Сайт Подус Ганни Миколаївни
практичного психолога КЗ "Великобурлуцький ліцей"


Головна | Реєстрація | Вхід
Четвер, 02.05.2024, 09:17
Вітаю Вас Гість | RSS
Меню сайту
Категорії розділу
Початкова школа [14]
Середня школа [9]
Старша школа [13]
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 57
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Корисні посилання
Головна » Статті » Години психолога » Старша школа

Година психолога для учнів старшої школи

Пам'ять про Голокост необхідна нам,
щоб наші діти ніколи не були жертвами,
катами або байдужими спостерігачами.

І Бауер.

Це заняття бажано проводити після вступної лекції, що пояснює поняття "толерантність", "толерантна особистість", "рівність", "різноманіття" тощо.

Мета цього заняття - на прикладі однієї з трагічних сторінок минулого століття показати аудиторії, як працює страшний механізм людської ненависті і спробувати разом визначити складники "ліків" від неї.

Повторення пройденного матеріалу. Вправа "Єдність у різноманітті".
Для виконання вправи спочатку зі складу робочої групи викликаємо добровольців (10-15 чол.). За умови, якщо робоча група невелика, брати участь можуть всі учасники.

Просимо учасників вправи поділитися на підгрупи, спочатку за статтю, далі за кольором очей, потім за кольором волосся, потім за зростом і т. п. Наступний крок, запитуємо учасників вправи чи є ті, хто знаходився в одній підгрупі весь час. Просимо проаналізувати, про що це свідчить.

А тепер ускладнимо цю вправу. Вивішуємо таблички: "дівчата", "юнаки", "блондини", "рудоволосі", "темноволосі", "православні", "українці", "ті, що народилися навесні" і т. п. Просимо учасників розібратися по групах. В першу хвилину не відповідаємо на їх питання. А потім попросіть їх проаналізувати, чому під час виконання цього завдання виникли труднощі.

Далі вивішуємо табличку "хочу, щоб у світі панував мир", ("хочу бути щасливим", "бажаю здоров'я усім рідним").
Запитуємо учасників, чи було їм складно виконати завдання. Про, що воно свідчить.

Ведуча: Ми грали з Вами в цю гру, щоб трішечки пригадати ті істини, які ми обговорили на минулому зайнятті, щоб ще раз переконатися, що ми різні, кожен з нас індивідуальність, внутрішній світ кожного - це цілий всесвіт, але є речі і є цінності, що завжди будуть нас поєднувати. Різні, але рівні - аксіома, нехтуючи якою ми стаємо на стежку інтолерантності, ненависті, війни.

Тема сьогоднішнього зайняття "Вивчаючи трагедію - навчаємось толерантності".

Сьогоднішній день - 27 січня - за рішенням Генеральної асамблеї ООН і Європейського парламенту визнано Міжнародним днем пам'яті Голокосту.

"Неможливо заперечити, що Голокост є винятковою трагедією. Пройшли десятиліття, однак систематичне вбивство мільйонів євреїв та представників інших національностей досі шокує. Здатність нацистів привертати прибічників, не зважаючи на їх цілковиту аморальність, досі лякає. І, насамперед, залишається біль за літніх людей, які пережили жахи Холокосту, і за всіх нас, що пережили падіння у прірву аморальності" (Зі Звернення Генерального Секретаря з нагоди Міжнародного дня памяті жертв Голокосту 27 січня 2007р.).

Голокост - від грецького слова Holocaust, що значить "всеспалення" - це систематичне переслідування і винищення німецькими нацистами та коллабораціоністами з інших країн єврейського народу у 1933-1945 рр. у Європі. Трагедія Голокосту - це не лише частина історії євреїв, це частина історії всесвітньої. Розмова про цю катастрофу - це розмова про проблеми сучасної цивілізації і про загрози, що можуть спітками сучасне суспільство.

Пам'ятати означає шанувати загиблих. Це також важлива частина наших зусиль, які скеровані на те, щоб покласти край проявам людської жорстокості та ненависті.

В рамках минулого заняття ми говорили про толерантність, про толерантну поведінку, про прояви інтолерантності, ми з Вами намагалися зрозуміти чому толерантність не лише моральна , а й економічна, політична норма і цінність, що так необхідна сучасності, щоб не повторити помилок минулого. Сьогодні ми в цьому ще раз переконаємось. Ми розглянемо до чого призводить людська ненависть, що лежить в її основі і як з нею боротися.

Сходи до ненависті

Стереотип

Упередження

Дискримінація

Насилля

Стереотип (від греч. "stereotype": stereos - твердий, міцний і typos - форма, зразок, відбиток) - категорична, часто спрощена, стандартна думка про соціальні групи чи про окремих індивідів як представників цих груп.
Дуже схоже трактування поняттю "стереотип" дає Байбурін А.К.: це судження, у загострено спрощеній та узагальненій формі, з емоційним фарбуванням, що приписує визначеному колу людей деякі властивості, чи, навпаки, що відмовляє їм у цих властивостях. Стереотипи розглядаються як особливі форми обробки інформації, що полегшують орієнтацію людини у світі.

Якщо людина необгрунтовано, неосмисленно говорить про когось чи про щось: "Мені це подобається, а те - не подобається", "люблю - не люблю" - вона має стереотип у вигляді, здебільшого, зовсім марного досвіду кого-небудь із попередників. Якщо людина наперед говорить сама собі: "Я це зробити можу, а те - не можу" - вона має ще один стереотип. Будь-яке судження про те чи інше явище, чи відношення до чого-небудь або кого-небудь, а тим більше категоричне судження - стереотип.

Для того, щоб ви краще зрозуміли для себе сутність цього поняття давайте розглянемо наступні твердження. Я буду їх зачитувати, а ви - спробуєте визначити, які з тверджень є фактами, а які - стереотипами і пояснювати свою відповідь.

Твердження:

Повні люди привітні.
Україна - багатонаціональна країна.
Блондинки мають низький рівень інтелекту.
Усі цигани - нероби й ледацюги.
Багаті люди - злочинці.
Бібліотека - територія толерантності.
Усі українці люблять сало.
Усі президенти України - чоловіки старші за 35 років.

Упередження - це негативне відношення до людини, або групи людей, про яких ви насправді нічого не знаєте. Це також негативне відношення побудоване не на основі особистого знайомства з людиною, а на основі чужої думки.

До вас у клас приходить новенька і ви не хочете з нею товаришувати. Бо однокласниця Катя, яка є її сусідкою, сказала всім, що вона нецікава. На основі чужої думки, через брак інформації виникають стереотипи, що (наступна сходинка до ненависті) призводять до упередженого ставлення.

Маша вирішила запросити хлопця до себе до дому, щоб познайомити з батьками. Вона попередила батьків, що він негр, можете собі уявити реакцію батьків.

Дискримінація - будь-яке розходження, виняток або перевагу, що заперечує або зменшує рівне здійснення прав. Положення про захист прав людини ґрунтується на принципі заперечення дискримінації. Дискримінація може бути визначена як будь-яка форма підпорядкування або негативного відношення до окремих осіб або груп, заснована на характеристиках, що не є прийнятними в умовах, у яких вони мають місце.

Щоб доступніше пояснити суть терміну можна запропонувати учасникам наступне завдання.
Запросити добровольців. Добровольці утворюють коло, один з них сідає в центрі кола, решта ходять навколо нього кілька хвилин. Просимо добровольця, що був у колі розповісти про свої відчуття. Чи було йому комфортно? Чи не відчував він якогось тиску? Чи хотілося йому приєднатися до більшості?

Щоб простежити зв'язок стереотипи - упередження - дскримінація і перехід до найвищої сходинки ненависті - насилля розглядаємо ситуацію.

Зі щоденника еврейської дівчинки.
"Сьогодні вони прийшли за моїм велосипедом. Для мене це була справжня драма. Розумієш, дорогий щоденник, я була надзвичайно налякана вже тим, що поліцейські увійшли в дім. Я знаю, що вони приносять з собою лише неприємності, куди б вони не пішли. У мого велосипеда є належний номерний знак і дідусь заплатив за нього податок. Поліцейські тому й найшли його, що мій велосипед зареєстрований в муніципалітеті. Я кинулася на землю, вчепилася в заднє колесо мого велосипеду і кричала усілякі речі: "Як вам не соромно забирати велосипед у маленької дівчинки! Це грабіж!" Ми півтора року складали гроші на велосипед... Я милувалася ним з боку и навіть дала йому ім'я - П'ятниця. Я взяла його з "Робінзона Крузо". Один з поліцейських був дуже роздратований і сказав: "Нехай єврейська дівчинка продовжує цю комедію після того, як ми заберемо велосипед. Ніхто з єврейських дітей більше не має права тримати велосипед. І на хліб євреї теж не мають права; вони повинні не жерти усе, а лишати їжу для солдат".

Насилля - застосування психологічного або фізичного тиску чи різних видів загроз по відношенню до індивідуума чи соціальної групи для нав'язування своєї волі.

Це висловлювання я знайшла на сайті проекту "Створення безпечного середовища для молоді України". "Толерантність це дуже погано. В Україну понаїжджало усіляких чурбанів які тільки те і роблять що паскудять нашу землю, знущаються з нашого народу. Яка тут може бути толерантність. Усіх вигнати, а якщо не захочуть - то в Бабин яр!!!!".
Просимо учнів прокоментувати це висловлювання. Попросити знайти де у ньому стереотипи, упередження, дискримінація і до чого призводять подібні заклики.

Можлива відповідь: Уже перші фрази "Толерантність це дуже погано..." свідчать про те, що людина невірно трактує поняття "толерантність", швидше за все вона ототожнює його з поступкою, поблажливістю, потуранням, інертністю. А ми з вами говорили, що це зовсім не так.Наступна репліка: "В Україну понаїжджало усіляких чурбанів які тільки те і роблять що паскудять нашу землю, знущаються з нашого народу. Яка тут може бути толерантність". Це вже стереотип: "Все чуже погане". Можливо людина, стикнулася з інтолерантністю якоїсь конкретної людини, представника іншої національності і переклала це ставлення на усіх інших, а можливо цього зіткнення навіть не було. А хтось просто налаштував цю людину проти представників інших націй. Ще про цю людину можна сказати, що вона абсолютно нічим не аргументувала свої заяви, а всі ці заклики до насилля, свідчать про невпевненість у собі, про дезінформаваність, про брак знань про інші народи, світи тощо.

Що кожен з нас може зробити, щоб зупинити ненависть.

Перші кроки на шляху до боротьби з ненавистю.

1. Правова освіта. Ви повинні добре володіти знаннями про права та свободи людини та громадянина, адже саме вони допоможуть вам протистояти дискримінації, різноманітним утискам, кривдам. Згадайте, на минулому зайнятті ми наголошували, що толерантність - це, передусім, активна позиція, що формується на основі визнання універсальних прав та основних свобод людини.

2. Власна культурна компетентність. Працюйте над собою. Знайдіть свої стереотипи, упередження, що заважають вам терпимо ставитися до представників інших соціальних, етнічних чи релігійних групп.

3. Обговорення. Не бійтеся обговорювати різні прояви ненависті. Розкажіть про це іншим. Не мовчіть, відстоюйте свої права. Ви можете поділитися своїм досвідом з іншими, обговорити проблеми нетерпимості на нашому Форумі. Ми завжди допоможемо вам або порадою, або консультацією психолога чи підкажемо, куди вам звернутися в тій чи іншій ситуації.

4. Об'єднання. Звернувшись на наш Форум ви зможете знайти однудумців, друзів, які, можливо теж стикнулися з дискримінацією чи насиллям, захищаючи свої права разом ви зможете досягти кращого результату, ніж, якщо кожен з вас буде діяти окремо.

5. Лідер Лоббі. Кожен з вас може демонструвати толерантну поведінку власним прикладом і це буде кращим уроком толерантності і для вас і для оточуючих.

І на завершення хочу прочитати Вам рядки німецького протестантського пастора Мартіна Немюллера, які дуже лаконічно і влучно підсумовують усе, про що ми говорили на зайнятті.

Спочатку вони прийшли за комуністами,
І я промовчав, адже я не комуніст.
Потім вони прийшли за євреями,
І я промовчав, адже я не не єврей.
Потім вони прийшли за членами профспілок,
І я промовчав, адже я не член профспілки.
Потім вони прийшли за католиками,
І я промовчав, адже я не католик.
Потім вони прийшли по мене,
І вже не лишилося нікого,

хто міг би заступитися за мене.

 

Категорія: Старша школа | Додав: annapodus (03.04.2016)
Переглядів: 401 | Теги: голокост | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту
  • uCoz Community
  • uCoz Manual
  • Video Tutorials
  • Official Template Store
  • Best uCoz Websites

  • Copyright MyCorp © 2024 | uCoz