Сайт Подус Ганни Миколаївни
практичного психолога КЗ "Великобурлуцький ліцей"


Головна | Реєстрація | Вхід
Четвер, 02.05.2024, 18:51
Вітаю Вас Гість | RSS
Меню сайту
Категорії розділу
Початкова школа [1]
Середня школа [5]
Старша школа [4]
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 57
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Корисні посилання
Головна » Статті » Тренінги » Середня школа

Психопросвітницьке практичне заняття для підлітків

ПСИХОПРОСВІТНЄ ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ ДЛЯ ДІТЕЙ І ПІДЛІТКІВ "ЩО Я РОБЛЮ, КОЛИ МЕНІ ПОГАНО"

 

Оцінка потреб: поліпшення психічного здоров'я дітей і формування витривалості

Мета: інформування, нормалізація почуттів і реакцій, засвоєння нових стратегій подолання, при необхідності, наполеглива пропозиція подальшої інтенсивної терапії.

Завдання:

1. розширення переліку стратегій подолання у важких життєвих ситуаціях;

2. засвоєння конструктивних способів подолання;

3. створення позитивного образу себе;

4. профілактика самогубства серед дітей і підлітків.

Підхід: психопросвітнє практичне заняття.

Визначення клієнтів: за допомогою працівників школи (психологів).

Клієнти: 10-15 дітей у віці 8-14 років з високим рівнем пост-травматичних стресових реакцій і симптомів депресії.

  • 180 хв.(150 хв. 2 перерви по 15 хв. кожна).

Місце проведення : школа, яку відвідують діти.

Тип проведення : співведення.

 

Матеріали: фліпчарти, форми для заповнення "Що я роблю, коли мені погано"?, листівки з переліком стратегій подолання (листівка 1 або 2, залежно від віку учасників), шаблони з кругами соціальної підтримки, конверти формату А4, клубок ниток, воскова крейда.

Мотивація: дітей мотивують до участі шкільні працівники (психологи).

Підготовка середовища: на вчительських зборах учителів інформують про заплановане практичне заняття, симптоми пост-травматичних стресових реакцій і симптоми депресії, а також прийнятні способи реагування.

Оцінка: усна оцінка процесу у кінці практичного заняття і оцінка результатів з використанням психологічних інструментів оцінки психічного здоров'я до і після проведення практичного зайняття (метод проведення оцінки до і після втручання).

Опис практичного заняття:

1. ВСТУП

Один із співведучих пояснює дітям, чому їх запросили на практичне заняття. Він(вона) говорить, що ми усі можемо опинитися у важких життєвих ситуаціях, в ситуаціях, коли нам сумно, неспокійно і тривожно. Це відчувають і діти, і дорослі. Але ми відрізняємося тим, як ми справляємося з такими подіями.

Тому мета цього практичного заняття — навчитися певній поведінці, яка може допомогти нам легше справлятися з такими ситуаціями і виражати свої почуття оточуючим, щоб вони могли надати нам підтримку, а не віддалятися ще сильніше. Отже, давайте поговоримо, що ми можемо зробити, щоб відчути себе краще, коли ми почуваємо себе погано. Тривалість: 15 хвилин

 

2. ПРЕДСТАВЛЕННЯ УЧАСТНКОВ І ВИЗНАЧЕННЯ ПРАВИЛ

Кожна дитина представляється, називаючи своє ім'я і щось, що їй подобається робити або що їй просто подобається. Разом з ім'ям вони можуть назвати те, чим вони в собі гордяться.

Важливо представити учасників у такий спосіб, тому що це вказує на сильні сторони дитини і можливі для неї механізми подолання важких ситуацій.

Правила встановлюються відповідно до принципів формування правил групової роботи.

Тривалість: 20 хвилин

 

З. ФОРМА "Що я роблю, коли мені погано"?

(Лист Адля кожного учасника з 1 питанням)

Питання 1 Що ти робиш, коли тобі погано? Що тобі треба, щоб відчути себе краще?

Діти отримують форму, і їх просять відповісти на перше питання. Коли діти пишуть свої відповіді, кожен з них читає те, що вони записали, а ведучий записує на фліпчарті, що роблять діти, коли вони відчувають печаль.

Тривалість: 20 хвилин

 

Питання 2 Що роблять люди, щоб зменшити біль? Запиши хороші і погані способи впоратися з болем.

ХОРОШІ ПОГАНІ
   
   
   
   

Проводиться групове обговорення того, які способи є "хорошими", а які способи не такі хороші для того, щоб впоратися з болем. Хороші способи, перераховані на фліпчарті, обводяться кружечком. Ці способи або стратегії також обговорюються. Наприклад, якщо дитина згадує, що він(а) йде і закривається у своїй кімнаті, ми говоримо про те, що станеться, якщо це відбуватиметься тривалий час, чи буде тоді такий спосіб хорошим або ні. Метою зайняття допомогти дітям дізнатися, що існує ряд хороших стратегій і що важливо міняти їх, Тобто використати різні стратегії залежно від ситуації. Діти вибирають і записують декілька хороших і поганих способів впоратися з болем, використовуючи форму "Що я роблю, коли мені погано"(питання 2)

Тривалість: 20 хвилин

 

Листівка 1 або 2 (залежно від віку)

Діти отримують відповідну листівку (листівка 1 для дітей молодшого віку, листівка 2 для дітей старшого віку). Одна дитина читає її вголос (чи декілька дітей, кожен по фрагменту), а група коментує окремі стратегії. Особлива увага приділяється окремим стратегіям, наприклад, коли люди кричать або ламають речі. Ведучий пояснює, що ми робимо це, щоб не піддавати себе або свої стосунки ще більшій небезпеці. Ми пропонуємо їм певну техніку (наприклад, намалювати свій гнів і записати усі почуття і погані слова, які спадають їм на думку, а потім розірвати папір). Деякі з технік можуть бути, при необхідності, продемонстровані.

Тривалість: 20 хвилин

 

Питання 4 Які з цих хороших способів подолання болю можуть тобі допомогти? Запиши декілька з них. Додай декілька таких, які ти ще не використовував, але вважаєш, що міг би спробувати.

Обговорення того, які хороші способи подолання можуть допомогти учасникам. Дітей просять записати деякі хороші способи подолання, які вони ще не використали, але думають, що могли б використати в майбутньому.

Тривалість: 10 хвилин

 

Круги соціальної підтримки

Дітям роздають форму для заповнення "Круги підтримки". Їх просять записати імена людей, що оточують їх, у відповідні круги. Вони записують власне ім'я в круг, в якому написано "Я" Потім в крузі, який позначений "НАЙБЛИЖЧІ МЕНІ ЛЮДИ", вони записують імена своїх коханих людей, з якими їм подобається проводити час (наприклад, мати, батько, друг, вихователь/учитель, двоюрідний брат і ін. ) У крузі, позначеному "ЛЮДИ, ДОСИТЬ БЛИЗЬКІ МЕНІ", вони записують імена людей, дорогих їм, дещо менш близьких, ніж записані в попередньому крузі. У крузі, позначеному "ЛЮДИ, З ЯКИМИ У МЕНЕ ПОВЕРХНЕВІ СТОСУНКИ, ЗНАЙОМІ", вони записують імена людей, яких вони знають не дуже добре, але які їм подобаються і з якими вони хотіли б зблизитися.

Потім їх просять обвести імена людей, до яких вони можуть звернутися по допомогу, коли вони їм погано або коли їм потрібна підтримка.

Тривалість: 10 хвилин

 

Питання 6 Вибери ОДНУ людину, до якої ти хотів би звернутися, щоб поговорити або отримати підтримку наступного тижня. Запиши ім'я ЦІЄЇ людини.

 

Діти повинні вибрати одну людину, від якої вони хотіли б отримати підтримку наступного тижня і записати його ім'я (питання 6) Порадьте їм вибрати одного з учасників.

Тривалість: 5 хвилин

 

Питання 7 

 

Запишіть один хороший спосіб подолання, який ви використаєте наступного тижня, якщо вам буде погано.

 

Тривалість: 5 хвилин

 

4. ЗАКЛIOЧНЕ ЗАВДАННЯ

Кожна дитина отримує конверт (формату А4) Попросіть їх намалювати на ньому те, що для них є символом безпеки. Потім вони складають усі свої папери в конверт, а ведучий говорить їм, що коли вони відчують смуток, вони зможуть відкрити цей конверт і згадати усі ті різні способи, якими вони можуть скористатися в такій ситуації, і усіх людей, до яких вони можуть звернутися за підтримкою.

Учасники встають і кладуть конверти на підлогу перед собою. Ведучий бере клубок ниток і передає його одному з учасників, просячи обмотати нитку навколо свого зап'ястка і потім перекинути клубок тій дитині, чий символ їм сподобався. Друга дитина також обмотує нитку навколо свого зап'ястка і перекидає клубок наступному, потім процес повторюється; перед початком завдання дітям слід сказати, щоб вони не кидали клубок тому, хто вже його отримував. Це триває до тих пір, поки нитка не буде обмотана навколо зап'ястка кожної дитини. Таким чином створюється мережа (павутинка), що відбиває важливість зв'язків і підтримки. Ведучий звертає на це увагу дітей і відмічає, що важливо пам'ятати про цю мережу підтримки, коли їм сумно або коли вони одні. Потім вони можуть відірвати шматок нитки, обмотаний у них навколо зап'ястка і перев'язати його як браслет, який вони можуть зберегти на згадку про цю зустріч.

Тривалість: 20 хвилин

 

5. ОЦІНКА

Коротка бесіда відносно того, як їм сподобалося практичне зайняття і чи було воно для них корисним.

Тривалість: 5 хвилин

ДОДАТКИ:

Листівка 2  

 (Адаптується до віку клієнта, підходить для роботи з дітьми молодшого віку)

ЩО ВИ РОБИТЕ, КОЛИ ВАМ ПОГАНО?

1. Я обіймаю одну зі своїх іграшок або інших речей.

2. Я думаю, що я робитиму.

3. Я намагаюся виплакатися, щоб відчути себе краще.

4. Якщо я думаю, що зробив(ла) щось неправильно, я намагаюся це виправити.

5. Я їм або п'ю

6. Я молюся

7. Я що-небудь малюю, пишу або читаю.

8. Я шукаю чиєї-небудь допомоги для того, щоб розв'язати цю проблему.

9. Я з ким-небудь сварюся/б'юся.

10. Я намагаюся подумати про що-небудь хороше.

11. Я жбурляю, кидаю або ламаю речі.

12. Я дратую кого-небудь

13. Я граюся

14. Я кричу або репетую

15. Я втікаю або йду геть

16. Я намагаюся розв'язати цю проблему різними способами

17. Я говорю з ким-небудь про те, як я себе почуваю.

18. Я ходжу пішки, бігаю або їжджу на велосипеді

19. Я намагаюся забути про це

20. Я намагаюся розслабитися і залишатися спокійним(ою)

21. Я утішаю себе тим, що все не так погано, як здається.

22. Я дивлюся телевізор або слухаю музику.

 

Листівка 1.

"ЩО Я РОБЛЮ, КОЛИ МЕНІ ПОГАНО"?

Ти пережив(ла) подію, що викликає у більшості людей сильні почуття або фізичні реакції, які можуть заважати повсякденному життю і заподіювати сильні страждання, викликати печаль і тривогу. Можливо, ти переживаєш ці почуття вже зараз або відчуєш їх пізніше. Для більшості людей така реакція — абсолютно нормальна і звичайна. Іноді такі реакції виникають відразу після важкої події, іноді вони проявляться тільки через декілька годин або днів. В деяких випадках вони проявляться тільки через тижні або навіть місяці.

Ось деякі типові ознаки, тобто наслідки, які можуть мати місце після важкої події :

ФІЗИЧНІ ознаки: втома, нудота, блювота, слабкість, головний біль, ускладнене дихання, нестача кисню, прискорене серцебиття, пітливість, безсоння, підвищений кров'яний тиск (кожен з цих симптомів вимагає консультації у лікаря).

Ознаки у сфері ДУМОК: нездатність сконцентруватися, погіршення пам'яті, "чорні" думки, образи і думки про подію, які часто повторюються, нічні кошмари, недовіра до оточення, звинувачення кого-небудь.

ЕМОЦІЙНІ ознаки: тривожність, ненависть, гнів, депресія, печаль, апатія, меланхолія, почуття безпорадності, самотності, зневіра, паніка, почуття порожнечі.

Ознаки у сфері ПОВЕДІНКИ: відхід в себе, нездатність відпочити, зміни поведінки по відношенню до друзів або сім'ї, підвищена агресивність (бажання ударити кого-небудь), надчутливість по відношенню до оточення, плач, крики, стискання кулаків, стискання зубів, зміни в манері розмови, зміни апетиту, втрата інтересу до звичайних занять.

Ознаки, аналогічні переліченим вище, можуть спостерігатися декілька днів, тижнів і навіть місяців. Завдяки розумінню і підтримці близьких — в сім'ї, в школі або ще де-небудь — ці стани можуть пройти швидше.

Буває так, що твоя реакція на важку подію може стати настільки хворобливою, що необхідно буде звернутися до психолога або до лікаря. Це не означає, що ти слабак або божевільний. Це просто означає, що пережите занадто сильне і важке, і що тобі потрібна підтримка, щоб впоратися з цим швидше і легше.

Ось декілька речей, які ти можеш зробити для себе:

ПОТУРБУЙСЯ ПРО СВОЇ ПОЧУТТЯ

Можливо, ти можеш допомогти іншим, запитавши, як у них справи, поділившись із ними своїми почуттями

- ПРОВОДЬ ЧАС ІЗ ТИМИ, З КИМ ТОБІ ДОБРЕ

Проводь вільний час з друзями і з тими, з ким тобі добре, НЕ ІЗОЛЮЙ СЕБЕ.

- ПІДТРИМУЙ СТОСУНКИ З ВАЖЛИВИМИ ДЛЯ ТЕБЕ ЛЮДЬМИ

- ПЕРЕЧИТУЙ УЛЮБЛЕНІ КНИГИ І ДИВИСЯ УЛЮБЛЕНІ КІНОФІЛЬМИ

- ДОЗВОЛЬ СОБІ БУТИ АКТИВНИМ, РОБИТИ ЩОСЬ, ЗНАЙОМИТСЯ, ХОДИТИ ТУДИ, ДЕ ТОБІ ПОДОБАЄТЬСЯ

- ДАЙ СОБІ ПОПЛАКАТИ

- ЗНАЙДИ ТЕ, ЩО ПРИМУШУЄ ТЕБЕ СМІЯТИСЯ

- ВИРАЗИ СЕБЕ, БЕРУЧИ УЧАСТЬ В ГРУПІ

- ОРГАНІЗОВУЙ ЗАХОДИ ТАМ, ДЕ ТИ ЖИВЕШ, ВНЕСИ ПРОПОЗИЦІЇ В ШКОЛІ або УЧИТЕЛЯМ

Цей важкий період твого життя не стане легшим від транквілізаторів або алкоголю — вони тільки ускладнять проблему

ПОГРАЙСЯ з тими, хто молодший тебе ...

ПОГРАЙСЯ з однолітками ...

ПОИГРАЙСЯ з тваринами .

ПОГРАЙСЯ з батьками .

ПОГРАЙСЯ ...

Іноді досить спробувати тільки один спосіб, який ти не пробував(ла) раніше, щоб відчути себе краще.

Це може допомогти тобі відчути себе краще

ФІЗИЧНА ТУРБОТА ПРО СЕБЕ

- Їж регулярно різноманітну їжу, навіть якщо не хочеться

- При необхідності, коли хворієш, відвідуй лікаря;

- Регулярно перевіряйся у лікарів, наприклад, ходи до стоматолога;

- Займайся спортом і іншими активними фізичними вправами, які тобі подобаються: займайся в залі, плавай, танцюй, гуляй, бігай;

- Виділяй досить часу на сон;

- Розважайся з друзями або з сім'єю;

- Виділяй досить часу на відпочинок;

- Одягайся так, як тобі подобається.

ПСИХОЛОГІЧНА ТУРБОТА ПРО СЕБЕ

- Виділяй час на те. щоб подумати про себе;

- Дотримуйся свого звичайного способу життя, наскільки це можливо;

- Поговори з тим, кому довіряєш, коли тобі погано: це добре —поговорити з людьми, яким ти довіряєш;

- Веди щоденник, пиши вірші або прозу, все, що в голову прийде;

- Роби те, що у тебе не дуже виходить, але що приносить задоволення;

- Дозволь оточуючим побачити тебе з нового боку;

- Сходи на виставку, в театр, на стадіон, в кіно;

- Дозволь оточуючим робити тобі невеликі подарунки (наприклад, малюнок, квітка);

- Будь цікавий(а);

- Іноді говори деяким обов'язкам '''НІ'';

- Проводь час на природі;

- Підтримуй свій оптимізм і надію і ділися ними;

- Прийми той факт, що ти не зобов'язаний бути ідеальним у всьому;

- Визнач, що для тебе важливе, і яке місце це займає в твоєму житті;

- Співай;

- Знайди того, кому хочеться наслідувати (улюблений співак, актор,спортсмен);

- Читай і слухай те, що надихає тебе (книги, улюблена музика, комікси, казки, вірші, романи…)

ДУХОВНА ТУРБОТА ПРО СЕБЕ

- Виділяй час для роздумів;

- Молися.

ШКОЛА І ОБОВ'ЯЗКИ

- Використовуй шкільні перерви — витрачай їх не на навчання, а на спілкування;

- Організовуй свій час — знаходь собі різноманітні заняття;

- Базікай (спілкуйся) з друзями;

- Визнач, які з твоїх обов'язків здаються тобі цікавими;

- Створи для себе комфортне робоче місце;

- Запитуй, якщо чогось не знаєш;

- Намагайся приймати якомога більше рішень щодня, якими б незначними вони не були, щоб відчувати, що ти контролюєш своє життя (наприклад, якщо тебе запитують, що б ти хотів з'їсти, відповідай, навіть якщо ти не хочеш їсти або не упевнений(а), що саме ти хочеш);

- Домовляйся про те, що тобі треба;

- Говори з однолітками про важкі завдання, проси їх допомогти.

Думки і сни, в яких Ти знову переживаєш цю подію, а також періодичні спогади про неї — це нормально, з часом вони стануть не такими частими і хворобливими. Ти нормальний(а), і ти просто відчуваєш нормальну реакцію на важку подію. Така реакція, хоча вона і хвороблива, показує, що ти нормальна людина.

Категорія: Середня школа | Додав: annapodus (18.09.2017)
Переглядів: 527 | Теги: стрес | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту
  • uCoz Community
  • uCoz Manual
  • Video Tutorials
  • Official Template Store
  • Best uCoz Websites

  • Copyright MyCorp © 2024 | uCoz