Мета: сформувати уявлення про небезпеки, які очікують на дітей під
час користуванням Інтернетом та іншими інформаційно-комунікативними
технологіями, ознайомити з правилами безпечного використання
інформаційно-комунікативних технологій, розвинути навички безпечного
використання Інтернету та інших інформаційно-комунікативних
технологій.
Загальний час: 45 хвилин
1. Вступ – 10 хв.
Урок рекомендуємо почати з загального ознайомлення щодо користі,
яку несе Інтернет. Для цього розкажіть, що 100 років тому, коли не
було Інтернету, лист від родичів з України в Америку плив пароплавом
та доставлявся сушею місяць. Потім стільки ж люди чекали відповіді. З
появою літаків на доставку листа і відповідь стали чекати вже не 2 місяці,
а 2 тижні. З появою Інтернету відповідь на відправлений лист можна
отримати через кілька секунд.
Запитайте учнів, чим ще корисний Інтернет і навіщо люди його
використовують. Відповіді запишіть на дошці.
2. Безпечне користування Інтернетом – 20 хв.
Враховуючи юний вік дітей, найкраще ознайомити їх з безпечним
користуванням Інтернетом через комікси, які представлені на сайті
«Онляндія: безпечна веб-країна»3. На сайті представлені 2 оповідання-
комікси:
Безмежний ліс – історія про дев’ятирічного Миколку, який вчиться
користуватися комп’ютером та електронною поштою. Діти дізнаються
про те, що таке Інтернет і що в ньому можна робити. Крім того, в історії
розповідається про те, що в Інтернеті є речі, від яких слід захищатися.
Нові друзі Ганусі – це продовження історії «Безмежний ліс».
Головною героїнею є двоюрідна сестра Миколки Ганнуся. В історії йдеться
про публічний характер Інтернету, етикет в Інтернеті, публікацію зображень
та авторські права.
2 При підготовці цієї теми було використано матеріали посібника «Безпечне користування
сучасними інформаційно-комунікативними технологіями»: метод. рек. / О.А. Удалова [та ін.]:
заг. ред. К.Б. Левченко, О.А. Удалова, Л.Г. Ковальчук; упоряд.: С.В. Колесникова, Н.П. Бочкор.
3 http://www.onlandia.org.ua/html/pupils7-10.htm
Якщо можливо, спроектуйте сторінку на екран та подивіться разом
з дітьми.
Якщо такої можливості нема, то виберіть важливі речі з тексту,
використайте запропоновані варіанти відповідей та поясніть, чому деякі
відповіді є неправильними.
3. Запитання до дітей: чи всі вони зрозуміли правила користування
Інтернетом? – 5 хв.
Нехай діти перелічать, а вчитель запише на дошці такі правила:
• не надавати інформацію про своє ім’я, адресу та дані про своїх
батьків;
• чемно поводитись під час спілкування;
• користуватися комп’ютером та Інтернетом з дозволу батьків;
• тримати пароль комп’ютера в таємниці;
• повідомляти батькам про проблеми, які виникають під час роботи
з комп’ютером або в Інтернеті,
• погоджувати з батьками сайти, на які можна заходити.
4. Нік – ім’я та можливості Інтернету – 5 хв.
Візьміть м’яч або щось подібне. Нехай діти стануть у коло. Запропонуйте
їм придумати «нік», яким їх можуть називати при спілкуванні. Кидаючи
м’яч, кожен називає своє нове видумане ім’я. Після цього запропонуйте
назвати компоненти інформаційно-комунікаційних технологій, які вони
знають і можуть використовувати: веб-сторінка, веб-камера, ISQ, Skype,
електронна пошта, чати, певні соціальні мережі, блоги, інше. Так само під
час кидання м’яча називається одна з технологій.
Якщо нема можливості кидати м’яч, нехай діти підходять до дошки і
записують.
5. Підведення підсумків – 5 хв.
Тренер підводить підсумки, разом з дітьми згадує основні правила
безпечної роботи в Інтернеті. Якщо є роздаткові матеріали, тренер
ознайомлює дітей з ними та пропонує їх розібрати.
|