» (5 хв.)
Мета: визначити сподівання і очікування учасників щодо заняття.
Хід вправи
Учасники на стікерах (папірцях зеленого кольору), вирізаних у формі корабликів, записують свої очікування щодо заняття, про що б вони хотіли дізнатися. Потім, виголошуючи свої очікування, приклеюють їх на плакаті «Береги», де з двох боків моря зображені береги – «Берег надій» і «Берег реалізованих сподівань». Між берегами – море. Учасники приклеюють свої стікери біля самого «Берега надій», вирушаючи у подорож морем до «Берега реалізованих сподівань».
5. Інформаційне повідомлення «Калейдоскоп професій» (10 хв.)
Мета: поглиблювати, узагальнювати знання школярів про зміст, значення праці людей різних професій.
Хід заняття
Як Ви думаєте, що таке професія? (відповіді дітей)
Ведучий узагальнює відповіді:
Отже, ми можемо сказати, що професія – це рід трудової діяльності, що вимагає спеціальної підготовки.
Подивіться на дошку і скажіть, чим займаються представники різних професій, чи важлива їх праця для інших людей?
Школярі розглядають зображені на слайдах малюнки та анімації різних професій, по черзі читають вірші, які супроводжують зображення.
Чи всі названі вами професії важливі для людей? Чому?
Які ще професії ви знаєте і можете назвати?
ВИСНОВОК: немає професій не потрібних, не важливих, головне – правильно обрати професію, любити свою справу, із задоволенням працювати, поважати працю інших людей, цінувати її.
6. Вправа «Професії моїх батьків» (8 хв.)
Мета: формувати уявлення учнів про професії батьків, значення їхньої праці для інших людей.
Хід вправи
Пригадайте, де працюють ваші батьки?
Хто за професією ваші тато, мама, дідусі, бабусі?
Чим корисна їхня праця для людей?
ВИСНОВОК: професій дуже багато, всі вони важливі і потрібні, слід з повагою ставитися до результатів чужої праці. Нас оточує багато речей, що є необхідними для життя, здоров’я, навчання, праці, відпочинку. Будь-яка річ – результат праці людей різних професій. Якщо ви бережете речі, то шануєте працю цих людей.
Фізкультхвилинка «Веселий гіпопотам»
7. Вправа «Вставте пропущені слова» (2 хв.) (робота в групах)
Мета: розвивати вміння дітей, систематизувати отриману інформацію, розуміти зв’язки між назвою професії та діяльністю людей.
Хід вправи
Ведучий об’єднує клас у три групи:
Назвіть, будь-ласка, по-черзі кожен словосполучення: білий сніг, зелений листок, червоне яблуко.
Група №1 «Білий сніг» сідає на перший ряд, група №2 «Зелений листок» ‒ на другий ряд, група №3 «Червоне яблуко» ‒ на третій ряд.
Перший учень з кожної групи отримує картку із завданням, уважно читає та вписує із дужок одне слово у перше завдання; другий учень із групи – вписує інше слово у друге завдання і т. д.
По закінченню роботи – перевірка завдань.
8. Вправа «Подарунки від різних професій» (5 хв.)
Мета: розвивати вміння школярів знаходити зв’язки між результатами праці та професійною діяльністю людей; виховувати шанобливе ставлення до людей різних професій.
Хід вправи
Назвати професії, завдяки яким люди можуть користуватися такими предметами, виробами:
Хліб ми маємо завдяки агрономові, агрохімікові, трактористу, хліборобу, комбайнеру, комірникові, пекарю, водієві, продавцю.
9. Вправа «Підведення підсумків» (3 хв.)
З якими професіями ви познайомилися на уроці?
Що нового для себе дізналися?
Яку користь приносить кожна з цих професій?
Чи можемо сказати, що всі професії потрібні та важливі?
Люди яких професій дбають про вас?
Як потрібно ставитися до результаті праці людей різних професій?
Чи здійснилися ваші сподівання?
Візьміть гномика Всезнайку і по-черзі розкажіть йому, що найцікавішого ви сьогодні дізналися.
Чиї сподівання від заняття здійснилися, підійдіть, будь-ласка, до плакату «Береги» та «перепливіть» своїм корабликом море, прикріпіть свої стікери біля «Берега реалізованих сподівань».
10. Домашнє завдання «Дерево професій» (1 хв.)
Дома розпитати батьків, які професії мають члени всієї родини та намалювати чарівне дерево сімейних професій, кожна гілочка якого – певна професія. Ваші малюнки ми розглянемо на наступному занятті та помістимо до «Професійного портфоліо» вашого класу.