Сайт Подус Ганни Миколаївни
практичного психолога КЗ "Великобурлуцький ліцей"


Головна | Реєстрація | Вхід
Четвер, 02.05.2024, 23:08
Вітаю Вас Гість | RSS
Меню сайту
Категорії розділу
Початкова школа [1]
Середня школа [5]
Старша школа [4]
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 57
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Корисні посилання
Головна » Статті » Тренінги » Старша школа

Профілактика торгівлі людьми

Мета:

  • Увести в проблему поняття «торгівля людьми», «рабство», давши визначення цього феномена;
  • поінформувати учнів та учениць про явище торгівлі людьми;
  • привернути увагу учнів та учениць до гендерних проблем, пи­тань про честь та гідність людей як соціобіологічних істот;
  • поінформувати школярів про причини та наслідки тендерної дискримінації;
  • сформувати у школярів навички обережної поведінки та вмін­ня захищати власну гідність,
  • толерантного ставлення до постраждалих від торгівлі людьми;
  • власне ставлення до торгівлі людьми як порушення прав людини та ганебного явища сучасності.

Очікувані результати
Після цього уроку учні та учениці зможуть:

  • розповідати, що таке «торгівля людьми»;
  • називати основні причини та форми торгівлі людьми;
  • визначати шляхи запобігання потрапляння в ситуацію, пов'я­зану з торгівлею людьми;
  • моделювати варіанти безпечної та конструктивної поведінки в ситуаціях ризику стати «живим товаром»;
  • більш толерантно ставитися до постраждалих від торгівлі людьми;
  • висловлювати власне ставлення до торгівлі людьми як пору­шення прав людини та ганебного явища сучасності.

Актуальність: актуальність теми підтверджується тим, що свобода людини є однією з головних цінностей сучасного цивілізованого суспільства, а забезпечення недоторканності свободи особи – однією з головних функцій держави.

Форма роботи: робота в парах і в малих групах.

Обладнання: роздатковий матеріал, стікери, великі листи паперу, фломастери, відео матеріал .телевізор, відео-плеєр, література...

ВСТУП

Однією з форм порушення прав людини в сучасному світі є торгівля людьми і дітьми. На жаль, це явище має місце і в Україні.
Ця проблема не визнає державних кордонів, не робить різниці між розвиненими державами та державами, що розвиваються. Вона чудово адаптована як до бідності, так і до розкоші.
Використовуючи складну економічну ситуацію в Україні, високий рівень безробіття і правову недосконалість країни, малу обізнаність населення нечисті на руки ділки організували кримінальний бізнес - запрошення громадян працювати за кордоном, де вони зазнають жорстокої експлуатації, заробляючи мізерні кошти для себе і тисячі - для організаторі цього бізнесу.
Такий експорт « живого товару» здійснюється до Греції, Італії, Іспанії, Росії, Чехії та ін. країн. Чоловіків використовують у якості будівельників, шахтарів, працівників на плантаціях, жінок - як домогосподарок, кравчинь, посудомийниць. Окрім звичайної експлуатації жінки стикаються із ще одними формами - експлуатацією у сфері сексуального бізнесу, та сурогатного материнства. Станом на 1 грудня 2009 року виявлено 290 злочинів, передбачених ст.149 ( Торгівля людьми або інша незаконна угода щодо людини) Кримінального кодексу України. Установлено місцезнаходження та повернуто в Україну 353 потерпілих від торгівлі людьми, у тому числі 45 неповнолітніх (близько 13%), знешкоджено 10 організованих груп.
Що стосується дітей, то вони також втягнені в найгірші форми праці, виконання яких небезпечне й шкідливе для дитини і заборонене міжнародним і національним законодавством. Найстрашніше - це комерційна сексуальна експлуатація, та вилучення органів.

Тому наше завдання:

  • дати інформацію підліткам про можливу небезпеку, яка чекає на тих, хто збирається за кордон,
  • визначити можливі наслідки торгівлі людьми;
  • формувати чіткі уявлення про засоби безпеки, навчити ними користуватися.

Хід проведення

1. Вступ

З хв.
Вчитель вітається з аудиторією оголошуючи тему та мету сьогоднішньої зустрічі.

- Доброго дня, шановні учасники тренінгу. Я радий вас бачити на нашому занятті.

Тема сьогоднішнього нашого тренінгу « Превентивна робота з протидії торгівлі людьми та експлуатації і жорстокого поводження з дітьми»

Мета нашого тренінгу - це ввести в проблему поняття « торгівля людьми», « рабство», давши визначення цього феномена, висвітлити соціальний аналіз причин та наслідків торгівлею людьми, сформувати у школярів навички обережної поведінки та вмін­ня захищати власну гідність,
толерантного ставлення до постраждалих від торгівлі людьми;
власне ставлення до торгівлі людьми як порушення прав людини та ганебного явища сучасності.

Орієнтовна тривалість тренінгу: 2.5 годин

2. Вправа « Правила»

10хв.

Вчительський коментар.

Важливою засадою для подальшої роботи є прийняття правил групи.

Запитання:

  1. Які правила ви хотіли б запропонувати?
  2. Яке з цих правил важливе, а які другорядні, на вашу думку?
  3. Якщо хтось порушуватиме правила, що слід зробити?

3. Вправа « Знайомство»

10 хв.

Завдання:
Давайте познайомимося. Назвіть своє ім'я і країну, у якій Ви хотіли б якийсь час попрацювати. Виходячи з нашого правила « добровільної активності» хтось почне добровільно, а далі - по черзі.

Питання:

  1. Чому Ви назвали цю країну?
  2. Чому саме там Ви хотіли б попрацювати?

Питання після знайомства:

- Підніміть руки ті, хто бував у тій країні, яку Ви назвали.
- А тепер ті, хто знає мову цієї країни.
- А тепер ті, хто знає трудові законодавства цієї країни.
- А тепер ті, хто знає культурні і релігійні норми цієї країни, її закони.

Обговорення:

Отже, більшість із нас не знають ні мови, ні законів тих країн, де хотіли б попрацювати. Як ви думаєте, ті дівчата, жінки, чоловіки, що їдуть із нашої країни в пошуках кращого життя, дуже відрізняються від нас у цьому плані? Вони краще інформовані?

А чи існує ризик для нас та інших, коли ми отак « не знаючи броду ліземо у воду»?

3 якою метою ми саме так провели знайомство?

4. Вправа « Очікування»

5 хв.

Запитання до групи.

- Чого ви очікуєте від нашого заняття? Які питання вас цікавлять стосовно проблеми торгівлі людьми?
Що ви хочете дізнатися, щоб ця зустріч була для вас корисною, відповідала вашим вимогам?

- Всі відповіді групи записуються на великому аркуші паперу. Наприкінці тренінгу потрібно звернутися до записаних « очікувань», та разом їх оцінити, наскільки присутні тримали те, чого вони бажали.

Обговорення.
- Кожен з нас визначився, що саме йому потрібно. Наступні наші вправи допоможуть нам отримати те, чого ми очікуємо від нашого заняття.

5. Гра « Що трапилось?»

15 хв.

Робота в парах.

- Зараз ми об'єднаємось у три групи. Кожна група отримає короткий опис ситуації, пов'язаних з порушенням прав людини та торгівлею людьми і намагатиметься визначити, чи є тут ознаки торгівлі людьми, якщо ні, то які ознаки порушення прав є в цій ситуації.

Потім спікер групи зачитає відповіді.

Ситуації

  1. Юрій уже два місяці працює в Європі за туристичною візою. На початку другого місяця роботодавець сказав, що гроші не заплатить (експлуатація).
  2. Михайло знайшов роботу в Росії за об'явою в газеті. Заплативши фірмі гроші за працевлаштування, він разом з 23 чоловіками поїхали до Росії. Представник фірми повинен був зустріти їх на пероні, але ніхто не зустрів. У місті їх ніхто не чекав - роботи не було навіть для місцевих жителів. (ошукання).
  3. Знайомий Сергія запропонував заробити багато грошей на будівництві в Польщі. Потрібен тільки квиток, а там роботодавець відкриє їм робочу візу. Прибувши на місце, Сергій дізнався,
  4. що буде працювати нелегально. У нього забрали паспорт, з території не можна було виходити..
  5. Жив він у баракі, працював без вихідних по 14-16 годин на добу... ( ситуація торгівлі людьми)

Висновок (робить вчитель): (визначення поняття «торгівля людьми):

*Виходячи з обговорення ситуацій в групах та користуючись Стат. 149-1 Кримінального кодексу України і виписку з Протоколу до Конвенції ООН про міжнародну організовану злочинність) намалюємо схему: «Ланцюг злочинних дій торгівців людьми».

  1. Вербування
  2. Перевезення
  3. Передача або прийом людей
  4. Продаж: уплата або отримання
  5. Використання погрози або сили
  6. Експлуатація

- Що це нам дає, коли ми розбили злочинні дії поетапно?

- Якщо це дає можливість розірвати ланцюг та зупинити злочинців, то що саме можна зробити на кожному етапі, яким чином ми можемо розірвати цей ланцюг?

Підсумок:
Отже, проблема торгівлі людьми є не тільки проблемою економічною або соціальною. Торгівля людьми - це насамперед злочин. А за кожним злочином неминуче випливає покарання. І ті, хто задіяні в ланцюзі торгівлі людьми, повинні це зрозуміти.

А що стосується захисту жертв торгівлі людьми, то насамперед важлива достатня інформованість підлітків допоможе зробити їм правильний вибір. На кожному етапі вчасно надана нами інформація може застерегти молоду людину, допомогти їй вчинити правильні дії для самозахисту, навчить її куди варто звернутися в разі потреби.

Тому ще одним завданням нашого заняття є - зібрати колективний досвід, обговорити необхідну інформацію про шляхи протидії торгівлі людьми, та експлуатації дітей. Всі отримані знання потім поширити серед учнівської молоді, яка вступаючи в доросле життя зіткнеться з проблемою працевлаштування, а також серед вчителів, батьків.

6. Вправа - підсумок « Ми будуємо будинок»

20 хв.

Кажуть, що кожна людина повинна у своєму житті зробити три речі:

виховати дитину, посадити дерево, побудувати будинок.

Давайте з Вами побудуємо наш будинок - побудуємо стратегію нашої протидії ганебному явищу торгівлі людьми.

Робота в групах

І гр.
Які зміни в нашій державі, суспільстві, у нашому законодавстві можуть зупинити торгівлю людьми?

ІІ гр.
Що кожен з нам може конкретно зробити для вирішення проблеми?

ІІІ гр.
Якими шляхами краще поширювати інформацію про запобігання торгівлі людьми?

Відповіді на запитання на листках у вигляді геометричних фігур (чотирикутника-фундамент; 2 раза квадрати – стіни; трикутник-дах),клеяться на дошці.

Звернення до групи.
Ми побудували будинок. А тепер давайте розглянемо інформаційні матеріали по попередженню торгівлі дітьми.

?
Що ми розуміємо під поняттям торгівля дітьми? (перегляд презентації.)

Інформаційне повідомлення

Торгівля дітьми
означає будь-який акт або угоду, внаслідок яких дитина передається будь-якою особою або  будь-якою групою осіб іншій особі або групі осіб за винагороду або інше відшкодування.

Опорні тези:

  • торгівля дітьми - це структурний компонент проблеми торгівлі людьми;
  • коріння проблеми торгівлі дітьми криється в площині соціалізаційних відхилень;
  • проблема торгівлі дітьми розпочалася в Україні з проблеми незаконного усиновлення дітей іноземцями;
  • Україна є на сьогодні країною-донором і країною-транзитером;
  • торгівля дітьми - це сучасний варіант работоргівлі щодо дітей;
  • зростання потреби у забороні торгівлі людьми і торгівлі дітьми історично викликане наростанням розробок у галузі антропоцентричних теорій і відповідної практики;
  • дитина - особистість, яка перебуває в процесі активної соціалізації, але не може відстоювати свої інтереси на рівні дорослого - у нормативно-правовому й психологічному відношенні;
  • дитина може сприймати своє становище «жертви» як належне;
  • головними об'єктами торгівлі дітьми виступають: немовлята; діти молодшого шкільного і дошкільного віку; підлітки; юнаки і дівчата;
  • головними суб'єктами торгівлі дітьми виступають: батьки, посадовці, інші особи;
  • головними соціалізаційними проблемами у цьому контексті виступають девіації, делінквентна поведінка;
  • головні соціалізаційні наслідки торгівлі дітьми - викривлення в сприйнятті свого «Я»; звикання до образу жертви; зміна комунікативних характеристик; зміна адаптаційних можливостей особистості дитини; розвиток когнітивних розладів та ін.

7.Мозковий штурм «Шляхи, що ведуть у руки торговців живим товаром»

Вчитель пропонує учасникам визначити, яким шляхом люди потрапляють у рабство за кордоном. Всі відповіді фіксуються на плакаті.
Після виконання вправи вчитель надає інформаційне повідомлення:
Частина дівчат віком 18-27 років від'їжджають за кордон цілеспрямовано для роботи у нічних розважальних закладах, більшість з них (80-85 %) про дійсну мету вивезення за кордон не знає, тому розраховує на роботу офіціантки, танцівниці, домашньої господині, на сезонні роботи в сільському господарстві.

Ось шляхи, за допомогою яких жінки опиняються за кордоном.

  1. Оголошення про працевлаштування за кордоном (на цей час Україна має домовленість з 13 країнами, в основному, для чоловіків).
  2. Багато виїжджають за запрошенням випадкових «знайомих», іншими словами, через мережу посередників і поставників, які не оформлені у легальні фірми, (за кордоном такий посередник отримує від 200 до 5000 доларів.)
  3. Туристичні поїздки, фірми спеціально оформлюють туристичні візи, які не дають легального права на працевлаштування. Дівчата влаштовуються на свій страх і ризик самостійно. Відповідальності турагентства за їхні долі не несуть.
  4. Шлюбні оголошення і контракти. (Ці агентства офіційно взагалі не повинні ніким перевірятися і не повинні мати ніяких ліцензій.) За таку жінку чоловіки, які звернулися у агентство, платять великі гроші, а потім можуть перепродати її або використавши, повернути. При цьому психічний або моральний збиток виплачують не жертві, а тій фірмі, яка продала «товар».
  5. Через Internet— всесвітня «мережа наречених», коли дівчата розмішують свої фото на сторінках знайомств.
  6. Система АU РАІR. У світі ця система існує з 1960 року. Розроблена з метою культурного обміну серед молоді. Основні вимоги: вік від 18 до 24 років і відсутність власної сім'ї і дітей. Система передбачає проживання у сім'ї, допомога у догляді за дитиною, виконання поточної домашньої роботи (30 годин на тиждень). Зараз існує багато фіктивних агентств за цією системою. Сьогодні українські дівчата за системою АU РАІR. можуть їздити до Німеччини і Голландії. Крім того, деякі дівчата (10—12 осіб на рік) можуть поїхати до Данії. У кожній країні сума заробітної платні складає приблизно 400 євро. Деякі агентства пропонують 800. Крім того, вони пропонують дівчатам роботу нянею у Великобританії, США, Франції та інших країнах, де це в дійсності неможливо.

8. Вправа «Галерея "Знання, що допоможуть попередити торгівлю жінками"»

Учасницям пропонується ознайомитися з інформацію щодо попередження торгівлі жінками та замалювати її на аркушах паперу. Кожна учасниця презентує малюнок, вішаючи на дошку, таким чином, утворюється імпровізована галерея.
Що необхідно знати українським громадянам, які збираються працювати, навчатися або вступити у шлюб, щоб попередити торгівлю людьми:

  1. Нікому не довіряйте свій паспорт. Документи, що свідчать про вашу особистість, завжди повинні знаходитися тільки у вас.
  2. Якщо ви збираєтеся працювати або навчатися, потурбуйтеся про те, щоб контракт був підписаний на зрозумілій вам мові, місце і час вашої майбутньої роботи були чітко обговорені.
  3. Залиште вдома або своїм друзям, або близьким детальну інформацію про своє перебування за кордоном, з адресою і контактним телефоном, а також копію свого паспорта і контракту. Рекомендується також залишити своє фото і адресу ваших іноземних друзів.
  4. Не забудьте з'ясувати номера телефонів українських посольств і консульських представництв за кордоном. Якщо ви опинилися у складній ситуації або вам хтось погрожує — звертайтеся до представників своєї країни, які можуть вам допомогти.
  5. У закордонних країнах активно працюють недержавні організації і служби, що надають допомогу особам, які опинилися у складних умовах.
  6. Період перебування на території закордонної держави вказаний у вашій візі. Порушення візового режиму робить неможливим ваші наступні виїзди за кордон.
  7. Не забувайте, що знання хоча б елементарних слів іноземною мовою, значно полегшить вам перебування за кордоном і допоможе у складну хвилину.

9. Вправа «Мозковий штурм» «Причини торгівлі людьми в Україні»

10 хв.

Учасники діляться на 2 команди. Одна група визначає « зовнішні причини», інша « внутрішні причини» торгівлі людьми в Україні. З кожної команди визначається спікер, який представляє результати « мозкового штурму». Аркуш або дошка ділиться на дві половини: « зовнішні причини», та « внутрішні причини» (можна використовувати фломастери різного кольору для більшої
наочності), з коротким доповненням тренера, що означає кожне з двох понять, причини записуються.

Внутрішні:

  • Скрутне економічне становище;
  • Погана поінформованість;
  • Не досконала правова, соціально захисна база;
  • Психологічні чинники;
  • Насильство в сім'ї.

Зовнішні чинники:

  • Відкриття кордонів та падіння « залізної завіси»;
  • Спрощені можливості для українських громадян подорожувати;
  • Інтернаціоналізації тіньової економіки;
  • Зростання різниці між багатими і бідними державами;
  • Корумпованість державних органів;
  • Формування міжнародних кримінальних об'єднань.

10. Вправа « Відкритий мікрофон»

15 хв.

Використовуючи набуту інформацію учасники мають виступити з промовою даючи відповідь на запитання « Які наслідки має торгівля людьми для самої людини, для сім'ї, для суспільства» Відповіді записуються на великому аркуші паперу. Записи можна робити фломастерами різного кольору.

11. Вправа « Поради для тих, хто все таки вирішив поїхати за кордон»

20 хв.

Кожна людина сама будує свою долю. Кожна людина вправі сама приймати рішення стосовно свого життя

Поважаючи ваш власний вибір,
ми маємо надію, що це буде вибір добре поінформованої людини.

Опрацювання практичних порад.

12. Підсумкова частина

На підставі аналітичних матеріалів, фактів, статистичних даних, усних розповідей та оцінок експертів можна з певні­стю стверджувати, що велика ймовірність потрапити до групи ризику, стати жертвою торгівлі людьми, комерційної сексуальної експлуатації стосується головним чином дітей, які зазнають на­сильства в сім'ї, перебувають у стані бродяжництва, які є нарко-залежними, дітей, чиї батьки ведуть асоціальний спосіб життя, дітей-сиріт, вихованців шкіл-інтернатів. Особливо вразливими до потрапляння в ситуації порнографії і проституції є малолітні втікачі - самітні й позбавлені підтримки діти в чужому місті. Та­ким чином, потенційними та фактичними жертвами найгірших форм дитячої праці, торгівлі стають, як правило, безпритульні, бездоглядні, діти з бідних, соціально незахищених сімей.
Основними причинами попиту на дитячу працю є матеріальні труднощі, негаразди в сім'ї, проблеми в школі та вплив вулиці, а також те, що дитяча робоча сила особливо дешева, або взагалі безкоштовна, дітьми можна маніпулювати за власним бажан­ням, вони не вміють і не можуть себе захищати.
Однак не існує жодних гарантій, що дитина з благополучної, функціонально спроможної сім'ї не потрапить до рук торговців людьми. Тому назріла необхідність посилити захист дітей і мо­лоді від сексуального і трудового рабства, насильства й експлу­атації в усіх формах.

Бесіду за питаннями:
Про що ви дізналися на Уроці?
Чи є ця інформація важливою і корисною для вас?
Про що ще ви хотіли б дізнатися після Уроку?

Запам’ятайте – торгівля людьми – це організована злочинність,нічого не відбувається випадково.
На вокзалах закордоном до вас підійдуть не випадкові «Добрі люди»,які раптом вирішили вам допомогти. Ви не випадково будете винні велику купу грошей,не випадково будете працювати у нелюдських умовах… Все це організовано,тому що приносить великі гроші, а тому – ви лише механізм,який допомагає їх заробляти.

А чи всі можливості ви використали в Україні? Озирніться довкола і ви побачите успішних молодих людей,які самостійно побудували в Україні сімейний добробут,кар’єру,досягли успіхів у навчанні, роботі.
Можливо,не все у нас так погано,можливо, варто піти іншим шляхом? Вибір залишається за вами.
Будьте завжди вільними.

Категорія: Старша школа | Додав: annapodus (11.04.2016)
Переглядів: 770 | Теги: торгівля людьми | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту
  • uCoz Community
  • uCoz Manual
  • Video Tutorials
  • Official Template Store
  • Best uCoz Websites

  • Copyright MyCorp © 2024 | uCoz