Сайт Подус Ганни Миколаївни
практичного психолога КЗ "Великобурлуцький ліцей"


Головна | Реєстрація | Вхід
Четвер, 25.04.2024, 11:56
Вітаю Вас Гість | RSS
Меню сайту
Категорії розділу
Початкова школа [12]
Середня школа [5]
Старша школа [11]
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 57
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Корисні посилання
Головна » Статті » Психодіагностика » Старша школа

Профорієнтаційні дослідження

 

Тест професійної спрямованості особистості ( Д. Голланда )

1.а Інженер – будівельник 1.б Конструктор

2.а Перукар 2.б Бібліотекар

3.а Токар 3.б Оператор комп’ютерного набору

4.а Режисер 4.б Директор магазину

5.а Архівіст 5.б Дизайнер

6.а Філософ 6.б Програміст

7.а Вчений –хімік 7.б Бухгалтер

8.а Редактор наукового журналу 8.б Адвокат

9.а Інженер – технолог 9.б Перекладач художньої літератури

10.а Страховий агент 10.б Художник з розпису тканин

11.а Офіціант 11.б Менеджер з реклами

12.а Спортивний лікар 12.б Художник – графік

13.а Нотаріус 13.б Підприємець

14.а Оператор ЕОМ 14.б Різьбяр по дереву

15.а Політичний діяч 15.б Письменник

16.а Садівник 16.б Метеоролог

17.а Водій 17.б Медична сестра

18.а Інженер – електронник 18.б Вчений

19.а Маляр – будівельник 19.б Артист естради

20.а Біолог 20.б Екскурсовод

21.а Телерепортер 21.б Фотограф

22.а Брокер 22.б Фармацевт

23.а Кінознавець 23.б Менеджер з маркетингу

24.а Математик 24.б Архітектор

25.а Працівник дитячої 25.б Аудитор

кімнати міліції

26.а Учитель 26.б Головний зоотехнік

27.а Вихователь дитячого садка 27.б Художник керамік

28.а Керівник спортивної команди 28.б Економіст

29.а Літературознавець 29.б Експерт

30.а Астроном 30.б Диригент

31.а Автослюсар 31.б Секретар – друкарка

32.а Електрозварник 32.б Музикознавець

33.а Кухар 33.б Фермер

34.а Закрійник 34.б Декоратор

35.а Археолог 35.б Директор театру

36.а Працівник музею 36.б Продавець – консультант

37.а Гідролог 37.б Артист

38.а Працівник соціальної служби 38.б Коректор

39.а Лікар 39.б Дипломат

40.а Банківський працівник 40.б Продюсер

41.а Інженер – металург 41.б Психолог

42.а Телемеханік 42.б Директор видавництва

 

Обробка результатів обстеження та їх інтерпретація

При обробці результатів підраховується кількість вибраних професій, яким опитуваний надав найбільшу перевагу, згідно з шістьма типами особистості. Отримані кількісні показники записуються в матрицю.

Наприклад:

Р І С К П А
2 7 6 5 2 12
Цифри – це кількість виборів по кожному вибору професій. Далі слід подивитися стандартні значення “сирих” балів нормо таблицею.

 
 
 
 
 
Переведення “сирих” балів у стандартні значення


 


 


 


 


 


Р


І


С


К


П


А


0


0-1


 


 


0


 


0-1


 


0


1


2


0


0-1


1


0


2


0


1


2


3


1


2


2


1-2


3


1-2


2


3


4-5


2-3


3-4


3


3


4-5


3


3


4


6


4


5


4


4


6


4-5


4


5


7


5


6


5


5-6


7


6


5


6


8-9


6-7


7-8


6


7


8-9


7-8


6


7


10


8


9


7


8


10


9


7


8


11


9


10-11


8


9-10


11


10-11


8


9


12-13


10


12


9


11


12


12


9


10


14


11-12


13-14


10


12


13-14


13-14


10


11


 


13


 


11


13-14


 


 


11

Далі в залежності від величини цифри визначається пріоритет тієї чи іншої сфери діяльності для обстежуваної людини.

 

Тоді в нашому випадку модель особистості буде:

Р І С К П А

1 6 5 5 1 9

У цьому випадку модель особистості буде АІ (СК). Це означає, що обстежувана людина належить до артистичного типу особистості з яскраво вираженими якостями інтелектуала.

Необхідно зазначити, що при інтерпретації даних основну увагу слід звертати на перші два – три типи. Останні компоненти формули теж необхідно враховувати, оскільки вони свідчать про відсутність відповідних якостей особистості.

Таким чином, маючи інформацію про професійну спрямованість до певної сфери діяльності та про міру відповідності типу особистості типові професійного середовища можна більш аргументовано надати допомогу обстежуваному в пошуку професії.

Розберемо для прикладу таку ситуацію. Обстежуваний за методикою ОПС має максимальний бал у сфері “людина - людина”. За методикою Голландка – чітка приналежність до соціального типу (бажання повчати, надавати послуги, виховувати, спілкуватися з людьми). В такому випадку можна порадити працювати вчителем, бібліотекарем, екскурсоводом, психологом, працівником у службах зайнятості та побуту.

Отримані результати слід обговорити з обстежуваною особою. Це поліпшує взаєморозуміння, значно прискорює вибір професії або формування професійного плану.

Для більш обґрунтованого пошуку професії або роботи та врахування їх вимог до особистості необхідно звернутись до інших методик.
 

Профорієнтаційна робота в освіті має бути спрямована на формування психологічної готовності учня до трудової діяльності. Важливо заздалегідь дізнатися, чи відповідають про­фесійні інтереси випускників їх здібностям та особливостям характеру. Адже успіх професій­ної діяльності, кар'єри, матеріальний та психологічний добробут залежить від вдалого вибо­ру професії та професійної відповідності людини.

Обстеження колективу підлітків за методикою Голанда є важливим та дуже корисним етапом профорієнтаційної роботи. Методика виявляє не тільки професійний тип особистості, але й її характерологічні властивості, допомагає підліткові усвідомити свої потенційні мож­ливості та перспективи професійної діяльності.

БЛАНК ВІДПОВІДЕЙ ДО МЕТОДИКИ ГОЛАНДА

Інструкція: «Навпроти кожного номера запитання поставте один із варіантів відповіді («а» чи «б»). При виборі не зважайте на матеріальний бік професії — вибирайте той варіант професійної діяльності, який вам більше сподобався б».

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36

37

38

39

40

41

42

 
 

Дані обробляються та аналізуються за допомогою ключа-дешифратора — кожний стовпчик відповідає певному професійному типу.

Форма аналітичної довідки

Містить загальні дані про контингент досліджуваних, а також детальну характеристи­ку професійних типів особистості, перспективні напрямки професійної діяльності, характе­ристику професійного середовища та перелік конкретних професій.

Використовується в професійній консультації старшокласників, а також у консультативно - методичній, обліковій та корекційно - розвивальній роботі психолога.

 

Протокол обстеження за тестом Голанда учнів ______класу      Дата____________  

 

Прізвища

Реалістичний

Соціальний

Артистичний

Конвенційний

Заповзятий

Інтелектуальний

1.

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

 

5.

 

 

 

 

 

 

6.

 

 

 

 

 

 

7.

 

 

 

 

 

 

8.

 

 

 

 

 

 

9.

 

 

 

 

 

 

10.

 

 

 

 

 

 

11.

 

 

 

 

 

 

12.

 

 

 

 

 

 

13.

 

 

 

 

 

 

14.

 

 

 

 

 

 

15.

 

 

 

 

 

 

16.

 

 

 

 

 

 

17.

 

 

 

 

 

 

18.

 

 

 

 

 

 

19.

 

 

 

 

 

 

20.

 

 

 

 

 

 

21.

 

 

 

 

 

 

22.

 

 

 

 

 

 

23.

 

 

 

 

 

 

24.

 

 

 

 

 

 

Середнє

 

 

 

 

 

 

 
 

Аналітична довідка за методикою Голанда

Клас________________________________

Дата дослідження____________________________

Обстежено__________ (за обліком), у тому числі хлопчиків______     , дівчаток________.

Мета: профорієнтаційне дослідження, встановлення професійного типу особистості.

Встановлено:

Люди заповзятливого типу (____________% досліджуваних). Вибирають мету, цінності й завдан­ня, які дозволяють виявити енергію, ентузіазм, імпульсивність, домінантність, реалізува­ти потяг до пригод. Вони прагнуть лідерства, потребують визнання, віддають перевагу «чо­ловічим», керівним ролям. їхня енергія, ентузіазм та імпульсивність дозволяють вирішувати складні завдання, пов'язані з керівництвом і просуванням ідеї. Вони мають добре розви­нені комунікативні здібності, але їм не підходить скрупульозна робота, що вимагає тривалої концентрації уваги й інтелектуальних зусиль, а також ручна робота. Віддають перевагу невизначеним вербальним завданням, пов'язаним з керуванням, високим статусом і владою. Для цього професійного типу характерна дуже широка сфера діяльності. Люди цього типу виби­рають професії, що дозволяють максимально реалізувати себе, задовольнити потребу у виз­нанні. Найбільших успіхів досягають у керівництві, бізнесі й спорті. Чистий тип _________________________________________________

_______________________________________________________________________________

Деякими рисами цього типу володіють _____________________________________________

_______________________________________________________________________________

Професійне середовище характеризується виконанням завдань різного характеру, які ви­магають особистої ініціативи, соціальних навичок, уміння керувати. Важливо розбиратися в мотивах поведінки людей. У спілкуванні із представниками різних типів і в різних ситуа­ціях важливі комунікабельність і красномовність. Результат роботи не завжди передбачува­ний, але реалістичний.

Професії: директор, підприємець, журналіст, менеджер, артист, дипломат, брокер, фа­хівець із реклами, організатор подорожей, страховий агент, постачальник та ін.

Люди артистичного типу (______           % досліджуваних). Відрізняються складним поглядом на життя, для них характерне глибоке емоційне сприйняття дійсності. У відносинах з навколиш­німи вони орієнтуються на свої відчуття, емоції, уяву, інтуїцію. їм властиві гнучкість, неза­лежність рішень. Це несоціальний, оригінальний тип. Такі люди прагнуть виділитися із за­гального оточення, ухиляються від чітко структурованих проблем і видів діяльності, що при­пускають фізичну силу. Всі ці особливості дозволяють їм вибирати творчі професії, пов'язані з малюванням, музикою, фотографією, філологією й історією.

Чистий тип у ___________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________

Рисами цього типу можуть також володіти _________________________________________

______________________________________________________________________________

Професійне середовище характеризується вирішенням проблем і завдань, що припуска­ють наявність художнього смаку, уяви. Більш складні завдання вирішуються за допомогою фантазії, інтуїції. Всі свої знання, емоційну сторону життя представники цього типу прагнуть присвятити досягненню конкретної мети — реалізувати себе. Характер завдань різноманіт­ний, результат непередбачуваний. Необхідна наявність спеціальних здібностей — до співу, малювання, хореографії і т. п.

Професії: диригент, музикант, художник, актор, журналіст, скульптор, дизайнер, літера­турний критик, фотохудожник, мистецтвознавець, письменник та ін.

Представники соціального типу (_____  %) орієнтовані на спілкування і взаємодію з людьми, ставлять перед собою такі завдання, які дозволяють встановлювати тісний контакт із навколишнім середовищем. Вони мають яскраво виражені комунікативні здібності, від­чувають і розуміють інших людей, прагнуть вирішувати проблеми з огляду на емоції і почут­тя, здатні до співпереживання й жалю. їм властиві гарні вербальні (мовні) і відносно слабкі невербальні здібності (міміка, жести і т. д.). Мають потребу в соціальних контактах, нерідко люблять повчати і виховувати навколишніх, однак прагнуть триматися подалі від інтелек­туальних проблем. Важливими рисами характеру є активність і вміння пристосовуватися. Проблеми вирішують, спираючись в основному на емоції, почуття й уміння спілкуватися. Віддають перевагу таким сферам діяльності, як медицина, педагогіка, психологія, сфера об­слуговування. Чистий тип _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________    

Рисами цього типу, можливо, володіють ____________________________________________

_______________________________________________________________________________

Соціальне професійне середовище — це в основному робота з людьми, що припускає вмін­ня розпізнавати поводження людей і навчати інших. Робота вимагає постійного особисто­го спілкування з людьми. Необхідні переконливість, красномовство. Характер знань різно­манітний. Результат роботи не завжди можна передбачити.

Професії: соціолог, педагог, психолог, лікар, адвокат, соціальний працівник, профкон- сультант, перукар, продавець, таксист, нянька та ін.

Люди реалістичного типу (_______%) орієнтовані на сьогодення. Для них характерні ви­сока емоційна стабільність, добре розвинені моторні навички, спритність. Для цього про­фесійного типу характерні в основному невербальні й інтелектуальній здатності. Психо­моторні навички переважають над математичними здібностями й здатністю до мов. Люди цього типу наділені просторовою уявою, займаються конкретними об'єктами і їхнім прак­тичним застосуванням: інструментами, різними речами, тваринами, машинами. Пере­вагу віддають професіям, що вимагають моторних навичок, спритності, конкретності, із чіткими завданнями й результатами. Можуть успішно знайти собі застосування в спорті, фізику, хімії, економіці. Чистий тип__________ _______________________________________________________

_______________________________________________________________________________

Рисами цього типу, як показує тест, володіють _______________________________________

_______________________________________________________________________________

Професійне середовище характеризується тим, що предметом роботи є конкретні реаль­ні речі. Це може бути сфера виробництва, використання матеріальних цінностей і засобів. Для виконання роботи необхідна спритність, рухливість, наполегливість, фізична сила. Со­ціальні навички потрібні й пов'язані в основному із прийомом і передачею мінімальної ін­формації. Бесіди короткі й стереотипні. Характер завдань конкретний і чіткий. Результат пе­редбачуваний і матеріальний.

Професії: водій, будівельник, кравець, кухар, механік, зоотехнік, інженер, агроном, ма­шиніст, електрик, ювелір, зубний технік та ін.

Люди конвенціонального типу (______ %) віддають перевагу заздалегідь спланованій, чіт­ко структурованій діяльності, добре виконують рутинну роботу, чітко дотримуються існу­ючих інструкцій і приписів. З навколишнього середовища вибирають завдання й цінності, які формуються зі звичаїв і обумовлені станом суспільства. Підхід до проблеми має стерео­типний, практичний і конкретний характер. Спонтанність і оригінальність для них не ха­рактерна — вони ригідні, консервативні, залежні. Через ці якості вони гарні виконавці, але слабкі керівники й організатори — їхні рішення в основному залежать від інших. Ці люди во­лодіють гарними комунікативними навичками, але математичні здібності розвинені краще, ніж вербальні. Необхідність прийняття кардинальних рішень і робота над творчими нестан­дартними завданнями викликають у цього типу людей серйозні труднощі. Найбільшої ефек­тивності їм вдається досягти в професіях, пов'язаних з розрахунками, канцелярією, що ви­магають чіткості, уважності й стійкості до монотонної діяльності.

Чистий тип ____________________________________________________________________

______________________________________________________________________________

Рисами цього типу, можливо, володіють ____________________________________________

__________________________________________________________________________________________

Конвенціональне професійне середовище характеризується рішенням завдань, що ви­магають здібностей до обробки конкретної рутинної й знакової інформації. Це в основному робота з документацією, цифрами, фактами, банками даних і т. д. Робота вимагає точності, посидючості, старанності.

Професії: бухгалтер, ревізор, податковий інспектор, фінансист, товарознавець, еконо­міст, діловод, оператор ЕОМ, військові спеціальності

Для людей інтелектуального типу ( ________  %) характерна висока активність, аналітичні здіб­ності, теоретичне мислення, творчий підхід, раціональність, незалежність, оригінальність. У них переважають теоретичні й практичні цінності. Схильні до рефлексії, воліють роздуму­вати над проблемою, а не реалізовувати пов'язані з нею рішення. Вони орієнтовані на склад­ні інтелектуальні завдання, особливо ті, що вимагають абстрактного мислення. Володіють високорозвиненими вербальними й невербальними особливостями. Найчастіше вибира­ють професії, пов'язані з точними й природничими науками (математика, фізика, астроно­мія і т. п.).

Чистий тип _____________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________

Рисами цього типу, можливо, володіють ____________________________________________

__________________________________________________________________________________________

Професійне середовище характеризується рішенням завдань, що припускають наявність абстрактного мислення й творчих здібностей, більше актуальні інтелектуальні, а не фізич­ні дані. Міжособистісні відносини відіграють незначну роль, хоча тут необхідно вміти пере­давати і приймати складні словесні конструкції. Результат роботи може бути непередбаче­ним, часто нематеріальним. Характер завдань різноманітний, вимагає досить високого рів­ня інтелекту.

Професії: геолог, ботанік, хімік, учений, редактор, фізик, винахідник та ін.

 

 Психолог ____________________________________________

Категорія: Старша школа | Додав: annapodus (06.04.2016)
Переглядів: 675 | Теги: профорієнтація | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту
  • uCoz Community
  • uCoz Manual
  • Video Tutorials
  • Official Template Store
  • Best uCoz Websites

  • Copyright MyCorp © 2024 | uCoz