Ціль методики: методика призначена для вивчення емоційного відношення дитини до моральних норм.
Матеріали та обладнання. Для проведення ЦТО потрібен аркуш білого паперу (А4,210 мм х 297 мм) і 8 карток різного кольору (синя, зелена, червона, жовта, фіолетова, коричнева, чорна, сіра). Дослідження проводиться індивідуально. Перед дитиною розкладають на білому папері вісім кольорових карток у довільному порядку.
Інструкція: «Уяви собі, що це чарівний будинок із чарівними віконцями. У ньому живуть різні люди. Я буду називати тобі людей, а ти сам вибереш, хто де буде жити. Домовилися? Добре! У якім віконці живуть добрі люди? А ледачі?....».
Далі називається весь список понять. Бажано чергувати позитивні й негативні (але не парні) моральні якості. Наприклад: добрий, ледачий, щедрий, брехливий (ошуканець), працьовитий тощо. При цьому кольори можуть повторюватися, тобто дитина може вибрати той самий колір на різні поняття.
ЗРАЗОК ІНДИВІДУАЛЬНОГО ПРОТОКОЛУ ДОСЛІДЖЕННЯ
Прізвище, ім'я___________________________________
Дата_____________________________ Клас______
Мета дослідження______________________________
Моральні якості
|
Колір
|
Коментарі дитини
|
Примітки
|
Добрий
|
|
|
|
Ледачий
|
|
|
|
Щедрий
|
|
|
|
Брехливий
|
|
|
|
Працьовитий
|
|
|
|
Жадібний
|
|
|
|
Чесний
|
|
|
|
Злий
|
|
|
|
|
Обробка та аналіз результатів тесту
При аналізі результатів необхідно співвіднести колір, присвоєний кожному поняттю, і емоційне значення цього кольору. Нижче наводиться коротка характеристика кожного кольору, його емоційно-психологічне значення.
Синій: сумлінний, спокійний, трохи холодний.
Зелений: самостійний, наполегливий, іноді впертий, напружений.
Червоний: дружелюбний, товариський, енергійний, упевнений, дратівливий.
Жовтий: дуже активний, відкритий, товариський, веселий.
Фіолетовий: неспокійний, емоційно напружений, потребує душевного контакту.
Коричневий: залежний, чутливий, розслаблений.
Чорний: мовчазний, егоїстичний, ворожий, відторгнутий.
Сірий: млявий, пасивний, невпевнений, байдужний.
Досвід психологів-практиків показує, що діти дошкільного віку звичайно вибирають:
Добрий — жовтий і червоний кольори. Інакше кажучи, діти вважають, що добра людина товариська, дружелюбна, відкрита.
Злий — чорний колір. Мабуть, коментарі тут зайві — адже цей колір відбиває егоїстичність, ворожість, відкидання.
Чесний — жовтий, фіолетовий і червоний кольори. Тобто для дітей дане поняття асоціюється з такими характеристиками, якою є потреба у душевному контакті, товариськість, відкритість, дружелюбність.
Брехливий — чорний колір. Діти не випадково вибирають цей колір, оскільки він асоціюється з такими особистісними характеристиками, як упертість, ворожість, егоїстичність. При цьому діти майже не вибирають червоний і жовтий кольори, тобто ошуканець не сприймається ними як відкрита, товариська, дружелюбна, чуйна людина, із чим важко не погодитися.
Щедрий — червоний і фіолетовий кольори. Необхідно відзначити, що для дошкільника щедрість є дуже складним поняттям, відношення до нього досить суперечливе. Дитина знає, що щедрим бути добре, але віддати своє, поділитися йому важко. Особливо це помітно в дітей до 5 років: вони нерідко вибирають навіть чорний колір. Діти старшого дошкільного віку (5—7 років) вже не вибирають чорний і коричневий кольори, тим самим відносячи цю якість до позитивних, хоча відношення залишається невизначеним. І тільки в молодшому шкільному віці стає можливим виділення певних кольорів.
Жадібний — червоний і чорний кольори. Тобто діти вважають його рішучим, сильним, може, навіть агресивним, ворожим.
Працьовитий — фіолетовий і жовтий кольори. Інакше кажучи, працьовита людина дуже активна, енергійна, готова до активних дій, може бути метушливою.
Ледачий — коричневий, сірий, синій колір. Тобто діти справедливо вважають ледачу людину слабко, не залученою до справи, млявою, пасивною, а також холодною.
|