Сайт Подус Ганни Миколаївни
практичного психолога КЗ "Великобурлуцький ліцей"


Головна | Реєстрація | Вхід
П`ятниця, 03.05.2024, 05:29
Вітаю Вас Гість | RSS
Меню сайту
Категорії розділу
Початкова школа [1]
Середня школа [5]
Старша школа [4]
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 57
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Корисні посилання
Головна » Статті » Тренінги » Середня школа

Заняття з елементами тренінгу для учнів 6 класів

Мета: показати значимість толерантності під час взаємодії з іншими, закріпити знання учасників про компоненти толерантності, удосконалювати вміння толерантного спілкування.

Матеріали: аркуші А4, А3, намальована гармата на ватмані, вирізані різнокольорові зірки, маркери, стікери, ножиці, скотч, плакати «Толерантність», «Риси толерантної особистості», квітка з різнокольоровими пелюстками.

Тривалість: 45 хв.

Без толерантності не може існувати в подальшому людство... Толерантність, як основа міжнародних взаємин, стає передумовою подальшою існування цивілізації...

В.Г. Кремень

ВСТУП

І. Оголошення теми й мети тренінгу.

Кожна людина мусить взаємодіяти із представниками інших культур. На жаль, дух нетерпимості, ворожості до іншої культури, способу життя, інакших вірувань, переконань, звичок завжди існував та існує надалі. Життя в полікультурному соціумі - проблема кожної особистості, групи людей і певних інститутів влади. Основою такого існування є толерантність як універсальний принцип людської життєдіяльності.

Україна – яскравий приклад зіткнення народів, етносів, культур і цивілізацій.

Сьогодні ви станете учасниками психологічного тренінгу, метою якого є показати  значимість толерантості під час взаємодії з іншими.

ІІ. Вправа "Який я?"

 Учасникам роздають стікери, на яких необхідно написати: своє ім'я і 2-3 риси характеру.

Після цього кожний учасник себе презентує.

Висновок: всі люди різні, у кожного свій характер, погляди, переконання, але нам необхідно взаємодіяти. 

 ІІІ. Прийняття правил роботи в групі.

Мета: визначити правила продуктивної роботи групи під час тренінгу, створити сприятливий психологічний клімат.

Аби досягти гармонії в роботі, необхідно виробити правила роботи, якими будуть керуватися учасники.

Група методом «мозкового штурму» встановлює правила ефективної взаємодії, відповідаючи на запитання: «Що потрібно зробити для того, щоб робота групи була ефективна?», які записуються на плакаті «Правила»

Наприклад: відкритість, принцип «тут і зараз», не критикувати, активність, повага, довіра, регламент, правило піднятої руки, обговорення не людини, а проблеми, слухати й чути, почуття гумору тощо.

ОСНОВНА ЧАСТИНА

 І. Інформаційне повідомлення «Що таке толерантність?»

 Мета: зосередити увагу учасників на основних аспектах толерантності, дати об'єктивну інформацію.

Інтерес сторін людської психіки й соціального життя до толерантності як однієї зі сторін людської психіки й соціального життя з'явивсь порівняно недавно. Термін «Толерантність» виник у минулому тисячолітті. Сучасне поняття толерантності багато в чому пов'язане з діяльністю філософів XVI - XVII сторіч, які повстали проти «терпіння нетерпимості» і жорстоких релігійних зіткнень. Послідовним критиком фанатизму й захисником толерантності був Вольтер.

Англійський філософ Джон Локк уперше поставив питання про необхідність виховання толерантності в «Нарисах  терпимості 1667 року» й у «Листках про терпимість» 1685 року.

Найважливішим результатом роздумів філософів того часу було визнаня толерантності загальною цінністю й компонентом миру й розуміння між релігіями, народами й різними соціальними групами.

Отже, толерантність (від лат. Тоlегаntіа - стійкий, терпимий, що допускає відхилення) - особистісна риса людини, терпиме ставлення до чужої думки, релігії, поведінки, повага до гідності й прав інших людей; здатність поставити себе на місце іншої людини. Це повага, прийняття й правильне розуміння багатого різноманіття культур нашого світу, форм самовираження й способів прояву людської індивідуальності.

Генеральна Конференція ЮНЕСКО оголосила 1995 рік роком толерантності й прийняла декларацію принципів толерантності. 16 листопада названо Міжнародним днем толерантності.  Толерантність вважається показником високого духовного й інтелектуального розвитку особистості.

 ІІ. Вправа "Квітка толерантності"

Давайте разом узагальнимо все сказане. Слово «толерантність» ми намалювали у вигляді квітки. Нехай ваші відповіді будуть його пелюстками. (Учні на пелюстках пишуть риси толерантної людини).

ІІІ. Гра «Товариський суд».

Мета: тренувати учасників вирішувати конфліктні ситуації за принципом толерантності.

Учасникам пропонуються проблемні ситуації для обговорення в підгрупах.

Група відіграє роль товариського суду, який повинен винести «вирок» ситуації.

Потім усі учасники тренінгу обговорюють, чи був цей «суд» толерантним, і чи можна бути толерантним у цій ситуації.

Ситуації:

1.  В одному зі старших класів школи, де навчаються представники різних національностей, склалася конфліктна ситуація: побилися хлопчики. Причиною бійки стало й «національне питання». Дорослі - педагоги й батьки - зайняли різні позиції щодо учасників і причин інциденту. Оскільки конфлікт набув розголосу, й батьки «потерпілого» хлопчика вважають себе і свою дитину скривдженими, вони подали до суду для компенсації фізичного й морального збитку.

Яке рішення прийняв товариський суд?

2. В одній із загальноосвітніх шкіл спалахнув конфлікт через те, що класним керівникам 9-го класу було призначено викладача, члена «Свідків Ієгови». Учитель на належному рівні проводив уроки, ніколи не вів релігійної пропаганди. І хоча жодних інших претензій до вчителя не було, батьки вимагали від адміністрації «захистити» їхніх дітей від «сектанта».

Яке рішення прийняв би товариський суд?

3. У дитячому оздоровчому таборі проходила зміна для дітей - інвалідів «Повір у себе!». Поруч, у цьому ж таборі, відбувалися заняття школи для обдарованих дітей. Одну з «обдарованих» дівчаток батьки забрали з табору, висуваючи претензії керівництву табору за те, що дівчинка одержала психологічну травму, оскільки щодня бачила хворих дітей. Вони вимагали покарати    винних, які не вжили заходів для того, щоб захистити групи дітей одну від іншої, і навіть не повідомили батьків про таке «небезпечне» сусідство.

Яке рішення прийняв товариський суд?

 

Висновок: Конфлікт нерідко загострюється через розходження в поглядах і через брак спілкування. Зрозумівши чужу точку зору й одержавши навички спілкування, ми практично готові до ефективної комунікації.

ІV. Вправа «Два світи»

Мета: узагальнити уявлення учасників про толерантність і толерантну поведінку, підвести до висновку про необхідність жити за принципами толерантності.

Учасники об'єднуються у дві групи ( за принципом день - ніч) і одержують аркуші А3, фломастери, олівці.

Психолог: сьогодні кожна група має чудову нагоду створити свій світ - «Світ толерантності»  і «Світ інтолерантності».

Звертаючи увагу на риси характеру толерантної та інтолерантної особистості, кожна група малює свій світ (1 група - світ толерантної особистості, 2 група - інтолерантної). Протягом 10 хв. група працює. Потім представник від групи представляє колективну рсботу.

Обговорення.

Висновок: порівнявши два протилежні світи, ми наочно бачимо, що людина, яка живе у світі добра, взаєморозуміння, терпимості з людьми інакших релігій, націй, культур, почувається особистістю, яка може розкрити всі свої найкращі риси, бути корисною своєму народу, оточенню. Людина, яка живе в толерантному світі, по- справжньому щаслива і дарує це щастя, любов людям довкола.

   

ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

І. Підбиття підсумків.

 Притча про цвяхи.

Жив собі хлопчик із жахливим характером. Якось батько дав йому мішок із цвяхами й велів по одному забивати їх у паркан щоразу, коли хлопчик втратить терпець і з кимось посвариться. У перший день хлопчик забив 37 цвяхів. Згодом він навчився володіти собою, і кількість цвяхів щодня зменшувалася. Хлопчик зрозумів, що легше навчитися опановувати себе, ніж забивати цвяхи.

Нарешті настав день, коли він не забив жодного цвяха. Син підійшов до батька й сказав йому про це.

Тоді батько велів синові витягувати із паркана по одному цвяху тими днями, коли він не втратить самоконтролю, і ні з ким не посвариться.

Минали дні, і згодом син зміг сказати батькові, що у паркані не залишилося жодного цвяха. Батько підвів сина до паркана і сказав: «Ти добре поводишся, але подивися, скільки дірок залишилося... паркан ніколи не буде таким, як колись».

Коли ви з кимось сваритесь і говорите щось неприємне, ви залишаєте по собі такі ж рани, як ці дірки від цвяхів. І рани зостаються, попри те, скільки разів потім ви попросите пробачення. Словесні рани завдають такого ж болю, як і фізичні.

Не залишайте на своєму шляху цих дірок. Не забивайте цвяхи ворожнечі, нерозуміння і жорстокості в душах людей. Будьте толерантними.

ІІ. Закінчення

 Вправа «Святковий салют»

- Що цікавого, важливого дав вам тренінг?

Учасникам пропонується на стікерах у вигляді зірок кількома словами написати свої враження, емоції, побажання. Потім по черзі наклеїти їх на плакат із зображенням гармати. При цьому озвучуючи свої думки. Якщо ваші очікування здійснилися, то ми побачимо гарний святковий салют на честь дружби, взаєморозуміння й миру між народами нашої Землі.

Категорія: Середня школа | Додав: annapodus (03.04.2016)
Переглядів: 1495 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту
  • uCoz Community
  • uCoz Manual
  • Video Tutorials
  • Official Template Store
  • Best uCoz Websites

  • Copyright MyCorp © 2024 | uCoz