Прогностична функція діяльності психолога є дуже важливою для організації ефективної взаємодії всіх учасників навчально-виховного процесу. Конфліктні відносини виникають досить часто, і це загалом нормальне явище. Важливо вміти керувати цим процесом та знаходити ефективні шляхи подолання конфліктів. Тест Томаса, адаптований Н. В. Гришиною, ідеально підходить для вирішення такої задачі у профілактичній та прогностичній роботі шкільної психологічної служби. Призначений для вивчення особистісної схильності до конфліктної поведінки.
До уваги шановних читачів представлені наступні розробки: індивідуальний бланк методики, бланк аналітичної довідки, що містить протокол дослідження та основу для побудови групового поведінкового профілю.
Мета розробки: скоротити та полегшити процедуру діагностики, обробки та аналізу результатів; формалізувати та структурувати процес обліку даних, аналітичної роботи за результатами методики, оптимізувати консультативно-методичну роботу з класними керівниками та іншими зацікавленими особами.
Індивідуальний бланк відповідей стандартизовано, що дозволяє оптимально використовувати час у процесі діагностики, спрощує процедуру тестування як дітям, так і досліднику.
Аналітична довідка містить дані про контингент досліджуваних, протокол дослідження, графічне зображення результатів тесту у вигляді діаграми та результативну частину. У протокол навпроти кожного прізвища заносяться числові показники, що характеризують вираження того чи іншого способу реагування. На основі цих даних можна припустити, як конкретна людина поводитиметься у конфліктних ситуаціях. Для побудови групового профілю поведінки робляться математичні розрахунки, обчислюються Середньогрупові показники по кожному стилю реагування. Діаграма наочно демонструє, який зі способів вирішення конфліктної ситуації найбільш вірогідно обере група.
У заключній частині довідки дається коротенька характеристика кожного стилю, його переваги та недоліки, прояви, способи застосування певного стилю поведінки у різних ситуаціях.
Використовується у консультативно-методичній, обліковій, корекційно - розвивальній, прогностичній та профілактичній діяльності шкільного психолога. Виконує просвітницьку місію, може бути основою для дискусії, для обговорення під час виховних годин, батьківських зборів, на засіданнях педагогічної ради та методичних об'єднань. Як основа для розробки плану допомоги у конфліктних ситуаціях.
БЛАНК ВІДПОВІДЕЙ ДО МЕТОДИКИ ТОМАСА
Прізвище, ім'я ___________________________________
Дата_____________________________ Клас______
Інструкція: «На кожне запитання виберіть тільки один з варіантів відповідей і відмітьте у бланку букву відповіді («а» чи «б») зручним для вас способом».
1
|
А
|
Б
|
7
|
А
|
Б
|
13
|
А
|
Б
|
19
|
А
|
Б
|
25
|
А
|
Б
|
2
|
А
|
Б
|
8
|
А
|
Б
|
14
|
А
|
Б
|
20
|
А
|
Б
|
26
|
А
|
Б
|
3
|
А
|
Б
|
9
|
А
|
Б
|
15
|
А
|
Б
|
21
|
А
|
Б
|
27
|
А
|
Б
|
4
|
А
|
Б
|
10
|
А
|
Б
|
16
|
А
|
Б
|
22
|
А
|
Б
|
28
|
А
|
Б
|
5
|
А
|
Б
|
11
|
А
|
Б
|
17
|
А
|
Б
|
23
|
А
|
Б
|
29
|
А
|
Б
|
6
|
А
|
Б
|
12
|
А
|
Б
|
18
|
А
|
Б
|
24
|
А
|
Б
|
30
|
А
|
Б
|
С.= Сn.= К.= У.= П.=
|
Аналітична довідка і протокол вивчення стилів конфліктної поведінки
(за Томасом)
Дата______________________________ Клас_____
Брали участь___ (за списком___ ), з них хлопчиків____, дівчаток_____ .
Мета дослідження: визначити типові способи реагування учнів на конфліктні ситуації. Побудувати поведінковий профіль реагування групи в конфлікті. Методика дозволяє також оцінити ступінь адаптації кожного члена колективу до спільної спортивної діяльності.
ПРОТОКОЛ ДОСЛІДЖЕННЯ
№ з/п
|
Прізвища учнів
|
Суперництво
|
Співпраця
|
Компроміс
|
Уникання
|
Пристосування
|
1.
|
|
|
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
|
|
|
3.
|
|
|
|
|
|
|
4.
|
|
|
|
|
|
|
5.
|
|
|
|
|
|
|
6.
|
|
|
|
|
|
|
7.
|
|
|
|
|
|
|
8.
|
|
|
|
|
|
|
9.
|
|
|
|
|
|
|
10
|
|
|
|
|
|
|
11
|
|
|
|
|
|
|
12
|
|
|
|
|
|
|
13
|
|
|
|
|
|
|
14
|
|
|
|
|
|
|
15
|
|
|
|
|
|
|
16
|
|
|
|
|
|
|
17
|
|
|
|
|
|
|
18
|
|
|
|
|
|
|
19
|
|
|
|
|
|
|
20
|
|
|
|
|
|
|
21
|
|
|
|
|
|
|
22
|
|
|
|
|
|
|
23
|
|
|
|
|
|
|
24
|
|
|
|
|
|
|
25
|
|
|
|
|
|
|
26
|
|
|
|
|
|
|
27
|
|
|
|
|
|
|
28
|
|
|
|
|
|
|
29
|
|
|
|
|
|
|
30
|
|
|
|
|
|
|
Середнє
|
|
|
|
|
|
|
Поведінковий профіль класу
10-----------------------------------------------------------------
9-----------------------------------------------------------------
8-----------------------------------------------------------------
7-----------------------------------------------------------------
6-----------------------------------------------------------------
5-----------------------------------------------------------------
4-----------------------------------------------------------------
З-----------------------------------------------------------------
2-----------------------------------------------------------------
І----------------------------------------------------------- ------
0-----------------------------------------------------------------
Суперництво Співпраця Компроміс Уникання Пристосування
Суперництво — прагнення домогтися своїх інтересів на шкоду інтересам інших — яскраво
виражене у_____________________ (____ %) групи. Це лідери по своїй натурі.
Причому серед хлопчиків________________ , дівчатка___________________ .
Такі люди завжди активні, ідуть власним шляхом, їх не цікавить думка інших. Вони беруть на себе повну відповідальність за наслідки своїх дій, внутрішньо переконані у своїй правоті. Стиль конкуренції оптимальний у критичних ситуаціях, коли необхідно швидко прийняти рішення. Такий стиль вважається ефективним, коли людина має певну владу, знає, що її рішення правильне, і має можливість наполягати на ньому.
Стиль співробітництва визначає прагнення до альтернативи, що влаштовує обидві конфліктуючі сторони. Переважає у_____________________________ (___ _%).
Причому_____________________________________________________________ .
Дотримуючись такого стилю, ці люди беруть активну участь у вирішенні конфлікту і відстоюють свої інтереси, але при цьому намагаються співпрацювати з опонентом.
Використання стилю співробітництва із самого початку подовжує конфлікт, оскільки відразу висуваються й обговорюються потреби, турботи й інтереси обох сторін. При цьому необхідно не пошкодувати часу на уточнення прихованих потреб та інтересів кожного й розробці способів задоволення їхніх істинних бажань.
Стиль компромісу реалізується коли кожна сторона здатна пожертвувати чимось заради спільної справи. Сторони задовольняють свої інтереси лише частково, обмінюючись поступками й «торгуючись». У порівнянні зі співробітництвом компроміс досягається на більш поверхневому рівні. Така поведінка в ситуаціях конфлікту дозволяє виробити тимчасове взаємовигідне рішення й зберегти взаємини. Стиль компромісу переважає в_____________________________________________________
Уникання використовується коли людина не готова, не може або не хоче відстоювати свої права і з ким-небудь співпрацювати для вироблення спільного рішення, або просто ухиляється від вирішення конфлікту. Можливо, при цьому почуває себе неправою. Таке поводження в конфліктній ситуації, швидше за все, властиве____________________________________________________________ .
Ці учні просто відштовхують від себе проблему, не вживаючи нічого для її вирішення.
Стиль пристосування — людина діє разом з іншими, на шкоду своїм інтересам, не намагаючись їх відстоювати. Такий стиль поводження відповідно до анкети переважає в __________________________________________________________
Цим людям властивий конформізм. Для них важливіше зберегти мир, або вони усвідомлюють те, що в них мало шансів перемогти. Однак такий стиль неприйнятний, коли людина почуває, що уступає в чомусь дуже важливому для нього й відчуває моральний дискомфорт.
Психолог ___________________________________
|