Мета: сформувати уявлення про небезпеки, які очікують на дітей
та молодь під час використання Інтернет та інших інформаційно-
комунікаційних технологій, ознайомити з правилами безпечного
використання інформаційно-комунікаційних технологій, розвинути навички
безпечного використання Інтернет та інших інформаційно-комунікаційних
технологій.
Для дітей старшого віку – 15 – 18 років – просимо зробити акцент на
небезпеці втягнення в розповсюдження або виготовлення порнографії, бо
це карається Кримінальним кодексом України.
Загальний час : 45 хв.
Необхідні матеріали:
• аркуш ватману/дошка
• маркери/кольорова крейда
• кольорові стікери, бажано круглі
1. Вступ
Урок рекомендуємо розпочати з мозкового штурму щодо корисності
Інтернету. Пропонується поставити запитання учням, що таке Інтернет та в
чому полягає його корисність. Можна записувати на дошці, а по закінченні
вправи перечитати. Після цього вчитель робить коротке інформаційне
повідомлення про те, коли та з якою метою було створено Інтернет.
2. Гра «Квітка»
Перед початком вправи вчитель малює квітку без пелюстків на аркуші
ватману або дошці.
Вчитель роздає кожному учню/учениці стікери та дає завдання
учасникам вигадати собі «нікнейм», який вони використовують для
спілкування в Інтернеті, або ж той, який хотіли б використовувати, та
написати його на стікері. Кожний учень/ кожна учениця підходить до
аркуша з квіткою, називає нікнейм, своїє реальне ім’я та хобі і наклеює
стікер з нікнеймом на аркуш так, щоб стікер став пелюстком квітки. Аркуш
з квіткою розміщується на стіні. Якщо квітка намальована на дошці, то
вона залишається для наступної вправи.
3. Гра «Хто надіслав тобі листа?»
Для цієї вправи вчитель використовує «квітку» з попередньої вправи.
Вчитель видає учням стікери і просить кожного написати позитивне
побажання або просто хороші слова на стікері. А потім наклеїти їх поряд з
будь-яким зі стікерів з нікнеймами на аркуші з квіткою. Кожен учень/ кожна
учениця має наклеїти побажання до чужого нікнейму так, щоб власники
нікнеймів не бачили, хто написав їм побажання. Учасники отримують
побажання до свого нікнейму і намагаються вгадати, хто надіслав їм
це «повідомлення» (див. мал. 3). У 99% учасники не можуть вгадати
відправника повідомлення.
Вчитель робить висновок: так само відбувається і при спілкуванні в
інтернет-просторі. Дуже складно перевірити, хто саме пише тобі листи,
спілкується з тобою. Якщо учасники групи добре знайомі між собою,
вони можуть вгадати відправника за почерком. У такому разі вчитель
підсумовує, що в інтернет-просторі не існує почерків, тому ніколи не
можна дізнатись, хто знаходиться по той бік комп’ютера або мобільного
телефону.
3. Інформація вчителя про небезпеки в інтернет-просторі та при
використанні мобільних технологій
Після попередніх вправ рекомендується поговорити з дітьми про
небезпеки, які можуть існувати в мережі Інтернет. Поставте запитання
дітям, що вони знають про ризики, які несе Інтернет, і, використовуючи
інформацію з розділу 1, розкажіть про існуючі загрози для дітей при
користуванні Інтернетом та мобільними технологіями. Інформація
про небезпеки в інтернет-просторі та при користуванні мобільними
технологіями має подаватися в залежності від віку учнів.
4. Правила безпечного Інтернету
Розкажіть учням, як уберегтися від небезпек в інтернет-просторі.
Правила безпечного Інтернету містяться на сайті «Онляндія: безпечна
веб-країна». Під час ознайомлення з правилами безпечного користування
Інтернетом та мобільними технологіями, важливо зазначити, що необхідно
не тільки піклуватися про свою безпеку, але й намагатися не порушувати
права інших користувачів Інтернету та мобільних телефонів, не наражати
на небезпеку своїх віртуальних та реальних друзів.
|