(Модифікований варіант завдань Власової, Познера)
Завдання І (4-й зайвий)
Мета
Досліджується рівень спілкування, логічна обґрунтованість і чіткість формулювання, активність і вміння використовувати спільні поняття. Використаний та модифікований варіант завдань Власової, Познера із карток побудованих за принципом: три предмета об’єднані спільним змістом четвертий відноситься до другої групи і того поняття.
Техніка проведення
Дитині показують картку з зображенням 4-х предметів і просять назвати їх. Після чого дають запитання: „Подивись уважно і скажи, який предмет зайвий і чому? А який не підходить? Чому? А які три з них мають щось спільне?”
Коли робота з всіма 10 картками закінчена, слід приступити до аналізу.
Підготовляючи картки слід передбачати 4-5 таких, де по кольору вирізнялися не зайві предмети, а ті, які входять в склад понять, наприклад такі картки: груша, слива, яблуко, морква. Слива за кольором вирізняється, та це не важлива ознака. Такі завдання дають змогу вибрати як діти орієнтуються у важливих ознаках.
Аналіз результатів
Висока підготованість – коли 7-10 карток пояснюють з використанням двох родових понять (зайвий жук так як ця тварина, а інше одяг зайвий черпак, інші квіти), а 3-4 картки поясняють через одиничні родові поняття (зайвий жук, зайвий черпак бо тварини, посуд)
Достатня готовність – коли 7-10 карток пояснюють через одне родове поняття або половину з двома родовими поняттями.
Низький рівень мислення – коли 7-10 карток називають зайвий предмет без пояснення.
Завдання 2.
Дослідження узагальнення
Інструкція:
Назви відомих тобі: диких тварин, дерева, міста, види транспорту, тощо.
Аналіз результатів
6-5 – назв дитина добре підготована до школи.
4-3 – назв достатньо підготована
1- непідготовлена.
Завдання 3.
Дослідження логічного мислення
Інструкція:
Назвіть слова з протилежним значенням
високий чужий
тонкий горе
покупець скупий
рудний страшний
тугий гострий
легкий початок
Аналіз результатів
9-11 слів високий рівень
5-8 слів середній рівень
до 5 слів низький рівень
Завдання 4.
Дослідження швидкості мислення
Інструкція:
За 3 хвилини назвіть якомога більше слів, які починаються літерою К.
Аналіз результатів
10слів і більше – висока швидкість
7-9 слів середня
до 5 слів – низька.
Завдання 5.
Дослідження гнучкості мислення
Можна виявити через рішення цікавих задач на кмітливість.
- Йшла бабуся із магазину і несла корзину яєць, одне впало, скільки яєць залишилось?
- Двоє коней пробігли по 2 км, скільки пробіг 1 кінь?
- Курка на одній нозі важить 2 кг, скільки вона важить на 2 ногах?
- Скільки пальців на одній руці? На двох? На десяти?
- Чому не можна намалювати веселу собаку?
Інструкція:
Послухай хитру задачу і здогадайся як її вирішити.
Аналіз результатів
Високий рівень розвитку мислення – 5
Достатній – 3-4
Середній – 1-2
Низький – 0
Завдання 6.
Діагностика рівня сформованості операцій мислення (аналіз, синтез, порівняння)
Техніка проведення.
Дитині пропонують знайти спільні і відмінні якості предметів.
Інструкція:
„Я назву тобі два предмета, а ти подумай і скажи чим вини подібні і чим відрізняються”.
Пари для порівняння:
літак – метелик,
м’яч – кавун,
вовк – собака,
місто –село,
береза – ромашка,
зама – літо,
день – ніч,
людина – тварина.
Аналіз результатів
Рівні порівняння:
а) високий рівень порівняння, коли більше виділено загальних особливостей в конкретних об’єктах, різних подібних предметах і поняттях (наприклад, у першої пари, коли 2 загальних 1 відмінна особливість – це високий рівень)
б) добрий – подібних і відмінних ознак в однаковій кількості (наприклад 2/2, 1/1, 3/3)
в) достатній – відмінних ознак в конкретних об’єктах називають на 1,2 і більше.
г) середній – є хоч 1 якість, яку важко виділити.
д) низький – називають тільки ті подібності, які найлегше виділити.
|