Тест професійної спрямованості особистості ( Д. Голланда )
1.а Інженер – будівельник 1.б Конструктор
2.а Перукар 2.б Бібліотекар
3.а Токар 3.б Оператор комп’ютерного набору
4.а Режисер 4.б Директор магазину
5.а Архівіст 5.б Дизайнер
6.а Філософ 6.б Програміст
7.а Вчений –хімік 7.б Бухгалтер
8.а Редактор наукового журналу 8.б Адвокат
9.а Інженер – технолог 9.б Перекладач художньої літератури
10.а Страховий агент 10.б Художник з розпису тканин
11.а Офіціант 11.б Менеджер з реклами
12.а Спортивний лікар 12.б Художник – графік
13.а Нотаріус 13.б Підприємець
14.а Оператор ЕОМ 14.б Різьбяр по дереву
15.а Політичний діяч 15.б Письменник
16.а Садівник 16.б Метеоролог
17.а Водій 17.б Медична сестра
18.а Інженер – електронник 18.б Вчений
19.а Маляр – будівельник 19.б Артист естради
20.а Біолог 20.б Екскурсовод
21.а Телерепортер 21.б Фотограф
22.а Брокер 22.б Фармацевт
23.а Кінознавець 23.б Менеджер з маркетингу
24.а Математик 24.б Архітектор
25.а Працівник дитячої 25.б Аудитор
кімнати міліції
26.а Учитель 26.б Головний зоотехнік
27.а Вихователь дитячого садка 27.б Художник керамік
28.а Керівник спортивної команди 28.б Економіст
29.а Літературознавець 29.б Експерт
30.а Астроном 30.б Диригент
31.а Автослюсар 31.б Секретар – друкарка
32.а Електрозварник 32.б Музикознавець
33.а Кухар 33.б Фермер
34.а Закрійник 34.б Декоратор
35.а Археолог 35.б Директор театру
36.а Працівник музею 36.б Продавець – консультант
37.а Гідролог 37.б Артист
38.а Працівник соціальної служби 38.б Коректор
39.а Лікар 39.б Дипломат
40.а Банківський працівник 40.б Продюсер
41.а Інженер – металург 41.б Психолог
42.а Телемеханік 42.б Директор видавництва
Обробка результатів обстеження та їх інтерпретація
При обробці результатів підраховується кількість вибраних професій, яким опитуваний надав найбільшу перевагу, згідно з шістьма типами особистості. Отримані кількісні показники записуються в матрицю.
Наприклад:
Р І С К П А
2 7 6 5 2 12
Цифри – це кількість виборів по кожному вибору професій. Далі слід подивитися стандартні значення “сирих” балів нормо таблицею.
Переведення “сирих” балів у стандартні значення
|
|
|
|
|
Р
|
І
|
С
|
К
|
П
|
А
|
0
|
0-1
|
|
|
0
|
|
0-1
|
|
0
|
1
|
2
|
0
|
0-1
|
1
|
0
|
2
|
0
|
1
|
2
|
3
|
1
|
2
|
2
|
1-2
|
3
|
1-2
|
2
|
3
|
4-5
|
2-3
|
3-4
|
3
|
3
|
4-5
|
3
|
3
|
4
|
6
|
4
|
5
|
4
|
4
|
6
|
4-5
|
4
|
5
|
7
|
5
|
6
|
5
|
5-6
|
7
|
6
|
5
|
6
|
8-9
|
6-7
|
7-8
|
6
|
7
|
8-9
|
7-8
|
6
|
7
|
10
|
8
|
9
|
7
|
8
|
10
|
9
|
7
|
8
|
11
|
9
|
10-11
|
8
|
9-10
|
11
|
10-11
|
8
|
9
|
12-13
|
10
|
12
|
9
|
11
|
12
|
12
|
9
|
10
|
14
|
11-12
|
13-14
|
10
|
12
|
13-14
|
13-14
|
10
|
11
|
|
13
|
|
11
|
13-14
|
|
|
11
|
Далі в залежності від величини цифри визначається пріоритет тієї чи іншої сфери діяльності для обстежуваної людини.
Тоді в нашому випадку модель особистості буде:
Р І С К П А
1 6 5 5 1 9
У цьому випадку модель особистості буде АІ (СК). Це означає, що обстежувана людина належить до артистичного типу особистості з яскраво вираженими якостями інтелектуала.
Необхідно зазначити, що при інтерпретації даних основну увагу слід звертати на перші два – три типи. Останні компоненти формули теж необхідно враховувати, оскільки вони свідчать про відсутність відповідних якостей особистості.
Таким чином, маючи інформацію про професійну спрямованість до певної сфери діяльності та про міру відповідності типу особистості типові професійного середовища можна більш аргументовано надати допомогу обстежуваному в пошуку професії.
Розберемо для прикладу таку ситуацію. Обстежуваний за методикою ОПС має максимальний бал у сфері “людина - людина”. За методикою Голландка – чітка приналежність до соціального типу (бажання повчати, надавати послуги, виховувати, спілкуватися з людьми). В такому випадку можна порадити працювати вчителем, бібліотекарем, екскурсоводом, психологом, працівником у службах зайнятості та побуту.
Отримані результати слід обговорити з обстежуваною особою. Це поліпшує взаєморозуміння, значно прискорює вибір професії або формування професійного плану.
Для більш обґрунтованого пошуку професії або роботи та врахування їх вимог до особистості необхідно звернутись до інших методик.
Профорієнтаційна робота в освіті має бути спрямована на формування психологічної готовності учня до трудової діяльності. Важливо заздалегідь дізнатися, чи відповідають професійні інтереси випускників їх здібностям та особливостям характеру. Адже успіх професійної діяльності, кар'єри, матеріальний та психологічний добробут залежить від вдалого вибору професії та професійної відповідності людини.
Обстеження колективу підлітків за методикою Голанда є важливим та дуже корисним етапом профорієнтаційної роботи. Методика виявляє не тільки професійний тип особистості, але й її характерологічні властивості, допомагає підліткові усвідомити свої потенційні можливості та перспективи професійної діяльності.
БЛАНК ВІДПОВІДЕЙ ДО МЕТОДИКИ ГОЛАНДА
Інструкція: «Навпроти кожного номера запитання поставте один із варіантів відповіді («а» чи «б»). При виборі не зважайте на матеріальний бік професії — вибирайте той варіант професійної діяльності, який вам більше сподобався б».
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
30
|
31
|
32
|
33
|
34
|
35
|
36
|
37
|
38
|
39
|
40
|
41
|
42
|
|
Дані обробляються та аналізуються за допомогою ключа-дешифратора — кожний стовпчик відповідає певному професійному типу.
Форма аналітичної довідки
Містить загальні дані про контингент досліджуваних, а також детальну характеристику професійних типів особистості, перспективні напрямки професійної діяльності, характеристику професійного середовища та перелік конкретних професій.
Використовується в професійній консультації старшокласників, а також у консультативно - методичній, обліковій та корекційно - розвивальній роботі психолога.
Протокол обстеження за тестом Голанда учнів ______класу Дата____________
Прізвища
|
Реалістичний
|
Соціальний
|
Артистичний
|
Конвенційний
|
Заповзятий
|
Інтелектуальний
|
1.
|
|
|
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
|
|
|
3.
|
|
|
|
|
|
|
4.
|
|
|
|
|
|
|
5.
|
|
|
|
|
|
|
6.
|
|
|
|
|
|
|
7.
|
|
|
|
|
|
|
8.
|
|
|
|
|
|
|
9.
|
|
|
|
|
|
|
10.
|
|
|
|
|
|
|
11.
|
|
|
|
|
|
|
12.
|
|
|
|
|
|
|
13.
|
|
|
|
|
|
|
14.
|
|
|
|
|
|
|
15.
|
|
|
|
|
|
|
16.
|
|
|
|
|
|
|
17.
|
|
|
|
|
|
|
18.
|
|
|
|
|
|
|
19.
|
|
|
|
|
|
|
20.
|
|
|
|
|
|
|
21.
|
|
|
|
|
|
|
22.
|
|
|
|
|
|
|
23.
|
|
|
|
|
|
|
24.
|
|
|
|
|
|
|
Середнє
|
|
|
|
|
|
|
|
Аналітична довідка за методикою Голанда
Клас________________________________
Дата дослідження____________________________
Обстежено__________ (за обліком), у тому числі хлопчиків______ , дівчаток________.
Мета: профорієнтаційне дослідження, встановлення професійного типу особистості.
Встановлено:
Люди заповзятливого типу (____________% досліджуваних). Вибирають мету, цінності й завдання, які дозволяють виявити енергію, ентузіазм, імпульсивність, домінантність, реалізувати потяг до пригод. Вони прагнуть лідерства, потребують визнання, віддають перевагу «чоловічим», керівним ролям. їхня енергія, ентузіазм та імпульсивність дозволяють вирішувати складні завдання, пов'язані з керівництвом і просуванням ідеї. Вони мають добре розвинені комунікативні здібності, але їм не підходить скрупульозна робота, що вимагає тривалої концентрації уваги й інтелектуальних зусиль, а також ручна робота. Віддають перевагу невизначеним вербальним завданням, пов'язаним з керуванням, високим статусом і владою. Для цього професійного типу характерна дуже широка сфера діяльності. Люди цього типу вибирають професії, що дозволяють максимально реалізувати себе, задовольнити потребу у визнанні. Найбільших успіхів досягають у керівництві, бізнесі й спорті. Чистий тип _________________________________________________
_______________________________________________________________________________
Деякими рисами цього типу володіють _____________________________________________
_______________________________________________________________________________
Професійне середовище характеризується виконанням завдань різного характеру, які вимагають особистої ініціативи, соціальних навичок, уміння керувати. Важливо розбиратися в мотивах поведінки людей. У спілкуванні із представниками різних типів і в різних ситуаціях важливі комунікабельність і красномовність. Результат роботи не завжди передбачуваний, але реалістичний.
Професії: директор, підприємець, журналіст, менеджер, артист, дипломат, брокер, фахівець із реклами, організатор подорожей, страховий агент, постачальник та ін.
Люди артистичного типу (______ % досліджуваних). Відрізняються складним поглядом на життя, для них характерне глибоке емоційне сприйняття дійсності. У відносинах з навколишніми вони орієнтуються на свої відчуття, емоції, уяву, інтуїцію. їм властиві гнучкість, незалежність рішень. Це несоціальний, оригінальний тип. Такі люди прагнуть виділитися із загального оточення, ухиляються від чітко структурованих проблем і видів діяльності, що припускають фізичну силу. Всі ці особливості дозволяють їм вибирати творчі професії, пов'язані з малюванням, музикою, фотографією, філологією й історією.
Чистий тип у ___________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
Рисами цього типу можуть також володіти _________________________________________
______________________________________________________________________________
Професійне середовище характеризується вирішенням проблем і завдань, що припускають наявність художнього смаку, уяви. Більш складні завдання вирішуються за допомогою фантазії, інтуїції. Всі свої знання, емоційну сторону життя представники цього типу прагнуть присвятити досягненню конкретної мети — реалізувати себе. Характер завдань різноманітний, результат непередбачуваний. Необхідна наявність спеціальних здібностей — до співу, малювання, хореографії і т. п.
Професії: диригент, музикант, художник, актор, журналіст, скульптор, дизайнер, літературний критик, фотохудожник, мистецтвознавець, письменник та ін.
Представники соціального типу (_____ %) орієнтовані на спілкування і взаємодію з людьми, ставлять перед собою такі завдання, які дозволяють встановлювати тісний контакт із навколишнім середовищем. Вони мають яскраво виражені комунікативні здібності, відчувають і розуміють інших людей, прагнуть вирішувати проблеми з огляду на емоції і почуття, здатні до співпереживання й жалю. їм властиві гарні вербальні (мовні) і відносно слабкі невербальні здібності (міміка, жести і т. д.). Мають потребу в соціальних контактах, нерідко люблять повчати і виховувати навколишніх, однак прагнуть триматися подалі від інтелектуальних проблем. Важливими рисами характеру є активність і вміння пристосовуватися. Проблеми вирішують, спираючись в основному на емоції, почуття й уміння спілкуватися. Віддають перевагу таким сферам діяльності, як медицина, педагогіка, психологія, сфера обслуговування. Чистий тип _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Рисами цього типу, можливо, володіють ____________________________________________
_______________________________________________________________________________
Соціальне професійне середовище — це в основному робота з людьми, що припускає вміння розпізнавати поводження людей і навчати інших. Робота вимагає постійного особистого спілкування з людьми. Необхідні переконливість, красномовство. Характер знань різноманітний. Результат роботи не завжди можна передбачити.
Професії: соціолог, педагог, психолог, лікар, адвокат, соціальний працівник, профкон- сультант, перукар, продавець, таксист, нянька та ін.
Люди реалістичного типу (_______%) орієнтовані на сьогодення. Для них характерні висока емоційна стабільність, добре розвинені моторні навички, спритність. Для цього професійного типу характерні в основному невербальні й інтелектуальній здатності. Психомоторні навички переважають над математичними здібностями й здатністю до мов. Люди цього типу наділені просторовою уявою, займаються конкретними об'єктами і їхнім практичним застосуванням: інструментами, різними речами, тваринами, машинами. Перевагу віддають професіям, що вимагають моторних навичок, спритності, конкретності, із чіткими завданнями й результатами. Можуть успішно знайти собі застосування в спорті, фізику, хімії, економіці. Чистий тип__________ _______________________________________________________
_______________________________________________________________________________
Рисами цього типу, як показує тест, володіють _______________________________________
_______________________________________________________________________________
Професійне середовище характеризується тим, що предметом роботи є конкретні реальні речі. Це може бути сфера виробництва, використання матеріальних цінностей і засобів. Для виконання роботи необхідна спритність, рухливість, наполегливість, фізична сила. Соціальні навички потрібні й пов'язані в основному із прийомом і передачею мінімальної інформації. Бесіди короткі й стереотипні. Характер завдань конкретний і чіткий. Результат передбачуваний і матеріальний.
Професії: водій, будівельник, кравець, кухар, механік, зоотехнік, інженер, агроном, машиніст, електрик, ювелір, зубний технік та ін.
Рисами цього типу, можливо, володіють ____________________________________________
__________________________________________________________________________________________
Конвенціональне професійне середовище характеризується рішенням завдань, що вимагають здібностей до обробки конкретної рутинної й знакової інформації. Це в основному робота з документацією, цифрами, фактами, банками даних і т. д. Робота вимагає точності, посидючості, старанності.
Професії: бухгалтер, ревізор, податковий інспектор, фінансист, товарознавець, економіст, діловод, оператор ЕОМ, військові спеціальності
Рисами цього типу, можливо, володіють ____________________________________________
__________________________________________________________________________________________
Професійне середовище характеризується рішенням завдань, що припускають наявність абстрактного мислення й творчих здібностей, більше актуальні інтелектуальні, а не фізичні дані. Міжособистісні відносини відіграють незначну роль, хоча тут необхідно вміти передавати і приймати складні словесні конструкції. Результат роботи може бути непередбаченим, часто нематеріальним. Характер завдань різноманітний, вимагає досить високого рівня інтелекту.
Професії: геолог, ботанік, хімік, учений, редактор, фізик, винахідник та ін.