Автор: Садковська Надія Семенівна, практичний психолог Макарівського НВК "ЗОШ І-ІІІ ступенів - природничо-математичний ліцей"
|
Розум людський має три ключі,
які все відкривають: знання, думку й уяву.
Віктор Гюго
Мета:формування позитивних якостей учнів, розвиток оперативної пам’яті, уміння зосереджуватися і концентрувати увагу.
Вікова категорія: учні 3-4-х класів.
Хід заняття
Гра «Передай привіт»
Мета: створення позитивного настрою в групі.
Хід проведення. Діти, ставши в коло, беруться за руки і передають потиском руки позитивну емоцію.
Гра «Ґудзик»
Мета: розвиток уміння зосереджуватися і концентрувати увагу.
Хід проведення. Для гри необхідна дошка з ігровим полем із дев’яти клітинок (3х3) і ґудзик. Ґудзик може пересуватися за командою з однієї клітинки в іншу (вгору, вниз, праворуч, ліворуч). Стартове положення ґудзика – центральна клітинка ігрового поля.
Команди подаються учасниками почергово. При цьому потрібно слідкувати, щоб ґудзик не вийшов за межі поля. Після цих пояснень починається сама гра. Вона проходить на уявному полі, яке кожен з учасників уявляє перед собою. Якщо хтось із гравців губить нитку гри або «бачить», що ґудзик вийшов за межі поля, він подає команду «Стоп» і, повернувши ґудзика на центральну клітинку, починає гру спочатку. Ускладнювати гру можна збільшенням кількості ґудзиків (наприклад, різного кольору) або кількості клітинок (4х4, 5х5).
Вправа «Хто уважніший?»
Мета:розвиток мимовільної уваги, оперативної пам’яті, концентрація уваги.
Хід проведення
Варіант 1. Психолог зачитує 8-12 слів (або демонструє список слів на аркуші паперу) з інтервалом 2-3 секунди (кількість слів учням не повідомляється). До списку слів включають поняття, які можна об’єднати у 2-3 групи. Наприклад: шафа – цукерка – гвоздика – пряник – ромашка – стіл – шоколад – тюльпан – диван – троянда.Після цього учням ставлять такі запитання:
− Назви яких квітів були перелічені і скільки їх було?
− Скільки всього слів було у списку?
− У які групи можна об’єднати ці слова?
Варіант 2. Ведучий звертається до учнів зі словами: «Будьте уважні!» і зачитує текст: «Їхав порожній автобус. На першій зупинці в нього сіли 5 людей і поїхали далі. На другій зупинці зайшли ще 3 людей, а вийшло 2 людей; на наступній – увійшов 1, а вийшло – 4. Автобус поїхав далі. Знов зупинився – 1 вийшов, 2 зайшло». Після цього учням ставлять запитання: «Скільки було зупинок?»
Вправа «Розвивай пам’ять»
Мета: розвиток пам'яті учнів.
Хід проведення. Психолог: «Перед вами на плакаті намальовані 12 предметів. Ваше завдання: за 10 секунд запам’ятати, які предмети зображені, та перелічити їх назви на аркуші для відповідей». Перелік намальованих предметів: книжка, гайка, 123, будильник, ключ, м’яч, голка з ниткою, наперсток, пензлик, комп’ютер, праска, сокира.
Вправа «Вчись запам’ятовувати»
Мета: навчити уявляти смислову інформацію у незвичайному та цікавому вигляді, легко, не напружуючись пригадувати її.
Хід проведення. Вправу виконують за методом Цицерона, уявляючи названі слова у незвичній ситуації, положенні. Психолог: «Діти, почнемо гратися зі словами за методом Цицерона:
порося (уявіть, що воно лежить на порозі);
кашкет (чомусь висить на ручці дверей і не знімається);
книжка (величезна, висить на вішалці);
глобус (взув ваші капці);
торт (підвішений до вимикача, дуже смачно пахне);
м’яч (замість лампочки);
гаманець (знаходяться на стільці повний грошей);
метелик (уявіть його величезним і розташуйте не властивим для нього способом).
Так само фантазуючи, спробуйте запам’ятати такі слова: ялинка, мед, корабель, поетеса, борошно, карусель, цибуля».
|