1. ПЛАНУВАННЯ
Мета: методика орієнтована на вивчення мотивації навчальної діяльності учнів, а також вивчення мотивів навчально-трудової діяльності.
Контингент, вікові категорії: учні початкової та середньої школи, починаючи з 3 класу. Методика використовується для групових та індивідуальних досліджень.
Строки та терміни проведення: І півріччя, наприклад, грудень місяць.
2. ОРГАНІЗАЦІЯ ДОСЛІДЖЕННЯ
Матеріали та обладнання: ручки або олівці, текст методики, індивідуальні бланки.
БЛАНК ВІДПОВІДЕЙ ДО МЕТОДИКИ Е. ІЛЬЇНА ТА Н. КУРДЮКОВОЇ
Прізвище, ім'я_______________
Дата____ Клас___
|
1 а б
|
7 а б
|
13 а б
|
19 а б
|
2 а б
|
8 а б
|
14 а б
|
20 а б
|
3 а б
|
9 а б
|
15 а б
|
21 а б
|
4 а б
|
10 а б
|
16 а б
|
22 а б
|
5 а б
|
11 а б
|
17 а б
|
23 а б
|
6 а б
|
12 а б
|
18 а б
|
24 а б
|
1 а б
|
7 а б
|
13 а б
|
19 а б
|
2 а б
|
8 а б
|
14 а б
|
20 а б
|
3 а б
|
9 а б
|
15 а б
|
21 а б
|
4 а б
|
10 а б
|
16 а б
|
22 а б
|
5 а б
|
11 а б
|
17 а б
|
23 а б
|
6 а б
|
12 а б
|
18 а б
|
24 а б
|
1 а б
|
7 а б
|
13 а б
|
19 а б
|
2 а б
|
8 а б
|
14 а б
|
20 а б
|
3 а б
|
9 а б
|
15 а б
|
21 а б
|
4 а б
|
10 а б
|
16 а б
|
22 а б
|
5 а б
|
11 а б
|
17 а б
|
23 а б
|
6 а б
|
12 а б
|
18 а б
|
24 а б
|
1 а б
|
7 а б
|
13 а б
|
19 а б
|
2 а б
|
8 а б
|
14 а б
|
20 а б
|
3 а б
|
9 а б
|
15 а б
|
21 а б
|
4 а б
|
10 а б
|
16 а б
|
22 а б
|
5 а б
|
11 а б
|
17 а б
|
23 а б
|
6 а б
|
12 а б
|
18 а б
|
24 а б
|
Інструктаж: підпишіть, будь ласка, бланк. Зараз вам буде запропоновано декілька запитань, що стосуються вашого навчання у школі. Будьте уважними, відповідайте якомога щиро, довго не замислюйтесь. Букву вибраного варіанту відповіді («а» чи «б») закреслюйте.
Процедура тестування: коли індивідуальні бланки роздані та підписані, можна починати тестування. Текст методики може бути пред'явлений на слух.
Текст методики
1.Одержавши погану оцінку, ти приходиш додому і:
а)відразу сідаєш за уроки, повторюючи те, що погано вивчив;
б)розважаєшся, відпочиваєш або займаєшся домашніми справами, думаючи, що урок цього предмета буде ще через день.
2.Після одержання високої оцінки ти:
а)продовжуєш старанно готуватися до наступного уроку;
б)ретельно не готуєшся, тому що знаєш, що однаково не запитають.
3.Чи буває так, що ти незадоволений своєю відповіддю, а не оцінкою?
а)Так;
б)ні.
4.Що для тебе означає навчання?
а)пізнання нового;
б)складні заняття.
5.Чи залежать твої оцінки від старанності підготовки до уроку?
а)Так;
б)ні.
6.Чи аналізуєш ти після одержання поганої оцінки, що ти зробив неправильно?
а)Так;
б)ні.
7. Чи залежить твоє бажання робити домашні завдання від того, чи ставлять за це оцінки?
а)Так;
б)ні.
8. Легко тобі почати вчитися після канікул?
а)Так;
б)ні.
9. Чи жалкуєш ти іноді, що не буває уроку через хворобу вчителя?
а)Так;
б)ні.
10.Коли ти перейшов у наступний клас і одержав нові підручники, чи цікавить тебе те, що в них?
а)Так;
б)ні.
11.Що, по-твоєму, краще?
а)Учитися;
б)хворіти.
12.Що для тебе важливіше?
а)Оцінки;
б)знання
13.Чи пам'ятаєш ти, коли вперше одержав двійку?
а)Так;
б)ні.
14.Чи хвилює тебе, якщо твої оцінки гірше, ніж в інших учнів класу?
а)Так;
б)ні.
15. Буває так, що перед контрольною твоє серце починає сильно калатати?
а)Так;
б)ні.
16. Ти червонієш, коли вголос називають твою погану оцінку?
а)Так;
б)ні.
17.Якщо наприкінці тижня ти одержав погану оцінку, у тебе на вихідних поганий настрій?
а)Так;
б)ні.
18.Якщо тебе довго не викликають, тебе це турбує?
а)Так;
б)ні.
19.Чи хвилює тебе реакція ровесників на отриману тобою оцінку?
а)Так;
б)ні.
20.Після отриманої гарної оцінки чи пишаєшся ти собою?
а)Так;
б)ні.
21.Чи тривожить тебе очікування опитування?
а)Так;
б)ні.
22.Було б тобі цікаво вчитися, якби оцінок взагалі не ставили?
а)Так;
б)ні.
23.Чи захочеш ти, щоб тебе запитали, якщо будеш знати, що оцінку за відповідь не поставлять?
а)Так;
б)ні.
24.Після одержання оцінки на уроці чи продовжуєш ти активно працювати?
а)Так;
б)ні.
3. ОБРОБКА ТА ОЦІНКА РЕЗУЛЬТАТІВ
Розкладіть бланки за алфавітом, підготуйте список класу, червону пасту, кольорові олівці, бланк протоколу та аналітичної довідки, калькулятор, ключ до методики.
Ключ
Мотивація на одержання знань: відповіді А на запитання 1—6, 8—11, 13, 22—24. Відповіді Б на запитання 7, 12, 14—21.
Мотивація на одержання оцінки: не співпадаючі із ключем відповіді. Для обробки індивідуальних бланків можна використати «матрицю» для перевірки, яку легко виготовити самостійно. Для цього візьміть стандартний бланк відповідей і виріжте лезом співпадаючі з ключем відповіді. Він матиме такий вигляд:
1 О б
|
7 а О
|
13 О б
|
19 а О
|
2 О б
|
8 О б
|
14 а О
|
20 а О
|
3 О б
|
9 О б
|
15 а О
|
21 а О
|
4 О б
|
10 О б
|
16 а О
|
22 О б
|
5 О б
|
11 О б
|
17 а О
|
23 О б
|
6 О б
|
12 а О
|
18 а О
|
24 О б
|
Коли ви накладатимете матрицю на індивідуальні бланки, у «віконцях» побачите кількість правильних відповідей (вони будуть закреслені). Тоді ви легко та швидко підрахуєте кількість одержаних дитиною балів — це й буде вираження мотивації на одержання знань.
Критерії оцінки вираження мотивації
0—6 — низький рівень;
7—16 — середній рівень;
17 і більше — високий рівень.
4, 5, 6. ФІКСАЦІЯ РЕЗУЛЬТАТІВ ТА АНАЛІТИЧНА РОБОТА
Заповніть паспортну частину бланка аналітичної довідки. У протокол впишіть прізвища дітей за списком класу, вкажіть стать та кількісні показники мотивації на отримання знань. Зазначте у наступній графі рівень (можна використовувати колір для наочності: низький рівень — синій, середній — жовтий, високий рівень помітьте червоним).
Порахуйте середнє арифметичне, в тому числі для хлопчиків та дівчаток класу.
В аналітичній частині довідки зазначте ці показники, а також відсоток дітей з високою, середньою та низькою мотивацією на отримання знань. В останніх переважає інша мотивація, вони не налаштовані на отримання глибоких знань, а вчаться насамперед заради отримання високої оцінки.
7. ПЛАНУВАННЯ КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИВАЛЬНОЇ РОБОТИ
Діти, у яких переважає мотивація на отримання оцінки, швидше за все відмінники і в корекційній роботі, як правило, потреби не мають. Доцільна роз'яснювальна бесіда.
8. КОНСУЛЬТАТИВНА РОБОТА
Індивідуальна та групова консультація з дітьми, батьками (на батьківських зборах). Дані за аналітичною довідкою доводяться до відома педагогів (педрада, педконсиліум, консультація та ін.), можуть бути використані для проведення моніторингу мотиваційних тенденцій школярів.
|