Історична довідка: тест розроблений в 1946 р. на основі тесту Ф. Гудинаф. Зараз ця методика використовується в декількох варіантах, залежно від цілей дослідження, і може бути використана як при індивідуальному, так і при проведенні групових досліджень.
Цілі та задачі: визначення індивідуальних рис особистості; встановлення орієнтовного рівня розумового та психічного розвитку дитини. Методика використовується як частина комплексного дослідження. Самостійного діагностичного значення тест не має.
Матеріали, обладнання: аркуш паперу А4, простий олівець (кольорові олівці), гумка.
Інструкція: «Напевно, ти любиш малювати. Намалюй, будь ласка, людину. Хай це буде чоловік (дядечко) у повний зріст, як ти його собі уявляєш. Спробуй намалювати його якомога гарніше».
Порядок проведення: після закінчення малюнка дослідник може спитати у дитини, чи все вона намалювала, а потім перейти до заключної бесіди. У процесі бесіди психолог може прояснити всі непевні моменти малюнка. Всі питання, репліки, стирання й доповнення малюнка, а також час малювання фіксуються в окремому протоколі (розгорнуте дослідження).
Обробка результатів. Звертають увагу не тільки на кількість деталей, декорування та правильність виконання малюнка. Результати за тестом мають ще й проективне значення. Особливості роботи з проективними техніками будуть розглянуті у наступних главах.
Інтерпретація. Є декілька способі в інтерпретації цього тесту {Рогов Е. И. Настольная книга практического психолога [Текст]. — М., 1998 — Кн. 1. — С. 58-59, 101 —112.)
Метод змістовної та формальної інтерпретації малюнка людини. Оцінка проводиться за 37 пунктами: змістовні, котрі пов'язані з характеристикою деталей, формальні стосуються пропорцій частин тіла. Кожне положення оцінюється 1 балом. Оцінка кількісна (за сумою набраних балів) і якісна.
КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ
І. Змістовна частина
1.Вуха — мають бути ясно помітними, довільно зображені. Вони повинні приєднуватися до голови, а не бути намальованими біля неї.
2.Очі — можуть бути довільної форми, з різними деталями (брови, вії, зіниці) і без них.
3.Тулуб — може мати яке завгодно двовимірне зображення. Якщо з тулубом з'єднана голова, то повинна бути намальована лінія, що відокремлює голову від тулуба. Малювання «головонога» не оцінюється.
4.Шия — будь-яке ясне двовимірне зображення її як розрізнення голови і тулуба.
5.Рот — чіткий спосіб зображення. Рот повинен бути намальований горизонтально чи у вигляді кола, може бути двовимірним і одномірним.
6.Ніс — повинен бути чітким. Може бути довільної форми — у вигляді крапки, двовимірним, одномірним.
7.Деталі очей І— брови і вії. Прийнятний будь-який спосіб зображення. Позитивний бал ставиться тільки при наявності двох брів. Вії повинні бути зображені як ряд ліній, що виходять з контурів очей. Оцінюється позитивно при промальовуванні тільки на обох очах.
8.Деталі очей II — зіниця. Мазанина усередині ока, зафарбовування його оцінюється негативно. Повинні бути ясно позначені крапки чи кружок в обох очах, якщо обидва ока видно на малюнку. Якщо на малюнку видне одне око, оцінювання здійснюється за наявністю зіниці в ньому.
9.Волосся І — можливий довільний спосіб зображення, досить карлючок на тімені голови.
10.Волосся II— спосіб зображення повинен бути кращим, голова не повинна просвічувати, не повинно бути видно її контуру.
11.Рука — довільний спосіб малювання. Якщо малюнок зроблений анфас, повинні бути намальовані обидві руки — двовимірні чи одномірні. Якщо в профіль і другу руку не видно, але її наявність можна припустити, то ставиться позитивна оцінка.
12.Пальці І — довільний спосіб зображення. Повинні бути намальовані на обох руках, кількість не важлива. Малювання рукавиці оцінюється позитивно.
13.Пальці II — правильна кількість на обох руках чи лише на одній, якщо другу руку в малюнку не видно. Якщо намальовані обидві руки, а одна частково закрита — оцінка робиться за видимою рукою.
14.Ступні чи черевики — на обох ногах (якщо на малюнку видні обидві ноги). Позитивно оцінюється і двовимірна, і одномірна ступня, позначена рискою.
15.Одяг І — будь-яке ясне зображення наявності одягу. Зафарбований тулуб оцінюється позитивно. Ряд ґудзиків чи капелюх (нехай він навіть вище голови) оцінюється як наявність одягу. Зображення тільки пупка оцінюється негативно.
16.Одяг II — повинні бути зображені дві частини одягу — верхня і нижня. Головний убір повинен бути на голові, а не над головою. Одні ґудзики оцінюються негативно.
17.Одяг III— цілком одягнена людина, тіло не просвічує, що служить показником підвищеного рівня розумового розвитку дитини. Зорово зображені частини одягу — рукава, холоші, черевики. Якщо в п. 16 дитина одержала «-», то в п. 17 оцінювання не здійснюється.
II. Формальна частина
18.Пропорції голови — вимірювання здійснюється з урахуванням волосся; голова повинна бути менше половини тулуба і більше 1/10 тулуба.
19.Анфас і профіль фігури — зображення всіх частин тіла на малюнку людини має бути погодженим, тобто представленим відповідно анфас або в профіль. Неузгодженість оцінюється негативно. Зображення кінцівок може бути одномірним.
20.Ніс двовимірний — рівна лінія, коло, трикутник, риска оцінюються негативно.
21.Пропорції очей — горизонтальний розмір ока повинен бути більше, ніж вертикальний. Пропорції повинні зберігатися в обох очах, за винятком профілю, де одне око не намальоване — там оцінювання здійснюється по зображеному.
22.Приєднання рук І — вони можуть бути приєднані в будь-якому місці тулуба, шиї чи до місця з'єднання голови і тулуба. Приєднання рук до голови чи ніг оцінюється негативно.
23.Приєднання рук II — вони повинні бути приєднані у верхній третині тулуба, у точці, яку можна назвати плечем. Правильне приєднання лише однієї руки, приєднання рук посередині тулуба оцінюється негативно.
24.Руки — не повинні бути підняті вгору чи розведені в сторони. Кожна рука повинна утворювати з тулубом кут менше 90 градусів.
25.Плечі — повинні бути добре позначені. Овальні, кулясті, квадратні фігури оцінюються негативно.
26.Руки двовимірні — обидві руки повинні бути намальовані двовимірними, довжина повинна бути більше ширини.
27.Пропорції рук — обидві руки повинні бути приблизно однакової довжини з тулубом (вимірювання здійснюється від місця приєднання руки до тулуба. Руки можуть бути одномірними.
28.Симетрія рук — обидві руки повинні бути однакової довжини і ширини. Одномірні зображення автоматично оцінюються негативно.
29.Ліктьовий згин — явно помітний згин посередині руки. Для позитивного оцінювання досить зображення тільки однієї зігнутої руки.
30.Пальці двовимірні — довжина повинна бути більше ширини, якщо видна тільки одна рука — оцінювання здійснюється по ній. Усі видимі пальці повинні задовольняти даний критерій.
31.Тулуб — довжина повинна бути більше ширини, вимірювання здійснюється в місці найбільшої довжини і ширини. Якщо обидва параметри однакові — оцінка негативна. Трикутний тулуб оцінюється негативно. Довжина тулуба зорово повинна чітко перевершувати ширину.
32.Приєднання ніг до тулуба — оцінка позитивна, якщо приєднані обидві ноги. Приєднання ніг до голови оцінюється негативно.
33.Ноги двовимірні — обидві ноги повинні бути намальовані двовимірними, довжина повинна бути більше ширини. Ступня може бути зображена довільно.
34.Пропорції ніг — довжина обох ніг не повинна бути менше довжини тулуба і не повинна перевищувати довжину тулуба більше ніж у 2 рази. Ширина ніг повинна бути менше ширини тулуба. Зображення може бути одномірним.
35.Симетрія ніг — обидві ноги повинні бути приблизно однакової довжини і ширини. Одномірне зображення автоматично оцінюється негативно.
36.Пропорції ступнів — ступня повинна бути двовимірною, довжина більше ширини. Вона не повинна бути дуже довгою, максимум Б ноги. Критерію повинні відповідати обидві ноги. Одномірна ступня автоматично оцінюється негативно.
37.Ступня розділена — повинно бути зорове відділення каблука чи п'яти з підошвою. Оцінюватися повинні обидві ступні.
ОЦІНКА РІВНЯ РОЗВИТКУ ХЛОПЧИКІВ 5-7 РОКІВ
ЗА ТЕСТОМ «НАМАЛЮЙ ЛЮДИНУ»
(ШКАЛА 10 ВЕКСЛЕРА, Х= 100, Б = 15)
Вік
|
Рівень розвитку
|
Змістовна оцінка
|
Формальна оцінка
|
Загальна оцінка
|
5 років —
5 років 6 місяців
|
низький
|
0-2
|
0-3
|
0-6
|
нижчий за середній
|
3-5
|
4-5
|
7-11
|
середній
|
6-9
|
6-11
|
12-20
|
вищий за середній
|
10-11
|
12-13
|
21-25
|
високий
|
12-17
|
14-20
|
26-37
|
5 років 7 місяців —
5 років 11 місяців
|
низький
|
0-2
|
0-3
|
0-6
|
нижчий за середній
|
3-5
|
4-6
|
7-11
|
середній
|
6-11
|
7-11
|
12-22
|
вищий за середній
|
12-14
|
12-15
|
23-27
|
високий
|
15-17
|
16-20
|
28-37
|
6 років —
6 років 6 місяців
|
низький
|
0-3
|
0-4
|
0-9
|
нижчий за середній
|
4-6
|
5-7
|
10-14
|
середній
|
7-10
|
8-13
|
15-23
|
вищий за середній
|
11-13
|
14-17
|
24-28
|
високий
|
14-17
|
18-20
|
29-37
|
6 років 7 місяців —
6 років 11 місяців
|
низький
|
0-3
|
0-5
|
0-10
|
нижчий за середній
|
4-6
|
6-8
|
11-15
|
середній
|
7-12
|
9-13
|
16-25
|
вищий за середній
|
13-15
|
14-16
|
26-30
|
високий
|
16-17
|
17-20
|
31-37
|
7 років —
7 років 11 місяців
|
низький
|
0-5
|
0-5
|
0-12
|
нижчий за середній
|
6-8
|
6-8
|
13-17
|
середній
|
9-13
|
9-14
|
18-27
|
вищий за середній
|
14-16
|
15-16
|
28-31
|
високий
|
17
|
17-20
|
32-37
|
Оцінка рівня розвитку дівчаток 5—7 років за тестом «Намалюй людину»
(Шкала 10 Векслера, X = 100, Б = 15)
|
Вік
|
Рівень розвитку
|
Змістовна оцінка
|
Формальна оцінка
|
Загальна оцінка
|
5 років —
5 років 6 місяців
|
низький
|
0-2
|
0-4
|
0-8
|
нижчий за середній
|
3-5
|
5-6
|
9-13
|
середній
|
6-11
|
7-11
|
14-22
|
вищий за середній
|
12-14
|
12-14
|
23-27
|
високий
|
15-17
|
15-20
|
28-37
|
|
|
|
|
|
|
Вік
|
Рівень розвитку
|
Змістовна оцінка
|
Формальна оцінка
|
Загальна оцінка
|
5 років 7 місяців — 5 років 11 місяців
|
низький
|
0-4
|
0-4
|
0-10
|
нижчий за середній
|
5-6
|
5-7
|
11-14
|
середній
|
7-11
|
8-13
|
15-23
|
вищий за середній
|
12-13
|
14-15
|
24-27
|
високий
|
14-17
|
16-20
|
28-37
|
6 років —
6 років 6 місяців
|
низький
|
0-6
|
0-6
|
0-13
|
нижчий за середній
|
7-8
|
7-9
|
14-18
|
середній
|
9-13
|
10-14
|
19-27
|
вищий за середній
|
14-15
|
15-16
|
28-30
|
високий
|
16-17
|
17-20
|
31-37
|
6 років 7 місяців — 6 років 11 місяців
|
низький
|
0-8
|
0-7
|
0-17
|
нижчий за середній
|
9-10
|
8-10
|
18-21
|
середній
|
11-14
|
11-14
|
22-29
|
вищий за середній
|
15-16
|
15-17
|
30-32
|
високий
|
17
|
18-20
|
33-37
|
7 років — 7
років 11 місяців
|
низький
|
0-7
|
0-5
|
0-17
|
нижчий за середній
|
8-9
|
6-8
|
18-21
|
середній
|
10-14
|
9-14
|
22-29
|
вищий за середній
|
15-17
|
15-16
|
30-33
|
високий
|
-
|
17-20
|
34-37
|
Інтерпретація результатів
Високий загальний бал, як правило, мають зрілі, інтелектуально розвинені діти; посидючі, акуратні, спокійні, з високою мотивацією до малювання. Особливо це характерно для дівчаток. Високий бал також часто одержують глухі діти.
Низький загальний бал характерний для дітей з органічними розладами та порушеннями, а також з низьким рівнем інтелектуальних здібностей, з порушенням зору. Звичайно, в цієї групи дітей (з дефектами зору) оцінка за поданим тестом нижча, ніж оцінка вербальних здібностей.
У дітей зі зниженим загальним інтелектом вербальні здібності виражені гірше, а невер- бальні (наприклад, малювання) — краще.
Більш висока змістовна оцінка в порівнянні з формальною вказує на ймовірність порушень нервової системи, зниження інтелекту, дефекти зору. Відзначено, що високий бал за змістовними пунктами характерний для глухих дітей.
Якщо, навпаки, формальна оцінка значно вища за змістовну, отже, або малюнки робилися при низькій мотивації їх авторів, або дітьми-невротиками, або дітьми із затримкою психічного розвитку (ЗПР). У дітей з ураженням ЦНС і ураженням зору ніколи не буває високої формальної оцінки.
Мах серед хлопчиків__________________, серед дівчаток________________________.
Міn серед хлопчиків__________________, серед дівчаток________________________.