ТІЛЕСНІ ПОКАРАННЯ ДІТЕЙ. ЧИ МОЖЕ УКРАЇНА СТАТИ ВІЛЬНОЮ?
Коли йдеться про тілесні покарання, завжди згадується оповідання Володимира Винниченка «Федько-халамидник», яке входить до шкільної програми, але мало знайоме українським читачам. А шкода, оскільки воно справляє дуже сильне враження. І головне — формує абсолютне неприйняття тілесних покарань дітей. Його сюжет одночасно простий і глибокий. Життєво активний і внутрішньо справедливий хлопчик Федько, який був лідером усіх дитячих розваг, узяв на себе провину за потрапляння до крижаної води іншого хлопця, котрий виглядав тихим і вихованим. Окрім того, Федько врятував його, сам потрапивши у воду. Але хлопця скривдили, та, попри жар і високу температуру, батько, не розібравшись у ситуації, відлупцював Федька ременем, після чого той помер. І хоча відтоді минуло майже століття, ця тема не втратила своєї актуальності в сучасному українському суспільстві.
Зазначимо, що це не лише українська проблема. Так, у Великобританії 90 % батьків хоча б один раз лупцювали своїх неслухняних дітей, природно, з найкращими намірами. Під чає обговорення законопроекту про заборону тілесних покарань 75 % опитаних висловилися категорично проти тотальної заборони на тілесні покарання, за — лише 8 %.
Давно вже досліджено, що дитина надалі відтворює ту модель поведінки, до якої звикла у дитинстві. Фізичне насильство потім стає нормою у житті. Крім цього, за спостереженнями психологів, у частини дітей, до яких застосовували тілесні покарання, потім формується занижена самооцінка, невіра у себе, пасивна життєва позиція. Або інший наслідок — підвищений рівень агресії, перш за все щодо слабших.
Що ж таке тілесні покарання дітей? Наскільки вони поширені у суспільстві? Чому батьки та вихователі й досі активно застосовують їх як метод виховання? Чому їхнє використання викликає занепокоєння в європейської спільноти? Які наслідки застосування тілесних покарань до дітей? Які існують альтернативні методи виховання? Що це взагалі таке? І де їх можна навчитися? Чи є адекватна реакція української держави та суспільства на факт застосування тілесних покарань до дітей? Що потрібно робити?
Для фахівців, які працюють Із дітьми, абсолютно зрозуміло, що фізичне насильство потрібно заборонити. Але не завжди навіть вони ставлять знак рівності між фізичним насильством і тілесними покараннями дітей. Хоча тілесні покарання, навіть тоді, коли вони вмотивовані найкращими виховними прагненнями дорослих, є насильством над дитиною, що має як фізичні, так і психічні наслідки.
Застосування тілесних покарань порушує низку прав дитини, закріплених у Конвенції ООН про права дитини і підтверджених у Конституції України та Законі України «Про охорону дитинства»: право на рівний захист перед законом; право не зазнавати жорстокого ставлення; право на життя та фізичну недоторканність; право на найвищі стандарти фізичного та психічного здоров'я тощо. А це означає, що тілесні покарання потрібно заборонити і замінити альтернативними ненасильницькими формами виховного впливу на дитину. Чи вміють їх застосовувати педагоги та батьки? Чи готове до цього наше суспільство? Чи засуджує тілесні покарання громадська думка?
Щоб відповісти на ці запитання, 2006 року Український інститут соціальних досліджень на замовлення Міжнародного жіночого правозахисного центру «Ла Страда-Україна» провів опитування громадської думки населення щодо ставлення до проблеми тілесних покарань дітей.
На запитання «Як часто до вас особисто застосовували тілесні покарання, коли ви були дитиною?» приблизно 10 % респондентів відповіли «дуже часто». «Досить часто» (один-два рази на місяць) — 13 % респондентів. І лише третина опитаних (34 %) вважає, що «ніколи». Від тілесних покарань страждали частіше хлопчики, ніж дівчатка.
Ці дані свідчать про серйозне поширення фізичного насильства в українському суспільстві, що має викликати занепокоєння як у політиків, освітян, соціальних працівників, працівників правоохоронних органів, так і у широкої громадськості.
Простежується також взаємозв'язок відповідей про рівень освіти респондентів і частоту застосування тілесних покарань до них особисто. Так, до 40 % тих, хто має повну вищу освіту, ніколи не застосовували тілесних покарань, а ось до тих респондентів, які мають неповну вишу, — лише 25 %. Часто застосовували тілесні покарання до 7 та 11 % респондентів відповідних груп.
В українському суспільстві панує стереотип: насильство, жорстоке поводження з дітьми, недбале ставлення — це проблеми винятково кризових або матеріально погано забезпечених сімей, бідних. Але проведене опитування громадської думки, котра безперечно потребує подальшого вивчення, дає підстави для протилежних висновків: найбільш забезпечені громадяни дають найменш толерантні відповіді на поставлені запитання.
Так, серед тих, чиє матеріальне становище вони самі характеризують як «ми можемо дозволити придбати собі практично все, що хочемо», 22 % вважають, що застосування тілесних покарань до дитини є доцільним завжди, коли дитина поводиться погано, а 50 % готові застосовувати тілесні покарання до дитини в окремих випадках. І лише 28 % опитаних із цієї групи вважають, що застосування тілесних покарань до дитини неприйнятне за будь-яких умов. Такий низький рівень толерантності можна пояснити:
- незнанням альтернативних форм виховання дитини;
- завищеними вимогами до дитини в сім'ї;
- відсутністю Інших способів мотивації дітей у ситуації матеріальної забезпеченості;
- застосуванням фізичних покарань до цієї групи респондентів у дитинстві.
Останнє положення підтверджується опитуванням: найчастіше застосовували тілесні покарання у дитинстві до тих респондентів, які характеризують свій матеріальний стан як «вищий від середнього, високий і дуже високий», тобто до тих, хто досяг найвищого рівня матеріального добробуту. Так, декілька разів на місяць тілесні покарання застосовували до 59 % опитаних із цієї групи, до 41 % —дуже рідко. Але жоден респондент не відповів, що «ніколи». Тут можна стверджувати, що вихованню цих опитуваних у дитинстві батьки приділяли більше уваги.
Але застосовували «найпопулярніший* засіб виховного впливу — тілесні покарання, фізичний тиск, побиття.
То може його доцільно використовувати, якщо він є таким ефективним? Чи, як кажуть, що ж тут поганого, якщо батьки, бажаючи виховати дитину, дадуть їй декілька разів прочухана, на те вони й батьки?..
Ці запитання не риторичні, а абсолютно практичні.
Тілесні покарання можна розглядати не тільки як насильство, але у певних випадках і як жорстоке ставлення. Для ліквідації наслідків жорстокого поводження, адекватного та своєчасного реагування на такі факти у 2004 році було прийнято спільний наказ МВС, МОН, МОЗ, Міністерства України у справах сім'ї, молоді та спорту (на той час Державного комітету України у справах сім'ї та молоді) від 16.01.04 № 5/34/24/11 «Про затвердження Порядку надання звернень і повідомлень із приводу жорстокого обігу з дітьми або реальною погрозою його здійснення». Тілесні покарання є одним із виявів жорстокого поводження та насильства.
У правовій базі України визначення насильства представлене Законом України «Про попередження насильства в сім'ї» від 15.11.01 № 2789-Ш. У ст. 1 Закону визначені такі види насильства: фізичне, сексуальне, психологічне, економічне. Так, фізичне насильство за законом «Про затвердження Порядку надання звернень і повідомлень із приводу жорстокого обігу з дітьми або реальною погрозою його здійснення» це — «навмисне нанесення одним членом родини іншому члену родини побоїв, тілесних ушкоджень, що може призвести або призвело до смерті постраждалого, порушення фізичного або психічного здоров'я, нанесення шкоди його честі й достоїнству» (ст. І). Отже, тілесні покарання, які застосовують із виховною метою, підпадають під визначення фізичного насильства. Побиття різкою, паском, ляпаси тощо також є протизаконними.
Відповідно до Сімейного кодексу України батькам заборонено застосовувати фізичні покарання до дітей, а також інші види покарань, що принижують людську гідність малюка. Так, ст. 150 «Обов'язки батьків щодо виховання та розвитку дитини» містить параграфи: «Батьки зобов'язані піклуватися про здоров'я дитини, її фізичний, духовний і моральний розвиток... Батьки зобов'язані поважати дитину... Забороняються будь-які види експлуатації батьками своєї дитини... Забороняються фізичні покарання дитини батьками, а також застосування ними інших видів покарань, які принижують людську гідність дитини». Але в Кодекс не включено процесуальних норм, які б давали змогу застосовувати ці принципи на практиці.
У Кримінальному кодексі України також існує низка статей, що передбачають притягнення батьків до кримінальної відповідальності за незаконні дії щодо власних дітей (зловживання опікунськими правами — ст. 167, нанесення тілесних ушкоджень — ст. 121 — 125, побої та мордування — ст. 126). Але на практиці такі норми практично не працюють. Тут на перший план виходить суперечність між принципами захисту прав дитини та принципом невтручання у внутрішні особисті справи ролики. Тільки найбільш «крайні» та жорстокі випадки набувають розголосу й потрапляють у коло уваги правоохоронних органів.
У більшості ситуацій людина, яка застосовує тілесні покарання, не усвідомлює поганих наслідків такого поводження, вважаючи, що її дії, викликані позитивними намірами, є легітимними та виправданими. Але ж наслідки застосування методів фізичного впливу на дітей можуть бути негативними та "пролонгованими. Дитина, котра зазнала насильства, отримує травматичний досвід, який супроводжується травматичними переживаннями та відтворюється у формі неадекватних поведінкових реакцій. Усе це призводить до дезорганізованої поведінки, розвитку. Для неповнолітнього важливими є довіра до батьків, почуття захищеності в сім'ї. Вони втрачаються при застосуванні насильства.
Використання альтернативних методів виховання дітей залежить від педагогічної культури батьків, педагогів, соціального оточення, культури в мікросередовищі, моральних цінностей тощо. Так, антиподом насильства та жорстокого ставлення є толерантність, необхідна для спілкування, співжиття та спільної діяльності, що є основою формування культури миру в сім'ї, громаді, суспільстві. Основні риси толерантної особистості: прихильність до інших людей, терплячість, милостивість, почуття гумору, чуйність, довіра, альтруїзм, уміння володіти собою, доброзичливість, неупереджене ставлення, гуманізм, уміння слухати співрозмовника, допитливість, здатність до співпереживання. Імовірно, кожен дорослий знайде в собі недоліки чи скаже, що не завжди буває толерантним.
Проведене опитування виявило наявність суттєвого дефіциту знань щодо альтернативних побиттю засобів виховання та методів впливу на дітей у сім'ї. І тому правозахисний центр «Ла Страда-Україна» поділяє занепокоєність міжнародного співтовариства, правозахисників, вважаючи застосування тілесних покарань неприпустимим явищем у цивілізованому суспільстві. Для протидії започатковано програму «Україна, вільна від тілесних покарань дітей», розраховану на 3 роки. При потребі термін її реалізації буде продовжено. Мета програми — сформувати і запровадити стратегію протидії застосуванню тілесних покарань дітей в Україні. Для цього планується:
- розробити і впровадити інформаційну кампанію проти застосування тілесних покарань дітей, яка включатиме соціальну
рекламу на телебаченні, радіо, публікацію в ЗМ1, проведення прес-конференцій, розробку, друк і розповсюдження інформаційного матеріалу;
- розробити і впровадити науково-методичне забезпечення, тренінгові Й освітні програми для фахівців, які працюють із батьками та дітьми, тренінги для батьків щодо неприпустимості застосування тілесних покарань дітей;
- уключити проблему неприпустимості тілесних покарань у порядок денний роботи громадських організацій України;
- проаналізувати правову базу заборони тілесних покарань дітей і необхідність про позицій щодо її вдосконалення;
- сформувати групу фахівців, активістів, політиків, які пропагуватимуть Ідеї неприпустимості застосування тілесних покарань дітей.
Україна має стати, вільною від тілесних покарань дітей! Це буде свідченням цивілізованого та демократичного розвитку нашої держави.
|