Мета:
-з’ясувати поняття «толерантність»;
-розвивати вміння аналізувати, давати оцінку, вибирати правильну позицію;
-виховувати в собі толерантність.
Обладнання: вислови відомих людей, намальоване дерево, роздатковий матеріал (анкети «риси толерантної особистості», правила роботи в групі
Вислови про толерантність
Дійсна ознака, за якою можна впізнати справжнього мудреця, - терпимість.
(Генрік Ібсен, норвезький драматург).
Привчи свій розум до сумніву, а серце до терпимості!
(Георг Ліхтенберг, німецький учений і публіцист).
Хід роботи
І. Організаційна частина.
Оголошення теми й мети. Прийняття правил роботи в групі.
- Що потрібно зробити для того, щоб наше заняття пройшло успішно, а робота була ефективною? (прийняття правил роботи в групі).
Вправа «Родинне дерево»
(Діти на стікерах у вигляді кленових листочків пишуть своє ім’я та одну з рис характеру, представляють себе та приклеюють листочки на заздалегідь намальоване на ватмані дерево)
- Подивіться на наше дерево. Як нас багато і які ми різні. Наш клас – це велика родина. Кожен мусить взаємодіяти з іншими людьми. Нажаль дух нетерпимості завжди існував у суспільстві та існує надалі. Сьогодні під час нашого заняття ви дізнаєтесь про значимість толерантності в нашому сучасному світі.
ІІ. Вступна частина
Міжнародний день толерантності, проголошений 16 листопада 1995 року на 28 сесії Генеральної конференції ЮНЕСКО, набуває особливого значення з початком третього тисячоліття, перше десятиріччя якого ООН проголосила Міжнародним десятиріччям культури миру та ненасильства (2000 – 2010). Ідеї толерантності стали актуальними не сьогодні. Стаття 1 Загальної декларації прав людини (1948) проголошує: «Всі люди народжуються вільними і рівними у своїх гідності та правах». Тому агресивність, конфронтація, відчуженість мають поступитися місцем толерантному ставленню людей одне до одного, взаєморозумінню й довірі. Для української мови поняття «толерантність» відносно нове и однозначного тлумачення поки що немає. Для того, щоб краще зрозуміти походження цього слова, пропонуємо невеликий лінгвістичний екскурс:
Tolerancia (іспан.) - здатність визнавати відмінність від власних ідей чи помислів.
Tolerancе ( франц.) – ставлення, під час якого людина визнає, що інші можуть думати чи діяти інакше, ніж вона сама;
Tolerancе (англ..) – готовність бути терплячим;
Kuan rong (китайська)- дозволяти, приймати, бути у відношенні до іних милосердним;
Tasamul’ (араб.) - прощення, милосердя, терпіння, чуйне ставлення до інших.
ІІІ. Основна частина
Психолог: Поняття «толерантність» є синонімом слова «терпимість», саме так воно звучить латинською. Толерантність людей є найважливішої умовою миру і злагоди в сім’ї, колективі та суспільстві. Адже соціальні взаємовідносини постійно змінюються, породжуючи то гармонію, то перевагу. У різних людей – різні погляди на життя, працю, кохання тощо. Толерантність – доброзичливість, визнання за кожною людиною права бути іншою і поважати цього права. Толерантність - взаємоповага, терпимість, порозуміння, співчуття, милосердя, справедливість, чуйність, доброзичливість
- Чи завжди ми поважаємо думки, погляди інших?
- Як треба поважати інших?
- Чи треба прагнути, щоб інша людина сприймала ваші погляди?
- Що сприяє порозумінню між людьми? (Повага, любов, компроміс)
Притча про аксакала
Помирає в одному поселенні старий аксакал. Прийшли до нього люди попрощатися, та й говорять: «Скажи нам, мудрий старий, як вдалося тобі створити такий порядок у сім’ї, що усі сини і невістки, дочки і зяті жили разом у мирі та злагоді». Не може вже говорити старий – подають йому папір і олівець, і він довго пише. І коли випадає з рук вмираючого аркущ, дуже здивувалися усі – там 100 разів було написано одне слово. Не здогадуєтесь яке? 100 разів було написано – терпимість!
Вправа «Спільне-відмінне»
Учні діляться на дві групи.
Перед нами дві дівчинки (хлопчика). Необхідно знайти 5 відмінностейі 5 спільних рис, які їх об’єднують. (Обговорення)
Висновок. Це дослідження стверджує, що ми є різними, але у нас багато спільного, що нас об’єднує, тому не варто ображати інших. Але не завжди ми буваємо терплячими. Усі ми різні, проте жодна людина не є людиною більше чи менше, ніж будь хто інший. Усі ми рівні и однаково можемо використовувати свої права.
Робота в групах. Учні діляться на 3 групи.
ПСИХОЛОГ. Проаналізуйте в групах ситуацію, оберіть свій варіант відповіді й поясніть його.
Ситуація 1. Дмитро має нетипову для хлопця зачіску – надто довге волосся. Як поводитися тим, кому такий стиль не подобається?
Варіанти:
- постійно демонструвати своє негативне ставлення, у різкій формі рекомендувати змінити зачіску.
- Виходити з того, що людина має право на самовираження й може робити будь - що зі своїм волоссям.
- Вимагати дотримуватися загального стилю одягу та зачіски на заняттях у школі.
Ситуація 2: Оксана часто пропускає уроки без поважних причин. Як ставитись до цього?
Варіанти:
- Засуджувати її за ці вчинки.
- Вважати, що це – особиста справа Оксани й не втручатися. - Із розумінням поставитися до проблем Оксани, поступово заохочувати її до навчання.
Ситуація 3. Вадим постійно виявляє неповагу до інших, брутальність до своїх товаришів. Що робити?
Варіанти:
- Прагнути уникати спілкування з Вадимом.
- Відповісти брутальністю на брутальність.
- «Ковтати» образи і проводити з учнем роз’яснювальну роботу.
- Інше ...
Обговорення ситуацій.
Вправа «Толерантна – інтолерантна людина»
Учні малюють 2 людей (толерантну та інтолерантну). Потім презентують свої роботи. Обговорення.
ІV. Підбиття підсумків
- Чи згодні ви з тим, що толерантність людини – найважливіша умова миру і злагоди в сім’ї, колективі та суспільстві? Якщо так, то сьогоднішня наша розмова не була марною.
Анкетування «Риси толерантної особистості»
Риси толерантної особистості
|
Риси, які є у мене (так або ні)
|
Інтерес до людей
|
|
Уміння слухати
|
|
Емпатія (співчуття)
|
|
Терпимість
|
|
Альтруїзм
|
|
Тактовність
|
|
Почуття гумору
|
|
Повага до інших
|
|
Відмова від тиску і насильства
|
|
Визнання прав інших
|
|
Прийняття інших такими, які вони є
|
|
Взаєморозуміння
|
|
|