Сайт Подус Ганни Миколаївни
практичного психолога КЗ "Великобурлуцький ліцей"


Головна | Реєстрація | Вхід
Вівторок, 07.05.2024, 10:54
Вітаю Вас Гість | RSS
Меню сайту
Категорії розділу
Початкова школа [12]
Середня школа [5]
Старша школа [11]
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 57
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Корисні посилання
Головна » Статті » Психодіагностика » Початкова школа

Методика "Намалюй людину"

Історична довідка: тест розроблений в 1946 р. на основі тесту Ф. Гудинаф. Зараз ця ме­тодика використовується в декількох варіантах, залежно від цілей дослідження, і може бути використана як при індивідуальному, так і при проведенні групових досліджень.

Цілі та задачі: визначення індивідуальних рис особистості; встановлення орієнтовно­го рівня розумового та психічного розвитку дитини. Методика використовується як частина комплексного дослідження. Самостійного діагностичного значення тест не має.

Матеріали, обладнання: аркуш паперу А4, простий олівець (кольорові олівці), гумка.

Інструкція: «Напевно, ти любиш малювати. Намалюй, будь ласка, людину. Хай це буде чоловік (дядечко) у повний зріст, як ти його собі уявляєш. Спробуй намалювати його яко­мога гарніше».

Порядок проведення: після закінчення малюнка дослідник може спитати у дитини, чи все вона намалювала, а потім перейти до заключної бесіди. У процесі бесіди психолог може про­яснити всі непевні моменти малюнка. Всі питання, репліки, стирання й доповнення малюн­ка, а також час малювання фіксуються в окремому протоколі (розгорнуте дослідження).

Обробка результатів. Звертають увагу не тільки на кількість деталей, декорування та пра­вильність виконання малюнка. Результати за тестом мають ще й проективне значення. Особ­ливості роботи з проективними техніками будуть розглянуті у наступних главах.

Інтерпретація. Є декілька способі в інтерпретації цього тесту {Рогов Е. И. Настольная кни­га практического психолога [Текст]. — М., 1998 — Кн. 1. — С. 58-59, 101 —112.)

Метод змістовної та формальної інтерпретації малюнка людини. Оцінка проводиться за 37 пунктами: змістовні, котрі пов'язані з характеристикою деталей, формальні стосуються про­порцій частин тіла. Кожне положення оцінюється 1 балом. Оцінка кількісна (за сумою на­браних балів) і якісна.

КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ

І. Змістовна частина

1.Вуха — мають бути ясно помітними, довільно зображені. Вони повинні приєднуватися до голови, а не бути намальованими біля неї.

2.Очі — можуть бути довільної форми, з різними деталями (брови, вії, зіниці) і без них.

3.Тулуб — може мати яке завгодно двовимірне зображення. Якщо з тулубом з'єднана го­лова, то повинна бути намальована лінія, що відокремлює голову від тулуба. Малюван­ня «головонога» не оцінюється.

4.Шия — будь-яке ясне двовимірне зображення її як розрізнення голови і тулуба.

5.Рот — чіткий спосіб зображення. Рот повинен бути намальований горизонтально чи у вигляді кола, може бути двовимірним і одномірним.

6.Ніс — повинен бути чітким. Може бути довільної форми — у вигляді крапки, двовимір­ним, одномірним.

7.Деталі очей І— брови і вії. Прийнятний будь-який спосіб зображення. Позитивний бал ставиться тільки при наявності двох брів. Вії повинні бути зображені як ряд ліній, що виходять з контурів очей. Оцінюється позитивно при промальовуванні тільки на обох очах.

8.Деталі очей II — зіниця. Мазанина усередині ока, зафарбовування його оцінюється не­гативно. Повинні бути ясно позначені крапки чи кружок в обох очах, якщо обидва ока видно на малюнку. Якщо на малюнку видне одне око, оцінювання здійснюється за на­явністю зіниці в ньому.

9.Волосся І — можливий довільний спосіб зображення, досить карлючок на тімені голови.

10.Волосся II— спосіб зображення повинен бути кращим, голова не повинна просвічува­ти, не повинно бути видно її контуру.

11.Рука — довільний спосіб малювання. Якщо малюнок зроблений анфас, повинні бути на­мальовані обидві руки — двовимірні чи одномірні. Якщо в профіль і другу руку не вид­но, але її наявність можна припустити, то ставиться позитивна оцінка.

12.Пальці І — довільний спосіб зображення. Повинні бути намальовані на обох руках, кіль­кість не важлива. Малювання рукавиці оцінюється позитивно.

13.Пальці II — правильна кількість на обох руках чи лише на одній, якщо другу руку в ма­люнку не видно. Якщо намальовані обидві руки, а одна частково закрита — оцінка ро­биться за видимою рукою.

14.Ступні чи черевики — на обох ногах (якщо на малюнку видні обидві ноги). Позитивно оцінюється і двовимірна, і одномірна ступня, позначена рискою.

15.Одяг І — будь-яке ясне зображення наявності одягу. Зафарбований тулуб оцінюється по­зитивно. Ряд ґудзиків чи капелюх (нехай він навіть вище голови) оцінюється як наяв­ність одягу. Зображення тільки пупка оцінюється негативно.

16.Одяг II — повинні бути зображені дві частини одягу — верхня і нижня. Головний убір по­винен бути на голові, а не над головою. Одні ґудзики оцінюються негативно.

17.Одяг III— цілком одягнена людина, тіло не просвічує, що служить показником підви­щеного рівня розумового розвитку дитини. Зорово зображені частини одягу — рука­ва, холоші, черевики. Якщо в п. 16 дитина одержала «-», то в п. 17 оцінювання не здій­снюється.

II. Формальна частина

18.Пропорції голови — вимірювання здійснюється з урахуванням волосся; голова повинна бути менше половини тулуба і більше 1/10 тулуба.

19.Анфас і профіль фігури — зображення всіх частин тіла на малюнку людини має бути по­годженим, тобто представленим відповідно анфас або в профіль. Неузгодженість оці­нюється негативно. Зображення кінцівок може бути одномірним.

20.Ніс двовимірний — рівна лінія, коло, трикутник, риска оцінюються негативно.

21.Пропорції очей — горизонтальний розмір ока повинен бути більше, ніж вертикальний. Пропорції повинні зберігатися в обох очах, за винятком профілю, де одне око не нама­льоване — там оцінювання здійснюється по зображеному.

22.Приєднання рук І — вони можуть бути приєднані в будь-якому місці тулуба, шиї чи до місця з'єднання голови і тулуба. Приєднання рук до голови чи ніг оцінюється нега­тивно.

23.Приєднання рук II — вони повинні бути приєднані у верхній третині тулуба, у точці, яку можна назвати плечем. Правильне приєднання лише однієї руки, приєднання рук по­середині тулуба оцінюється негативно.

24.Руки — не повинні бути підняті вгору чи розведені в сторони. Кожна рука повинна утворювати з тулубом кут менше 90 градусів.

25.Плечі — повинні бути добре позначені. Овальні, кулясті, квадратні фігури оцінюються негативно.

26.Руки двовимірні — обидві руки повинні бути намальовані двовимірними, довжина по­винна бути більше ширини.

27.Пропорції рук — обидві руки повинні бути приблизно однакової довжини з тулубом (вимірювання здійснюється від місця приєднання руки до тулуба. Руки можуть бути од­номірними.

28.Симетрія рук — обидві руки повинні бути однакової довжини і ширини. Одномірні зобра­ження автоматично оцінюються негативно.

29.Ліктьовий згин — явно помітний згин посередині руки. Для позитивного оцінювання досить зображення тільки однієї зігнутої руки.

30.Пальці двовимірні — довжина повинна бути більше ширини, якщо видна тільки одна рука — оцінювання здійснюється по ній. Усі видимі пальці повинні задовольняти да­ний критерій.

31.Тулуб — довжина повинна бути більше ширини, вимірювання здійснюється в місці най­більшої довжини і ширини. Якщо обидва параметри однакові — оцінка негативна. Три­кутний тулуб оцінюється негативно. Довжина тулуба зорово повинна чітко перевершу­вати ширину.

32.Приєднання ніг до тулуба — оцінка позитивна, якщо приєднані обидві ноги. Приєднан­ня ніг до голови оцінюється негативно.

33.Ноги двовимірні — обидві ноги повинні бути намальовані двовимірними, довжина по­винна бути більше ширини. Ступня може бути зображена довільно.

34.Пропорції ніг — довжина обох ніг не повинна бути менше довжини тулуба і не повин­на перевищувати довжину тулуба більше ніж у 2 рази. Ширина ніг повинна бути менше ширини тулуба. Зображення може бути одномірним.

35.Симетрія ніг — обидві ноги повинні бути приблизно однакової довжини і ширини. Од­номірне зображення автоматично оцінюється негативно.

36.Пропорції ступнів — ступня повинна бути двовимірною, довжина більше ширини. Вона не повинна бути дуже довгою, максимум Б ноги. Критерію повинні відповідати обидві ноги. Одномірна ступня автоматично оцінюється негативно.

37.Ступня розділена — повинно бути зорове відділення каблука чи п'яти з підошвою. Оці­нюватися повинні обидві ступні.

ОЦІНКА РІВНЯ РОЗВИТКУ ХЛОПЧИКІВ 5-7 РОКІВ

ЗА ТЕСТОМ «НАМАЛЮЙ ЛЮДИНУ»

(ШКАЛА 10 ВЕКСЛЕРА, Х= 100, Б = 15)

Вік

Рівень розвитку

Змістовна оцінка

Формальна оцінка

Загальна оцінка

5 років —

5 років 6 місяців

 низький

0-2

0-3

0-6

 нижчий за середній

3-5

4-5

7-11

 середній

6-9

6-11

12-20

 вищий за середній

10-11

12-13

21-25

 високий

12-17

14-20

26-37

5 років 7 місяців —

5 років 11 місяців

 низький

0-2

0-3

0-6

 нижчий за середній

3-5

4-6

7-11

 середній

6-11

7-11

12-22

 вищий за середній

12-14

12-15

23-27

 високий

15-17

16-20

28-37

6 років —

6 років 6 місяців

 низький

0-3

0-4

0-9

 нижчий за середній

4-6

5-7

10-14

 середній

7-10

8-13

15-23

 вищий за середній

11-13

14-17

24-28

 високий

14-17

18-20

29-37

6 років 7 місяців —

6 років 11 місяців

 низький

0-3

0-5

0-10

 нижчий за середній

4-6

6-8

11-15

 середній

7-12

9-13

16-25

 вищий за середній

13-15

14-16

26-30

 високий

16-17

17-20

31-37

7 років —

7 років 11 місяців

 низький

0-5

0-5

0-12

 нижчий за середній

6-8

6-8

13-17

 середній

9-13

9-14

18-27

 вищий за середній

14-16

15-16

28-31

 високий

17

17-20

32-37

 

Оцінка рівня розвитку дівчаток 5—7 років за тестом «Намалюй людину»

 (Шкала 10 Векслера, X = 100, Б = 15)

Вік

Рівень розвитку

Змістовна оцінка

Формальна оцінка

Загальна оцінка

5 років —

5 років 6 місяців

 низький

0-2

0-4

0-8

 нижчий за середній

3-5

5-6

9-13

 середній

6-11

7-11

14-22

 вищий за середній

12-14

12-14

23-27

 високий

15-17

15-20

28-37

           
 

Вік

Рівень розвитку

Змістовна оцінка

Формальна оцінка

Загальна оцінка

5 років 7 місяців — 5 років 11 місяців

 низький

0-4

0-4

0-10

 нижчий за середній

5-6

5-7

11-14

 середній

7-11

8-13

15-23

 вищий за середній

12-13

14-15

24-27

 високий

14-17

16-20

28-37

6 років —

6 років 6 місяців

 низький

0-6

0-6

0-13

 нижчий за середній

7-8

7-9

14-18

 середній

9-13

10-14

19-27

 вищий за середній

14-15

15-16

28-30

 високий

16-17

17-20

31-37

6 років 7 місяців — 6 років 11 місяців

 низький

0-8

0-7

0-17

 нижчий за середній

9-10

8-10

18-21

 середній

11-14

11-14

22-29

 вищий за середній

15-16

15-17

30-32

 високий

17

18-20

33-37

7 років — 7

років 11 місяців

 низький

0-7

0-5

0-17

 нижчий за середній

8-9

6-8

18-21

 середній

10-14

9-14

22-29

 вищий за середній

15-17

15-16

30-33

 високий

-

17-20

34-37

 

Інтерпретація результатів

Високий загальний бал, як правило, мають зрілі, інтелектуально розвинені діти; посидю­чі, акуратні, спокійні, з високою мотивацією до малювання. Особливо це характерно для дів­чаток. Високий бал також часто одержують глухі діти.

Низький загальний бал характерний для дітей з органічними розладами та порушення­ми, а також з низьким рівнем інтелектуальних здібностей, з порушенням зору. Звичайно, в цієї групи дітей (з дефектами зору) оцінка за поданим тестом нижча, ніж оцінка вербаль­них здібностей.

У дітей зі зниженим загальним інтелектом вербальні здібності виражені гірше, а невер- бальні (наприклад, малювання) — краще.

Більш висока змістовна оцінка в порівнянні з формальною вказує на ймовірність пору­шень нервової системи, зниження інтелекту, дефекти зору. Відзначено, що високий бал за змістовними пунктами характерний для глухих дітей.

Якщо, навпаки, формальна оцінка значно вища за змістовну, отже, або малюнки робили­ся при низькій мотивації їх авторів, або дітьми-невротиками, або дітьми із затримкою психіч­ного розвитку (ЗПР). У дітей з ураженням ЦНС і ураженням зору ніколи не буває високої формальної оцінки.

Аналітична довідка та протокол обстеження інтелектуального рівня за методикою «Намалюй людину» учнів_____________________________ класу

Дата­­__________________________

Обстежено____(всього за списком____   ), у т. ч. Хлопчиків____, дівчаток____.

 

 

 

з/п

Прізвища

учнів

 

Стать

Вік

Сума балів

Рівні інтелектуального розвитку

Примітки

Форм. оцінка

Змістовна оцінка

Загальна оцінка

В

В. ср

Ср

Н.

ср

Н

Деф.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середній показник інтелекту по класу_____, серед хлопчиків_____, серед дівчаток_____.

Вище за норму -_____%, норма-_____%, нижче за норму -_____% учнів класу.

Мах серед хлопчиків__________________, серед дівчаток________________________.

Міn серед хлопчиків__________________, серед дівчаток________________________.

«Група ризику»______________________________________________________________

____________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________

Психолог: ____________________________________________________________

 

Категорія: Початкова школа | Додав: annapodus (06.04.2016)
Переглядів: 13772 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту
  • uCoz Community
  • uCoz Manual
  • Video Tutorials
  • Official Template Store
  • Best uCoz Websites

  • Copyright MyCorp © 2024 | uCoz