Історична довідка. Вивчення інтересів, здібностей учнів може здійснюватися різними способами — від простого спостереження за успіхами в освоєнні навчальних дисциплін до використання різних анкет, опитувальників. Використання даної методики дозволяє попередньо проаналізувати інтереси, близькі до того або іншого виду діяльності (А. Е. Голомшток (1969), Е. А. Климов і співавт. (1969), О. П. Мешковська й співавт. (1984)).
Опитувальник містить 174 запитання, що відбивають спрямованість інтересів в 29 сферах діяльності.
1. Біологія
|
16. Історія
|
2. Географія
|
17. Література
|
3. Геологія
|
18. Журналістика
|
4. Медицина
|
19. Суспільна діяльність
|
5. Легка й харчова промисловість
|
20. Педагогіка
|
6. Фізика
|
21. Право, юриспруденція
|
7. Хімія
|
22. Сфера обслуговування, торгівля
|
8. Техніка
|
23. Математика
|
9. Електро- і радіотехніка
|
24. Економіка
|
10. Металообробка
|
25. Іноземні мови
|
11. Деревообробка
|
26. Образотворче мистецтво
|
12. Будівництво
|
27. Сценічне мистецтво
|
13. Транспорт
|
28. Музика
|
14. Авіація, морська справа
|
29. Фізкультура і спорт
|
15. Військові спеціальності
|
|
Цілі та задачі: вивчення професійних інтересів та здібностей особистості.
Контингент, вікові категорії: учні середньої та старшої ланки (починаючи з 7-го класу). Дослідження можна проводити як індивідуально, так і з групою.
Строки проведення: профорієнтаційні дослідження зазвичай плануються на II півріччя, наприклад, березень-квітень. При індивідуальному обстеженні час заповнення аркуша відповідей не обмежується, групі зазвичай потрібно академічну годину (разом з організаційними моментами та інструктажем дослідження інтересів триває 40—45 хвилин).
Матеріали та обладнання. Для проведення дослідження необхідно мати надрукуваний перелік запитань і спеціальний бланк — аркуш відповідей до карти інтересів. Проведенню дослідження передує ознайомлення з інструкцією, що зачитує або педагог, або самі учні.
Інструктаж. Інструкція досліджуваному: «Для визначення ваших провідних інтересів пропонуємо перелік запитань. Подумайте перед відповіддю на кожне запитання і постарайтеся дати якомога більш точну відповідь. Якщо ви переконалися не раз, що вам дуже подобається те, про що запитується в запитанні, то в аркуші відповідей у клітинці під тим самим номером поставте два плюси, якщо просто подобається — один плюс, якщо не знаєте, сумніваєтеся — нуль, якщо не подобається — один мінус, а якщо дуже не подобається — два мінуси. Відповідайте на запитання, не пропускаючи жодного з них».
БЛАНК ВІДПОВІДЕЙ ДО МЕТОДИКИ А. Е. ГОЛОМШТОКА «КАРТА ІНТЕРЕСІВ»
Прізвище, ім'я_________________________________________________________
Вік_____________________________ Стать___ Дата обстеження_________ Клас_____
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
зо
|
31
|
32
|
33
|
34
|
35
|
36
|
37
|
38
|
39
|
40
|
41
|
42
|
43
|
44
|
45
|
46
|
47
|
48
|
49
|
50
|
51
|
52
|
53
|
54
|
55
|
56
|
57
|
58
|
59
|
60
|
61
|
62
|
63
|
64
|
65
|
66
|
67
|
68
|
69
|
70
|
71
|
72
|
73
|
74
|
75
|
76
|
77
|
78
|
79
|
80
|
81
|
82
|
83
|
84
|
85
|
86
|
87
|
88
|
89
|
90
|
91
|
92
|
93
|
94
|
95
|
96
|
97
|
98
|
99
|
100
|
101
|
102
|
103
|
104
|
105
|
106
|
107
|
108
|
109
|
110
|
111
|
112
|
113
|
114
|
115
|
116
|
117
|
118
|
119
|
120
|
121
|
122
|
123
|
124
|
125
|
126
|
127
|
128
|
129
|
130
|
131
|
132
|
133
|
134
|
135
|
136
|
137
|
138
|
139
|
140
|
141
|
142
|
143
|
144
|
145
|
146
|
147
|
148
|
149
|
150
|
151
|
152
|
153
|
154
|
155
|
156
|
157
|
158
|
159
|
160
|
161
|
162
|
163
|
164
|
165
|
166
|
167
|
168
|
169
|
170
|
171
|
172
|
173
|
174
|
Просумуйте відповіді за кожним стовпчиком: із загальної кількості«+» відрахуйте загальну кількість «—». Відповіді «0» не рахуються. Відповідну суму запишіть в останньому, порожньому рядку.
Протокол № 1 обстеження за тестом «Карта інтересів»
А. Е. Голомштока учнів_____________________ класу
Дата _____________________
Обліковий склад _____, обстежено _______, ут. ч. хлопчиків______, дівчаток __________.
№ з/п
|
Прізвища
|
Подобаються, цікаві
|
Нецікаві взагалі
|
1
|
|
|
|
2
|
|
|
|
3
|
|
|
|
4
|
|
|
|
5
|
|
|
|
6
|
|
|
|
7
|
|
|
|
8
|
|
|
|
9
|
|
|
|
10
|
|
|
|
11
|
|
|
|
12
|
|
|
|
13
|
|
|
|
14
|
|
|
|
15
|
|
|
|
16
|
|
|
|
17
|
|
|
|
18
|
|
|
|
19
|
|
|
|
20
|
|
|
|
21
|
|
|
|
22
|
|
|
•
|
23
|
|
|
|
24
|
|
|
|
25
|
|
|
|
26
|
|
|
|
27
|
|
|
|
28
|
|
|
|
29
|
|
|
|
Протокол № 2
Спеціальності
|
Інтерес
|
Заперечення
|
Всього
|
Хлопчики
|
Дівчатка
|
Всього
|
Хлопчики
|
Дівчатка
|
1. Біологія
|
|
|
|
|
|
|
2. Географія
|
|
|
|
|
|
|
4. Медицина
|
|
|
|
|
|
|
5.Легка та харчова промисловість
|
|
|
|
|
|
|
6. Фізика
|
|
|
|
|
|
|
7. Хімія
|
|
|
|
|
|
|
8. Техніка
|
|
|
|
|
|
|
9. Електро- і радіотехніка
|
|
|
|
|
|
|
12. Будівництво
|
|
|
|
|
|
|
13. Транспорт
|
|
|
|
|
|
|
15. Військова справа
|
|
|
|
|
|
|
16. Історія
|
|
|
|
|
|
|
17. Література
|
|
|
|
|
|
|
18. Журналістика
|
|
|
|
|
|
|
19. Суспільна діяльність
|
|
|
|
|
|
|
20. Педагогіка
|
|
|
|
|
|
|
21. Право, юриспруденція
|
|
|
|
|
|
|
22.Торгівля, сфера обслуговування
|
|
|
|
|
|
|
23. Математика
|
|
|
|
|
|
|
24. Економіка
|
|
|
|
|
|
|
25. Іноземні мови
|
|
|
|
|
|
|
26. ОТМ
|
|
|
|
|
|
|
27. Сценічне мистецтво
|
|
|
|
|
|
|
28. Музика
|
|
|
|
|
|
|
29. Фізкультура і спорт
|
|
|
|
|
|
|
Аналітична довідка за методикою «Карта інтересів» А. Е. Голомштока
Учнів ____класу______школи
Дата дослідження ________________
Мета: методика покликана попередньо проаналізувати інтереси учнів старших класів, близькі до того чи іншого виду професійної діяльності. Дані, отримані за допомогою цієї методики, дозволяють виявити не тільки коло інтересів учня, але й ступінь їхнього вираження, що має особливе значення у формуванні мотивації вибору майбутньої професії.
Брали участь_________ осіб (за обліком______________ ), з них хлолчиків_______ , дівчаток____________.
Встановлено: серед найцікавіших областей виділяються:
|
Сфера діяльності
|
Загальне число виборів
|
% опитаних
|
Примітки
|
1.
|
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
|
3.
|
|
|
|
|
4.
|
|
|
|
|
5.
|
|
|
|
|
|
Серед хлопців:
Подобаються, цікаві %
|
Нецікаві, %
|
1.
|
1.
|
2.
|
2.
|
3.
|
3.
|
4.
|
4.
|
5.
|
5.
|
Тільки хлопців цікавлять_________________________________________________________
______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
|
Не вибрали нічого із запропонованого______________________________________________
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
Серед дівчат:
Подобаються, цікаві, %
|
Нецікаві, %
|
1.
|
1.
|
2.
|
2.
|
3.
|
3.
|
4.
|
4.
|
5.
|
5.
|
Тільки дівчатам подобається______________________________________________________
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
|
Не вибрали нічого із запропонованого _____________________________________________
___________________________________________________________________
______________________________________________________________________
Висновки та рекомендації:_____________________________________________________
__________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
Психолог______________________________________
|