Сайт Подус Ганни Миколаївни
практичного психолога КЗ "Великобурлуцький ліцей"


Головна | Реєстрація | Вхід
Середа, 01.05.2024, 09:08
Вітаю Вас Гість | RSS
Меню сайту
Категорії розділу
Початкова школа [12]
Середня школа [5]
Старша школа [11]
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 57
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Корисні посилання
Головна » Статті » Психодіагностика » Середня школа

Вивчення агресивності учнів

ВИВЧЕННЯ АГРЕСИВНОСТІ УЧНІВ

Анотація

Агресія — один із засобів вирішення проблем, що викликають психічне напруження. Це руйнівне поводження, що суперечить нормам моралі та етики і правилам взаємодії людей у суспільстві, спричиняє фізичну шкоду або викликає психічний дискомфорт у об'єктів напа­ду. Агресивні дії можуть виступати як у якості засобу досягнення мети, так і як спосіб психіч­ної розрядки.

Кожна особистість повинна мати певний ступінь агресивності. Відсутність її приводить до пасивності, відомості, конформності. Надмірний розвиток її провокує конфліктність, не­здатність особистості на свідому кооперацію і т. д.

Агресивні прояви можна розділити на два основних типи:

1)                  мотиваційна агресія як самоцінність;

2)                  інструментальна агресія як засіб.

Практичних психологів у першу чергу повинна цікавити мотиваційна агресія як прямий прояв, реалізація властивих особистості деструктивних тенденцій. Визначивши їхній рівень, можна з великою часткою ймовірності прогнозувати прояви відкритої мотиваційної агресії. Однією з подібних діагностичних процедур є опитувальник Басса-Даркі.

До вашої уваги представлено алгоритм дослідження, індивідуальний бланк відповідей, бланк-стандарт для первинної обробки результатів, зручний ключ. Бланк аналітичної довід­ки містить протокол дослідження, який на виході набуває вигляду кольорової діаграми.

Текстовий матеріал

1. Іноді я не можу подолати бажання комусь нашкодити.
2. Іноді я можу пліткувати про людей, яких недолюблюю.
3. Я легко роздратовуюсь, але й легко заспокоююсь.
4. Якщо мене не улестити, прохання не виконаю.
5. Не завжди одержую те, на що маю право.
6. Знаю, що люди говорять про мене за моєю спиною.
7. Якщо не схвалюю вчинки інших людей, даю їм це відчути.
8. Якщо обманюю когось,, відчуваю почуття провини.
9. Мені здається, що я здатен ударити людину.
10. Ніколи не нервуюся настільки, щоб кидати речі.
11. Завжди розумію чужі недоліки.
12. Коли встановлене правило не подобається мені, хочу його порушити.
13. Інші люди завжди вміють використовувати сприятливі обставини.
14. Мене непокоять люди, які ставляться до мене надто дружньо.
15. Часто не погоджуюся з людьми.
16. Іноді міркую над безсоромними речами.
17. Якщо хтось ударить мене, я йому не відповім.
18. Коли я розгніваний, я грюкаю дверима.
19. Я більше роздратований, ніж здається.
20. Якщо хтось намагається керувати мною, я роблю все навпаки.
21. Мене пригнічує моя доля.
22. Вважаю, що деякі люди мене не поважають.
23. Не можу втриматися від суперечки, якщо люди не згодні зі мною.
24. Уникання роботи повинно викликати почуття провини.
25. Хто грубо ставиться до мене або моєї сім'ї, буде обов'язково покараний.
26. Я не здатен на грубі жарти.
27. Мене охоплює гнів, коли наді мною насміхаються.
28. Коли люди виставляють себе керівниками, я намагаюся довести їм
протилежне.
29. Майже щотижня бачу когось із тих, хто мені не подобається.
30. Дуже багато людей заздрять мені.
31. Вимагаю, щоб люди поважали мої права.
32. Мене пригнічує факт, що я мало чого роблю для своїх батьків.
33. Люди, які постійно дратують мене, заслуговують на ляпас.
34. Від злості іноді буваю похмурим.
35. Якщо до мене ставляться гірше, ніж я на те заслуговую, я не засмучуюсь.
36. Якщо хтось намагається порушити мій настрій, я не звертаю уваги.
37. Іноді я дуже заздрю, хоча й не показую цього.
38. Іноді мені здається, що наді мною насміхаються.
39. Навіть коли злюся, не вдаюся до "міцних" виразів.
40. Хочу, щоб мої гріхи були пробачені.
41. Якщо хтось ударить мене, лише інколи даю здачі.
42.Ображаюся, коли не виходить по-моєму.
43. Іноді люди дратують мене своєю присутністю.
44. Немає такої людини, до якої б я відчував ненависть.
45. Мій принцип: "Ніколи не довіряй чужинцям".
46. Якщо хтось дратує мене, я ладен сказати про нього все, що думаю.
47. Роблю багато такого, про що потім жалкую.
48. Якщо злюся, можу вдарити кого-небудь.
49. З десятирічного віку у мене не було сплесків гніву.
50. Часто відчуваю себе так, ніби ось-ось вибухну.
51. Якби люди знали, що я відчуваю, мене б вважали важкою людиною.
52. Завжди думаю про те, які приховані причини змушують людей робити
щось приємне для мене.
53. Коли на мене кричать, я кричу у відповідь.
54. Невдачі пригнічують мене.
55. Встряваю у бійки не більше й не менше за інших.
56. Можу пригадати такі випадки, коли хапав якісь речі та ламав їх від гніву.
57. Іноді відчуваю, що можу першим почати бійку.
58. Іноді відчуваю, що життя до мене несправедливе.
59. Раніше вважав, що більшість людей говорить правду, тепер так не вважаю.
60. Сварюся тільки зі злості.
61. Коли щось вчиняю неправильно, то відчуваю провину.
62. Якщо для захисту своїх прав треба застосувати силу, я її застосовую.
63. Іноді виражаю свій гнів тим, що стукаю по столу.
64. Буваю грубим із людьми, які мені не подобаються.
65. У мене немає ворогів, які б намагалися скривдити мене.
66. Не вмію поставити людину на місце, навіть коли вона на це заслуговує.
67. Часто думаю, що живу неправильно.
68. Знаю людей, які здатні довести мене до бійки.
69. Не переймаюся через дрібниці.
70. Мені рідко здається, що люди намагаються зробити мені щось погане.
71. Часто погрожую людям, не маючи наміру виконати погрози.
72. Останнім часом я став занудою.
73. У розмові часто підвищую голос.
74. Намагаюся приховувати погане ставлення до людей.
75. Краще погоджуся, ніж сваритимуся.

 Алгоритм роботи з методикою Басса-Даркі

1.ПЛАНУВАННЯ

Цілі та задачі:

•                     виявлення якісних і кількісних характеристик агресії;

•                     при психологічному консультуванні;

•                     визначення професійної придатності;

•                     визначення здатності до управлінської діяльності.

Контингент, вікові категорії: тест використовується з особами підліткового віку, тобто з дітьми середньої (починаючи з 6—7 класу) і старшої школи, а також з дорослими. Дослід­ження — групові або індивідуальні.

Строки та терміни проведення: в залежності від цілей дослідження, протягом року (на­приклад, січень-лютий). Процедура дослідження триває 35—40 хвилин.

2.                  ОРГАНІЗАЦІЯ ДОСЛІДЖЕННЯ

Матеріали та обладнання: ручки або олівці, індивідуальні бланки дослідження, текст опи- тувальника (можна подати в усній або у письмовій формі).

Інструктаж: «Заповніть паспортну частину бланку. Зараз я зачитаю запитання анкети, їх досить багато. Відповідайте щиро, будьте уважними, номери запитань у вашому бланку роз­ташовані по особливому. Довго не замислюйтесь, тут немає «хороших» або «поганих», «пра­вильних» або «неправильних» відповідей. Та, яка перша спала вам на голову, і буде правиль­на («+» або «—»).

БЛАНК ВІДПОВІДЕЙ ДО МЕТОДИКИ БАССА-ДАРКІ

Прізвище, ім'я___________________________________

Дата____ Клас______

Інструкція: навпроти відповідного номера запитання розбірливо поставте «+»(якщо згодні) чи «—»(якщо не згодні з твердженням).

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36

37

38

39

40

41

42

43

 

44

45

46

47

48

49

50

 

51

52

53

54

55

56

57

 

58

59

60

61

62

63

64

 

 

65

66

67

68

 

69

 

 

70

71

72

 

 

 

 

 

 

73

74

 

 

 

 

 

 

75

 

 
 

3. ОБРОБКА ТА ОЦІНКА РЕЗУЛЬТАТІВ

Розкладіть бланки за алфавітом. Підготуйте список класу, червону пасту, калькулятор, бланк аналітичної довідки з протоколом дослідження і ключ до тесту. Доцільно мати бланк- стандарт для спрощення процедури обліку й обробки результатів.

Порівняйте свій бланк із бланком-стандартом. Збіги відзначте. Підрахуйте число збігів у кожній з 8 вертикальних граф і внизу напишіть ці числа.

Підрахуйте вираження агресивних реакцій у кожній шкалі (в %).

Менше 25 % — не береться до уваги;

25—55 % — норма;

більше 55 % — підвищена агресія;

більше 75 % — висока агресія.

Після цього по кожній шкалі підраховуються індекси:

Індекс ворожості Ів містить у собі 5 і 6 шкали. Норма 7 ± 3.

Індекс агресивності 1а (прямої або мотиваційної) — 1,3,7 шкали. Норма 21+4.

БЛАНК-СТАНДАРТ

 
 

1   +

2   +

3   +

4    +

5    +

6   +

7   +

8    +

9   -

10  -

11  -

12  +

13   +

14  +

15  +

16  +

17 -

18  +

19  +

20  +

21   +

22  +

23  +

24  +

25  +

26  -

27  +

28  +

29   +

30  +

31  +

32  +

33  +

34  +

35  -

36   -

37   +

38  +

39  -

40  +

41  -

42  +

43  +

 

44   -

45  +

46  +

47  +

48  +

49  -

50  +

 

51  +

52  +

53  +

54  +

55  +

56  +

57  +

 

58  +

59  +

60  +

61  +

62  +

63  +

64  +

 

 

65  -

66  -

67  +

68  +

 

69  -

 

 

70  -

71  +

72  +

 

 

 

 

 

 

73  +

74  -

 

 

 

 

 

 

75  -

 

 

Ключ

Види агресивних реакцій

Номери запитань із ключами

1. Фізична агресія — використання фізичної сили проти іншої особи

1+, 9-, 17-, 25+, 33+, 41-, 48+, 55+, 62+, 68+

                                       Е = 10

2. Непряма агресія — агресія, обхідним шляхом спрямована на іншу особу або ні на кого не спрямована

2+, 10-, 18+, 26-, 34+, 42+, 49-, 56+, 63+

                                       Е = 9

3. Роздратування — готовність до прояву негативних почуттів при найменшому збудженні (запальність, брутальність)

3+, 11 -, 19+, 27+, 35-, 43+, 50+, 57+, 64+, 69-

                                      Е= 10

4. Негативізм — опозиційна манера поводження від пасивного опору до активної боротьби

4+, 12+, 20+, 28+, 36-

                                      Е = 5

5. Образа — заздрість і ненависть до оточуючих за дійсні або вигадані дії

5+, 13+, 21+, 29+, 37+, 44-, 51+, 58+

                                      Е = 8

6. Підозрілість — у діапазоні від недовіри й обережності стосовно людей до переконання в тому, що інші люди планують і приносять шкоду

6+, 14+, 22+, 30+, 38+, 45+, 52+, 59+, 65-, 70-

                                      Е = 10

7. Вербальна агресія — вираження негативних почуттів як через форму (кричить, верещить), так і через зміст словесних відповідей (погрози і т. ін.)

7+, 15+, 23+, 31+, 39-, 46+, 53+, 60+, 66-, 71+, 73+, 75-

                                      Е = 12

8. Почуття провини — виражає можливе переконання суб'єкта, що він є поганою людиною, що приносить зло, і докори сумління

8+, 16+, 24+, 32+, 40+, 47+, 54+, 61+, 67+, 72+, 74-

                                      Е= 11

 

4.           ФІКСАЦІЯ РЕЗУЛЬТАТІВ

Переносимо дані в бланк аналітичної довідки (протокол). Числові значення можна тут же перекладати на якісний рівень за допомогою кольорів: нижче норми — зелений, норма — жов­тий, підвищений рівень — коричневий, високий рівень — червоний. Індексні значення вносять­ся у відповідні комірки за тим же принципом, що забезпечує наочність та повноту інформації.

Середнє арифметичне по шкалах агресивних реакцій підраховується по необхідності. Ці дані можуть бути використані для побудови групового профілю, проведення моніторингових та наукових досліджень.

5, 6. АНАЛІТИЧНА РОБОТА, СКЛАДАННЯ АНАЛІТИЧНОЇ ДОВІДКИ

Підраховуються показники:

Середній індекс ворожості, у тому числі серед хлопчиків та дівчаток класу;

середній індекс агресивності, у тому числі серед хлопчиків та дівчаток класу;

відсоткове співвідношення вираження показників у груповій структурі (% вище норми, норма, нижче норми).

Відзначаються особи із завищеними й заниженими показниками ворожості й агресив­ності, з якими згодом планується корекційно - розвиваюча робота.

В заключній частині довідки робляться висновки, встановлюються загальні закономір­ності, даються рекомендації в роботі з групою.

Можливе доповнення до аналітичної довідки — побудова й аналіз групового профілю (моделюються і прогнозуються можливі групові прояви агресивності та ворожості).

7.                  ПЛАНУВАННЯ КОРЕКЦІЙНО-ВІДНОВЛЮВАЛЬНОЇ РОБОТИ

Список осіб «групи ризику» заноситься в журнал корекційної роботи, плануються та впроваджуються корекційні заходи щодо зменшення рівня агресивності. Після проведення корекційної програми обов'язково треба запланувати та провести іншу методику встанов­лення рівня агресивності з метою контролю корекційних впливів.

8.                  КОНСУЛЬТАТИВНА РОБОТА

9.                  ЗАПОВНЕННЯ ОБЛІКОВО-ЗВІТНОЇ ДОКУМЕНТАЦІ

Аналітична довідка та протокол вивчення рівня агресивності за методикою    Басса-Даркі учнів______________________________________ класу

Дата___________________________________

Брали участь_____ (за списком_ ), у т. ч. хлопчиків__ , дівчаток____ .

Мета дослідження:__________________________________________

 

ПРОТОКОЛ ОБСТЕЖЕННЯ

№№ з/п

Прізвища учнів

Стать

Показники вираженості агресивних реакцій

Індекс ворожості

Індекс агресивності

ФА

 Е = 10

КА

Е = 9

Р

Е= 10

Н

Е = 5

О

Е = 8

П

 Е= 10

ВА

 Е = 12

ЧВ

Е = 11

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

14

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

15

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

16

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

17

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

18

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

19

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

20

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

21

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

22

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

23

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

24

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

25

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

26

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

27.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

28.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

29.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

30.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середнє

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

Висновки та рекомендації

Середній індекс ворожості_, у т.ч. серед хлопчиків _, серед дівчаток_.

Середній індекс агресивності _, у т.ч. серед хлопчиків __, серед дівчаток _.

Вище норми-_____%, норма - ____%, нижче норми - __%учнів класу.

Max ___________________________________, min______________________________________.

«Група ризику»________________________________________________________

______________________________________________________________________

Психолог _________________________________

Категорія: Середня школа | Додав: annapodus (06.04.2016)
Переглядів: 1398 | Теги: агресивність | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту
  • uCoz Community
  • uCoz Manual
  • Video Tutorials
  • Official Template Store
  • Best uCoz Websites

  • Copyright MyCorp © 2024 | uCoz