Сайт Подус Ганни Миколаївни
практичного психолога КЗ "Великобурлуцький ліцей"


Головна | Реєстрація | Вхід
Середа, 08.05.2024, 04:44
Вітаю Вас Гість | RSS
Меню сайту
Категорії розділу
Початкова школа [12]
Середня школа [5]
Старша школа [11]
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 57
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Корисні посилання
Головна » Статті » Психодіагностика » Початкова школа

Діагностика інтелектуального рівня дитини

Історична довідка. В педагогічній психології розроблено декілька варіантів визначення рівня розвитку мислення у школярів. А. 3. Зак досліджував загальне розрізнення школярів за способом вирішення 22-х задач: теоретичним або емпіричним.

1. ПЛАНУВАННЯ

Цілі та задачі:

-          визначення рівня розвитку та типу мислення у школярів;

-          діагностика рівня сформованості теоретичного аналізу і внутрішнього плану дій у мо­лодших школярів;

-          визначення можливості діяти у розумі, рівня розвитку аналізу, синтезу, моделювання.

Результати дослідження дозволяють встановити ступінь розвитку теоретичного способу

вирішення завдань у цілому. Можна зробити висновок про особливості формування у дити­ни такого інтелектуального вміння, як міркування, тобто як дитина може робити висновки на основі тих умов, які пропонуються їй в якості вихідних, без залучення інших міркувань, пов'язаних із ситуативною, а не змістовною стороною умов.

Контингент, вікові категорії: учні початкової школи (1 —4 класів). Найлегші завдання (пер­ші 4) можуть вирішити більшість дітей наприкінці першого року навчання. Найважчі (остан­ні 4) вирішують в основному діти 3—4 класу.

Тест використовується для групових досліджень, але може бути використаний і для ін­дивідуальної консультації.

Строки та терміни проведення: дослідження мислення можна планувати та проводи­ти у будь-який період навчального року, наприклад, II півріччя (січень-лютий). Необхідно пам'ятати, що тести такого рівня складності рекомендується застосовувати з другого по чет­вертий уроки. На вирішення задач відводиться за умовами тесту 20 хвилин. Процедура до­слідження з інструктажем та організаційними моментами триває близько 30—35 хвилин.

2.      ОРГАНІЗАЦІЯ ДОСЛІДЖЕННЯ

Матеріали та обладнання

Процедура проведення групових перевірок рівня розвитку мислення у дітей початкових класів полягає в наступному. Дітям роздають по два аркуша. На одному — надруковані за­вдання, а інший аркуш чистий, для відповідей. Завдання необхідно варіювати, щоб забезпе­чити дітям самостійність у вирішенні. Наприклад, використати 3—6 «варіантів»: можна змі­нити імена дітей, ознаки, за якими вони порівнюються, але без зміни структури відносин. Звісно, знадобляться також ручки.

Інструктаж

Зважаючи на те, що завдання структуровані в блоки з різними особливостями і страте­гією вирішення задач, психологу краще проводити поетапний інструктаж через певні про­міжки часу. У бланку також передбачені інструкції для кожної групи завдань. Орієнтуйте ді­тей, щоб вони дуже довго не замислювались над рішенням однієї задачі: нехай дитина вирі­шує наступні, потім повернеться за умови наявності часу.

«Вам дані аркуші з умовами 22 завдань. Увага! На них ніхто нічого не пише! Чистий ар­куш паперу підпишіть: ваше прізвище та ім'я, скільки років та місяців вам виповнилося, сьо­годнішнє число, місяць, рік та клас, у якому ви навчаєтесь.

Процедура тестування: «Подивиться на завдання. Перші чотири задачки прості: для їх­нього рішення досить прочитати умову, подумати й написати у відповіді ім'я тільки однієї людини, того, хто, на вашу думку, буде самим веселим, найдужчим або найшвидшим з тих, про кого говориться в завданні. Почали, не будемо гаяти часу, на всі завдання у вас є 20 хви­лин!».

Тестовий бланк «Задачі Зака» (варіант 1)

 

1.                  Толя веселіше, ніж Катя. Катя веселіше, ніж Алик. Хто веселіше за всіх?

2.                  Сашко сильніше, ніж Віра. Віра сильніше, ніж Ліза. Хто слабкіше за всіх?

3.                  Мишко темніше, ніж Коля. Мишко світліше, ніж Вова. Хто темніше за всіх?

4.                  Віра важче, ніж Катя. Віра легше, ніж Оля. Хто легше за всіх?

Підказка. Для вирішення наступних задач штучні слова потрібно замінити реальними:

5.                  Катя наіше, ніж Ліза. Ліза наіше, ніж Олена. Хто наіше за всіх?

6.                  Коля тпрк, ніж Дмитрик. Дмитрик тпрк, ніж Боря. Хто тпрк за всіх?

7.                  Прсн веселіше, ніж Лдвк. Прсн сумніше, ніж Квшр. Хто сумніше за всіх?

8.                  Вснк слабкіше, ніж Рпнт. Вснк сильніше, ніж Сптв. Хто слабкіше за всіх?

9.                  Мпрн уніше, ніж Нврк. Нврк уніше, ніж Гшдс. Хто уніше за всіх?

10.               Вшфп клмн, ніж Двтс. Двтс клмн, ніж Пнчб. Хто клмн за всіх?

Підказка. Ці задачі казкові. Використовуйте тільки ті знання про тварин (навіть незви­чайні), що вказані в умовах цих задач:

11.               Собака легше, ніж жук. Собака важче, ніж слон. Хто легше за всіх?

12.               Кінь нижче, ніж муха. Кінь вище, ніж жираф. Хто вище за всіх?

Підказка. У відповіді вам потрібно написати тільки одне ім'я:

13.               Попов на 68 років молодше, ніж Бобров. Попов на 2 роки старше, ніж Семенов. Хто мо­лодше за всіх?

14.               Уткін на 3 кг легше, ніж Гусєв. Уткін на 74 кг важче, ніж Комаров. Хто важче за всіх?

15.               Маша набагато слабкіше, ніж Ліза. Маша трохи сильніше, ніж Ніна. Хто слабкіше всіх?

16.               Віра трохи темніше, ніж Люба. Віра набагато темніше, ніж Катя. Хто темніше за всіх?

Підказка. У відповіді ви можете написати одне чи два імені, хто як вважає.

17.               Петро повільніше, ніж Коля. Вова швидше, ніж Петро. Хто швидше?

18.               Сашко важче, ніж Мишко. Дмитрик легше, ніж Сашко. Хто легше?

Підказка. У відповіді обов'язково повинні бути вказані два імені.

19.               Віра веселіше, ніж Катя, і легше, ніж Маша. Віра сумніше, ніж Маша, і важче, ніж Катя. Хто найсумніший і найважчий?

20.               Рита темніше, ніж Ліза, і молодше, ніж Ніна. Рита світліше, ніж Ніна, і старше, ніж Ліза. Хто самий темний і наймолодший?

Підказка. У відповіді буде три імені, якщо навіть одне з них повториться два рази.

21.               Юля веселіше, ніж Ася. Ася легше, ніж Соня. Соня сильніше, ніж Юля. Юля важче, ніж Соня. Соня сумніше, ніж Ася. Ася слабкіше, ніж Юля. Хто найвеселіший, найлегший і найдужчий?

22.               Толя темніше, ніж Мишко. Мишко молодше, ніж Вова. Вова нижче, ніж Толя. Толя стар­ше, ніж Вова. Вова світліше, ніж Мишко. Мишко вище, ніж Толя. Хто найсвітліший, найстарший за всіх і найвищий?

 

Тестовий бланк (варіант 2)

 

1.                  Маша веселіше, ніж Євген. Євген веселіше, ніж Ігор. Хто веселіше всіх?

2.                  Вася сильніше, ніж Ася. Ася сильніше, ніж Даша. Хто сильніше всіх?

3.                  Ренат темніше, ніж Олег. Олег світліше, ніж Алекс. Хто темніший?

4.                  Ліда важче, ніж Оля. Ліда легше, ніж Світлана. Хто легше всіх?

Підказка: Для вирішення наступних задач штучні слова потрібно замінити реальними:

5.                  Маша наіше, ніж Іра. Іра наіше, ніж Катруся. Хто наіше всіх?

6.                  Вадик тпрк, ніж Петро. Петро тпрк, ніж Сергій. Хто тпрк всіх?

7.                  Ндвс веселіше, ніж Птнк. Ндвс сумніше, ніж Дмрг. Хто сумніше всіх?

8.                  Бжнч слабкіше, ніж Чвсл. Бжнч сильніше, ніж Вшпс. Хто слібкіше всіх?

9.                  Гсвт уніше, чим Квлд. Квлд уніше, чим Ркцб. Хто уніше всіх?

10.               Пкчд клмн, чим Мсгп. Мсгп клмн, чим Жклт. Хто клмн всіх?

Підказка: ці задачі казкові. Використовуйте тільки ті знання про тварин (навіть незви­чайні), що вказані в умовах цих задач:

11.               Ведмідь легше, ніж миша. Ведмідь важче, ніж бегемот. Хто легше всіх?

12.               Коза нижче, ніж кіт. Коза вище, ніж слон. Хто вище всіх?

Підказка: у відповіді вам потрібно написати тільки одне ім'я:

13.               Усенко на 68 років молодше, ніж Потапов. Усенко на 2 роки старше, ніж Іваненко. Хто молодше за всіх?

14.               Кроликов на 3 кг легше, ніж Качинський. Кроликов на 74 кг важче, ніж Коненко. Хто важче всіх?

15.               Кіра набагато слабкіше, ніж Світланка. Кіра трохи сильніше, ніж Вероніка. Хто слабкі­ше всіх?

16.               Наталка трохи темніше, ніж Галя. Наталка набагато темніше, ніж Альона. Хто темніше за всіх?

Підказка: у відповіді ви можете написати одне чи два імені, хто як вважає.

17.               Костя повільніший, ніж Юра. Паша швидше, ніж Костя. Хто швидше?

18.               Борис важче, ніж Степан. Денис легше, ніж Борис. Хто легше?

Підказка: у відповіді обов'язково повинні бути вказані два імені.

19.               Леся веселіше, ніж Настя, і легше, ніж Ліля. Леся сумніше, ніж Ліля, і важче, ніж Настя. Хто самий сумний і найважчий?

20.               Вова темніше, ніж Руслан, і молодше, ніж Коля. Вова світліше, ніж Коля, і старше, ніж Руслан. Хто самий темний і наймолодший?

Підказка: у відповіді буде три імені, якщо навіть одне з них повториться два рази:

21.               Люда веселіше, ніж Марина. Марина легше, ніж Аня. Аня сильніше, ніж Люда. Люда важче, чим Аня. Аня сумніше, ніж Марина. Марина слабкіше, ніж Люда. Хто самий ве­селий, найлегший і найдужчий?

22.               Андрій темніше, ніж Гліб. Гліб молодше, ніж Рома. Рома нижче, ніж Андрій. Андрій стар­ше, ніж Рома. Рома світліше, ніж Гліб. Гліб вище, ніж Андрій. Хто самий світлий, хто старше всіх і хто найвищий?

 

3. ОБРОБКА ТА ОЦІНКА РЕЗУЛЬТАТІВ

 

Для первинної обробки знадобиться червона паста, «ключ» до задач, розкладені за списком індвідуальні аркуші з відповідями, а також бланки протоколу та форма аналі­тичної довідки.

При обробці отриманих відповідей кожне завдання, залежно від того, вірно або не­вірно воно вирішено, відзначається знаками «+» або «—». Якщо дитина не встигла ви­рішити завдання, то воно відзначається знаком «0». Потім дані по кожному учню зано­сяться до таблиці.

Користуючись даними протоколу, можна легко підрахувати кількість дітей (у відсотках), які вирішили певне число завдань правильно. Ці дані можна співставити з даними іншого паралельного класу, а також по роках навчання, в залежності від цілей тестування.

 

Ключ

 

Вірні відповіді варіант 1

Вірні відповіді варіант 2

1. Толя

12. Муха

1. Маша

12. Кіт

2. Ліза

13. Семенов

2. Даша

13. Іваненко

3. Вова

14. Гусєв

3. Алекс

14. Качинський

4. Катя

15. Ніна

4. Оля

15. Вероніка

5. Катя

16. Віра

5. Маша

16. Наталка

6. Коля

17. Коля й Вова

6. Вадик

17. Юра і Паша

7. Лдвк

18. Дмитрик і Мишко

7. Птнк

18. Денис і Степан

8. Сптв

19. Катя, Маша

8. Вшпс

19. Настя, Ліля

9. Мпрн

20. Ніна, Ліза

9. Гсвт

20. Коля, Руслан

10. Вшфп

21. Юля, Ася, Соня

10. Пкчд

21. Люда, Марина, Аня

11. Слон

22. Вова, Толя, Мишко

11. Бегемот

22. Рома, Андрій, Гліб

 
 

 

4,5,6. ФІКСАЦІЯ РЕЗУЛЬТАТІВ. АНАЛІТИЧНА РОБОТА

 

Протокол дослідження містить традиційно загальні дані про контингент досліджуваних, у результативній частині зазначаються прізвища та результати дослідження. Завдання умов­но розбиті на 4 рівня складності (блоки), навпроти кожного прізвища психолог відмічає, на­скільки успішно дитина впоралася з цими завданнями.

             7. ПЛАНУВАННЯ КОРЕКЦІЙНО-ВІДНОВЛЮВАЛЬНОЇ РОБОТИ

 

Діти, що за результатами методики становлять «групу ризику», тобто виконали завдан­ня на дуже низькому рівні, заносяться до журналу корекційно-відновлювальної роботи. Але не треба поспішати робити висновки про низький інтелектуальний рівень, спочатку з'ясуйте причини неуспішності в індивідуальному порядку.

8. КОНСУЛЬТАТИВНА РОБОТА

 

Під час обговорення результатів варто враховувати не тільки загальний рівень розвитку, але й роль кожної складової у загальному результаті. Важливо оцінити, наскільки гармоній­но або асинхронно розвинені діагностовані інтелектуальні вміння, а також який з парамет­рів значно поліпшує або погіршує результат.

9. ЗАПОВНЕННЯ ОБЛІКОВО-ЗВІТНОЇ ДОКУМЕНТАЦІЇ

Протокол дослідження рівня розвитку мислення у школярів за допомогою методики «Логічні завдання» А. 3. Зака учнів________________________________ класу

Дата ________________

Склад за списком _____обстежено _____, з них хлопчиків________ , дівчаток ______.

 

з/п

Прізвища дітей

Вік

Стать

Розв'язання задач (по блоках)

Примітки

1-4 завдання

5-10 завдання

11-17 завдання

18-22 завдання

1

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

11

 

 

 

 

 

 

 

 

12

 

 

 

 

 

 

 

 

13

 

 

 

 

 

 

 

 

14

 

 

 

 

 

 

 

 

15

 

 

 

 

 

 

 

 

15

 

 

 

 

 

 

 

 

16

 

 

 

 

 

 

 

 

17

 

 

 

 

 

 

 

 

18

 

 

 

 

 

 

 

 

19

 

 

 

 

 

 

 

 

20

 

 

 

 

 

 

 

 

21

 

 

 

 

 

 

 

 

22

 

 

 

 

 

 

 

 

23

 

 

 

 

 

 

 

 

24

 

 

 

 

 

 

 

 

25

 

 

 

 

 

 

 

 

26

 

 

 

 

 

 

 

 

27

 

 

 

 

 

 

 

 

28

 

 

 

 

 

 

 

 

28

 

 

 

 

 

 

 

 

29

 

 

 

 

 

 

 

 

30

 

 

 

 

 

 

 

 

31

 

 

 

 

 

 

 

 

32

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Аналітична довідка. Задачі А. Зака

Ціль методики:

•                     визначення рівня розвитку мислення у школярів; діагностика рівня сформованості тео­ретичного аналізу і внутрішнього плану дій у молодших школярів, здатність діяти з ро­зумом;

•                     встановлення ступеня розвитку теоретичного способу вирішення завдань у цілому, роз­витку таких операцій, як аналіз, структурування;

•                     дозволяє зробити висновок про особливості формування у дитини такого інтелектуаль­ного вміння, як міркування, можливостей планування ходу міркувань, а також ступеня розвитку рефлексії.

Встановлено:

1. Рівень розвитку вміння зрозуміти навчальне завдання

Правильно вирішено 11 завдань і більше — високий рівень: _____ дітей,____ %.

Успішне рішення дитиною усіх завдань дозволяє говорити про відносно високий рівень сформованості в неї теоретичного підходу до проблемних ситуацій та їх вирішення.

Від 5 до 10 завдань — середній рівень. Упоралося із завданням_____ учнів, _____%.

Це ____________________________________________________________________________

Менше 5 завдань — низький рівень. ____ осіб, _____% обстежених.

Це такі діти: ____________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________

їм необхідно розвивати логічне мислення, показана корекційно-розвивальна робота, вправи на розвиток уваги і мислення.

2. Рівень розвитку вміння планувати свої дії

Правильно вирішені всі 22 завдання — високий рівень.

Упоралося із завданням _____ учнів, ______ %. Такі діти, як: ___________________________

_______________________________________________________________________________

Не вирішені останні 4 (тобто 18—22) — середній рівень. ______учнів ______% усього колек­тиву. Це _____________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________                  

Відмова від рішення завдань 18—22 або неправильне їхнє рішення свідчить про віднос­но невисокий розвиток вміння планування дій, оскільки саме при рішенні цих завдань не­обхідно планувати хід та етапи свого міркування.

Якщо дитина у відповіді до завдань 17 й 18 написала ім'я тієї людини, чиє відношення прямо збігається з питанням завдання, то можна говорити про недостатній розвиток рефлек­сії. Це такі діти, як: _____________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________

 

            Менше 10 завдань — низький рівень._____ учнів______ %. Це _________________________

            _______________________________________________________________________________

Успішне рішення тільки 1—4 завдань свідчить про недостатньо гарний розви­ток здатності діяти з розумом, тому що дитина може замінити подані відносини на зво­ротні на самому початку рішення однотипних завдань. Можна вважати, що дія аналізу в цих дітей розвинена, але в мінімальному ступені. Це такі діти: ______________________________________________________

_______________________________________________________________________________

Вирішені тільки 1 й 2 завдання — дитина вміє діяти з розумом у мінімальному ступені. Це стосується ___________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________

Вирішене тільки перше завдання — не вміє планувати свої дії, їй складно навіть замінити подумки подане відношення величин на зворотне, наприклад, відношення «більше» на від­ношення «менше»: ____________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________.

Неправильне рішення завдань із безглуздими словами є прояв недостатньо високого аналізу умов, невміння виділяти структурну спільність цих завдань із попередніми. За резуль­татами тесту, це __________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________.

 

3. Рівень розвитку вміння аналізувати умови завдання

Правильно вирішені 16 завдань і більше, у тому числі завдання з 5 по 16,— високий рі­вень розвитку:_________________ дітей______ % обстежених. Це ________________________________________

______________________________________________________________________________.

Завдання з 5 по 16 вирішені частково (половина й більше) — середній рівень. дітей ______%

__________________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________________.

 

Завдання з 5 по 16 не вирішені — низький рівень розвитку. ______учнів  ______%.

Це говорить про недостатній розвиток аналізу і пов'язано з тим, що діти діють на основі безпосереднього враження від умов завдань. Дитина не вміє виділити структурну спільність завдання, його логічні зв'язки. Це такі діти, як _____________________________________________

______________________________________________________________________________.

 

Висновки та рекомендації

Середній показник інтелекту по класу _ , серед хлопчиків ____________, се­ред дівчаток________.

Вище за норму — _______%, норма —_ %, нижче за норму — ______% учнів класу.

Мах серед хлопчиків __________ , серед дівчаток______________________ .

Min серед хлопчиків__________ , серед дівчаток______________________ .

Група ризику: _________________________________________________________________

______________________________________________________________________________.

Практичний психолог:

Категорія: Початкова школа | Додав: annapodus (06.04.2016)
Переглядів: 1872 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту
  • uCoz Community
  • uCoz Manual
  • Video Tutorials
  • Official Template Store
  • Best uCoz Websites

  • Copyright MyCorp © 2024 | uCoz