Методика призначена для відбору на різні типи професій відповідно до класифікації типів професій Е. А. Клімова. Можна використовувати при профорієнтації підлітків і дорослих.
Зміст методики: випробовуваний повинен у кожній з 20 пар запропонованих видів діяльності вибрати тільки один і у відповідній клітинці листа відповідей поставити знак «+».
Інстркція: «припустимо, що після відповідного навчання Ви зможете виконати будь-як роботу. Але якби Вам довелося вибирати тільки з двох можливостей, що б Ви вибрали?»
Текст опитувальника
1а. Доглядати тварин
|
1б. Обслуговувати автомобілі та механізми (слідкувати. Регулювати)
|
2а. Допомагати хворим
|
2б. Складати таблиці, схеми, програми для обчислювальних машин
|
3а. Слідкувати за якістю книжкових ілюстрацій, плакатів, художніх листівок
|
3б. Слідкувати за станом і розвитком рослин
|
4а. обробляти матеріали (дерево, тканину, метал, пластмасу)
|
4б. Доставляти товари до споживача, рекламувати, продавати
|
5а. Обговорювати науково – популярні книги
|
5б. Обговорювати художні книги (або п’єси, концерти)
|
6а. Вирощувати молодняк (тварин певної породи)
|
6б. Тренувати друзів або молодших у виконанні якої – небудь дії (трудової, навчальної, спортивної)
|
7а. Копіювати малюнки, зображення або налагоджувати музичні інструменти
|
7б. Керувати яким – небудь грузовим засобом
|
8а. Повідомляти, пояснювати людям потрібну їм інформацію (довідкове бюро, екскурсія)
|
8б. Оформляти виставки, вітрини (або брати участь у підготовці п’єс, концертів)
|
9а. Ремонтувати речі, вироби (одяг, техніку), будівлі
|
9б. Шукати і виправляти помилки в текстах, таблицях, малюнках
|
10а. Лікувати тварин
|
10б. Виконувати обчислення, розрахунки
|
11а. Виводити нові сорти рослин
|
11б. Конструювати, проектувати нові види промислових виробів (машини, одяг, будинки,)
|
12а. з’ясовувати суперечки, непорозуміння між людьми, переконувати, пояснювати, карати, заохочувати
|
12б. Розбиратися в кресленнях, схемах, таблицях (провіряти, уточнювати, приводити до порядку)
|
13а. Спостерігати, вивчати роботу гуртків, художньої самодіяльності
|
13б. Спостерігати, вивчати життя мікробів
|
14а. Обслуговувати, налагоджувати медичні інструменти і апарати
|
14б. Надавати людям медичну допомогу при пораненнях, опіках
|
15а. Художньо змальовувати, відображати події (за якими спостерігаємо і які уявляємо)
|
15б. Складати точні звіти, описи про явища, дійства, об’єкти за якими ведеться спостереження
|
16а. Робити лабораторні аналізи в лікарні
|
16б. Приймати, обстежувати хворих, говорити з ними, призначати лікування
|
17а. Фарбувати або розмальовувати стіни, приміщення, поверхню виробів
|
17б. Здійснювати монтаж або збір машин, приладів
|
18а. Організовувати культ походи однолітків або менших в театри, музеї, екскурсії, туристичні походи
|
18б. Грати на сцені, приймати участь в концерті
|
19а. Виготовляти за кресленнями деталі, вироби (механізми, одяг), будувати споруди
|
19б. Займатися кресленням, копіювати креслення, карти
|
20а. Боротися з хворобами рослин, шкідниками лісів, садів
|
20б. Працювати на клавішних механізмах (друкарські машинки, телетайп, набірна машинка)
|
ЛИСТОК ВІДПОВІДЕЙ
Листок відповідей зроблений так, щоб можна було підрахувати кількість знаків “+” в кожній із 5 колонок. Кожна із 5 колонок відповідає відповідному типу професій. Випробовуваному рекомендується вибрати той тип професії, який отримав максимальну кількість знаків “+”. Найменування типів професій по колонкам:
“Людина - природа” – всі професії, пов’язані з рослинництвом, тваринництвом та лісовим господарством;
“Людина - техніка” – всі технічні професії;
“Людина - людина” – всі професії, пов’язані з обслуговуванням людей, спілкуванням;
“Людина - знак” – всі професії, пов’язані з розрахунками, цифровими та буквеними знаками, в тому числі і музичні спеціальності;
“Людина – художній образ” – всі творчі спеціальності.
Час, що відводиться на виконання методики не обмежується. Хоча, випробовуваного потрібно попередити про те, що над запитаннями не потрібно довго задумуватися.
Бланк відповідей
природа
|
техніка
|
людина
|
знакова система
|
Художній образ
|
1а
|
1б
|
2а
|
2б
|
3а
|
3б
|
4а
|
4б
|
5а
|
5б
|
6а
|
|
6б
|
|
7а
|
|
7б
|
8а
|
|
8б
|
|
9а
|
|
9б
|
|
10а
|
|
|
10б
|
|
11а
|
11б
|
12а
|
12б
|
13а
|
13б
|
14а
|
14б
|
15а
|
15б
|
16а
|
|
16б
|
|
17а
|
|
17б
|
18а
|
|
18б
|
|
19а
|
|
19б
|
|
20а
|
|
|
20б
|
|
|