Визначення обсягу короткочасної пам'яті
На слух дитині пред'являються по черзі серії цифр, починаючи із трьох — це і буде перший рядок, кожний наступний рядок збільшується на одну цифру (наприклад, 2—8—5; 4 — 7 — 9 — 2 і т. д.). Дитина повинна повторити їх якомога точніше (мінімум 3 рядки, тобто в нормі — 5—6 цифр). Промовляйте чітко, не кваплячись. Заохочуйте дитину.
Рівень фонематичного сприйняття
Тест перевірки фонематичного слуху Ю. Гільбуха
Мета поданої вправи — з'ясувати, чи розрізняє дитина на слух близькі за звучанням звуки (з — с, ш — ч, р — л, л — в, тощо). Проба має прогностичне значення (грамотність на письмі).
Промовляються пари слів, причому слова повторюються по кілька разів, а дитина повинна «відшукати» пару (зі швидкістю приблизно 1 слово в секунду).
Інструкція: «Слухай мене уважно. Я зараз промовлятиму якісь однакові слова. Але я можу помилитися. Плесни в долоні, якщо буде щось не так. Зрозуміло завдання? А тепер слухай: сорока-сорока-сорока-ворона-сорока-сорока».
Якщо дитина плеснула в долоні й пояснила, що було не так, отже, завдання зрозуміла.
Варіанти пар слів: чашка — шашка, коробок — колобок, коза — коса, сон — тон, лід — рід, світ — цвіт, лис — ліс, рама — лама і т. п.). У нормі дитина повинна чітко розрізняти звуки у словах. Якщо дитиною зроблено більше, ніж три помилки, у неї низький рівень фонематичного слуху.
Визначення словникового запасу
Вправа «Пояснення понять»
Дитині пропонується пояснити значення слів: парасолька, велосипед, бігти, аркуш, герой, хутро, цвях, гострий, гойдатися, поєднуватися, ніж.
Словниковий запас дитини старшого дошкільного віку в нормі становить не менше 2000 слів, причому в ньому повинні бути представлені всі основні частини мови. Присутні узагальнюючі слова (одяг, посуд, тварини, овочі тощо). Визначайте, якими поняттями оперує дитина, особливості мови, мовні звороти тощо.
За Ю. Гільбухом, рівні розвитку всіх перевірених здібностей — розумової активності, саморегуляції, фонематичного слуху, словникового запасу, пам'яті й логічного мислення — дають можливість зробити об'єктивний висновок про ступінь психологічної готовності дитини. На підставі отриманих даних робиться висновок про загальний рівень готовності дитини до школи, даються рекомендації.
|