Запитання. Як батькам слід поводитися з дітьми-підлітками?
1) у відносини підлітка з однолітками батьки не повинні “втручатися”, коли їх “не просять”; спроба батьків вирішити проблему за свою дитину обернеться зниженням її соціального статусу в колі однолітків;
2) батькам не слід пропонувати і нав’язувати свої рецепти; треба морально підтримати дитину, допомогти розглянути можливі варіанти із ситуації, але остаточне рішення вона має прийняти сама виходячи зі свого психічного складу, своїх інтересів;
3) підліток, на відміну від дорослих, не злопам’ятний: він швидко забуває все погане й неприємне; батьки не повинні загострювати увагу своїх дітей на колишніх образах; підлітки довго мучаться з якоїсь дрібниці і, навпаки, швидко і легко вибачають те, чого дорослі не вибачили б.
Чим уважніше батьки поставляться до слів і вчинків своїх дітей, чим краще відчують їх настрій, тим простіше буде знайти потрібні слова у спілкуванні зі своїми дітьми.
Запитання. Які розумні правила, що стосуються соціального життя підлітка, можуть установити батьки?
Відповідь. Чітко має бути визначено:
Запитання. Що особливо мають врахувати батьки у вихованні підлітка?
Відповідь. Якщо поводження молодшого школяра будується за зразками, заданими дорослим, то в підлітковий період це має бути розмова двох зацікавлених осіб, що міркують, сумніваються, здійснюючи активний пошук правильного рішення.
Підліток, критично осмислюючи зовнішній і внутрішній світ, висуває завищені вимоги до слів і дій дорослого. Це необхідно враховувати батькам у вихованні дорослішаючих дітей. Потрібно мати на увазі, що однолітки в цей період мають більший авторитет, ніж батьки.
Запитання. Які основні цілі виховання в підлітковому віці?
Відповідь. Виховання в будь-якому віці має здійснюватися в плані особистісно-орієнтованого до нього підходу. Цілі виховання:
1) забезпечити психологічну захищеність дитини, довіру до світу, радість буття (психічне здоров’я);
2) формувати особистісну культуру;
3) розвивати індивідуальність дитини (не шляхом програмування, а прогнозування і сприяння розвитку особистості);
4) формувати знання, уміння, навички не як ціль, а як засіб повноцінного розвитку особистості.
Запитання. Які причини агресивності у підлітка?
Відповідь. Можливі декілька причин прояву агресивності в цьому віці. Найбільш частими, з погляду психологів, є:
- знаходження свого місця в групі (з одного боку, цінується групою, а з іншого боку — дає почуття захищеності і права на безкарність із боку тієї ж групи);
- статеві відчуття, що зароджуються;
- фальш, яку відчувають підлітки від дорослих людей.
Запитання. Як проявляється почуття самотності у підлітків?
Відповідь. Почуття самотності є типовим для підлітків. У перехідний період підліток “відділяється” від сім’ї, заперечує старомодні, на його думку, устої батьків, моралі яких здаються йому наївними та лицемірними.
Із сім’ї підліток “іде”, але близьких людей, з якими легко спілкуватися, з якими комфортно, знаходить не завжди. Проте він повинен сам знайти собі групу, щоб затвердитися в ній. Підліткові взагалі важко ввійти в групу однолітків. Якщо група не приймає підлітка чи він почуває себе в ній невпевнено, отже, вона підліткові не підходить. Виникає почуття самотності.
Дорослі повинні допомогти йому в цьому і вселити, що ця ситуація тимчасова, пройде перехідний період, і підліток буде ставитися до цього зовсім інакше.
Запитання. Як батьки повинні ставитися до дружби своїх дітей-підлітків?
Відповідь. Підліток сам обирає собі друзів. І не треба намагатися розлучити їх, протиставляючи себе друзям дітей. Треба намагатися зрозуміти, чим приваблює сина його друг: характером, кмітливістю, умінням цікаво розповідати і т. д. Нехай син (або дочка) запросить друга (друзів) додому, так батьки зможуть краще пізнати їх. Посприяйте тому, щоб дитина не замикалася на одному другові, заохочуйте нові знайомства.
Запитання. У чому особливості спілкування в підлітковому віці?
Відповідь. Д. Б. Ельконін вважав, що основним видом діяльності в підлітковому віці стає спілкування. Саме у спілкуванні підліток пізнає багато чого, у нього формуються комунікативні якості, емоційна стійкість, товариська взаємодопомога. Але не всі підлітки можуть знайти друзів по спілкуванню із свого оточення. За даними психологічних досліджень, близько 15 % підлітків обирають друга старшого себе за віком (існує ще потреба в опіці, старший друг може бути зразком для наслідування; молодший під керівництвом старшого за віком друга серйозно працює над собою, швидше дорослішає).
Знайомство через Інтернет, різного роду оголошення містять у собі небезпеку для довірливого підлітка. Він може потрапити під небажаний вплив. Тому відкритість і довіра в цьому питанні можуть допомогти батькам.
Запитання. Яка роль дорослого у формуванні сили волі в підлітка?
Відповідь. Дорослий повинен навчити підлітка:
1. відбирати цілі, що відповідають завданням самовиховання; ~ розуміти і приймати цілі в конкретній ситуації;
2. вміти самостійно сформулювати цілі і уявляти шляхи вирішення;
3. вибирати пріоритетну ціль з декількох можливих;
4. визначати послідовність перспективних цілей: ближніх, середніх і далеких.
—ситуації спілкування (приміром, пізно ввечері не слід розпочинати розмови із приводу уроків — це час непродуктивної роботи тощо);
— різноманітність дій навіть в однакових умовах (наприклад, у період суму вчора ви запропонували розважальну гру, а сьогодні — завели задушевну розмову);
— особистісні особливості (одні питання краще можуть бути обговорені з батьком, а інші — з матір’ю);
— вплив на емоційний стан підлітка (враховувати настрій, у якому перебуває підліток);
— пояснення доцільності дій (кожна вимога має бути доцільною для самого підлітка, він повинен розуміти, для чого йому це потрібно);
— необхідно мати на увазі й реакції підлітка на стиль спілкування батьків з ним, неприпустимі вічні виявлення — де був, що робив тощо.
Запитання. Як знайти вирішення проблеми “батьки — діти”, прийнятне для обох сторін?
Відповідь. Рекомендується розв’язувати проблему послідовно: / етап — визначення проблеми (містить у собі вислуховування підлітка, повідомлення йому про потреби батьків). Виходячи із цього формулюється проблема. Наприклад, підліток хоче запросити до себе друзів, а батьки приходять із роботи стомлені. Проблема: як можна поспілкуватися із друзями, не потурбувавши маму?
Відповідь.Щоб підліток зробив зважений вибір, прийняв правильне рішення, він повинен перебувати в спокійному, емоційно врівноваженому стані, уникати станів тривоги, страху тощо.
Не нав’язуючи думки, батькам треба підтримати його в самостійних пошуках свого рішення. Він сам повинен пережити особистий успіх або невдачу як результат своїх дій.
Дорослі можуть допомогти в розкритті різних можливих шляхів досягнення цілі. Спільне обговорення з підлітком життєвих ситуацій, що вимагають прийняття рішення, збагатить його життєвий досвід, допоможе в пошуках створення якоїсь моделі виходу з конкретної ситуації. Чим більше випадків буде пережито й осмислено підлітком, тим більш чітка модель пошуку складеться у його свідомості. Підліток повинен засвоїти за допомогою батьків, що процес прийняття рішення складається з:
Перешкоджати прийняттю самостійного рішення можуть низька самооцінка підлітка, тиск з боку однолітків, авторитарна ситуація в сім’ї та обмеження в правах.
Запитання. Як може позначитися нестача батьківської любові на підліткові?
Відповідь. При нестачі батьківської любові, низькій самоповазі підліткові необхідні друзі, товариші, значимі дорослі, серед яких від міг би самоствердитися за рахунок якихось умінь і підвищити свій рівень самоповаги. Якщо йому це не вдається, то, як правило, підліток схиляється до девіантного поводження. З’являється прагнення до відхилення Від вимог суспільства, до досягнення самоповаги за рахунок соціально-негативних дій, які прийняті в злочинній групі, до якої він звикає.
|