(За матеріалами К. Левченко, доктора юридичних наук, народного депутата України, президента Міжнародного жіночого правозахисного центру «Ла Страда- Україна»)
Мета нашої лекції — на основі вивчення ситуації сформувати стратегію протидії застосуванню тілесних покарань дітей.
Завдання: дослідити ситуацію з поширенням тілесних покарань дітей; вивчити стан громадської думки щодо можливостей застосування тілесних покарань дітей; ознайомити зі стратегією протидії застосуванню тілесних покарань до дітей; проаналізувати правову базу заборони тілесних покарань дітей.
Під час зустрічі планується проведення та використання перелічених нижче форм і методів реалізації поставлених завдань: соціологічне опитування; надання інформації щодо впливу тілесних покарань на розвиток дитини.
Очікувані результати:
- Усвідомлення проблеми насильства в сучасному суспільстві.
- З'ясування рівня поширення тілесних покарань.
- Визначення змін у застосуванні тілесних покарань до дітей.
- Підвищення рівня обізнаності батьків формування установки на неприпустимість застосування тілесних покарань.
Що таке тілесні покарання дітей? На скільки вони поширені у суспільстві? Чому батьки та вихователі й сьогодні активно застосовують їх як метод виховання? Чому це викликає занепокоєння в європейське спільноти? Які наслідки застосування тілесних покарань до дітей? Які існують альтернативні методи виховання? Що це взагалі таке? І де їх можна навчитися? Чи адекватна реакція української держави та суспільства на факт застосування тілесних покарань до дітей? Що потрібно робити?
Застосування тілесних покарань порушує низку прав дитини, які закріплені в Конвенції ООН про права дитини та підтверджені в Конституції України та Законі України «Про охорону дитинства»:
- право на рівний захист перед законом;
- право не зазнавати жорстокого ставлення;
- право на життя та фізичну недоторканність;
- право на найвищі стандарти фізичного та психічного здоров'я тощо.
Це означає, що застосування тілесних покарань в Україні фактично заборонено законодавством. Але...
Англійські правники поділяють тілесні покарання на «помірні тілесні покарання», які здійснюються в межах розумного, та «знущання». У 2004 році в Англії та Вельсі введено закон, за яким дозволено «помірні тілесні покарання». Але якщо дітей лупцюють так, що у них залишаються сліди, — це підсудна справа. Бити дітей заборонено, так само як і дорослих.
Мета нашої зустрічі — проаналізувавши отриману під час лекції інформацію, дати відповіді на поставлені запитання.
Скажіть, як часто до вас особисто застосовували тілесні покарання, коли ви були дитиною?
- Майже щодня;
- раз чи двічі на тиждень;
- раз чи двічі на місяць;
- дуже рідко;
- ніколи.
Давно вже досліджено, що дитина надалі відтворює ту модель поведінки, до якої звикла у батьківській сім'ї. Так фізичне насильство стає нормою у житті.
Крім цього, за спостереженнями психологів, у частини дітей, до яких застосовують тілесні покарання, потім формується занижена самооцінка, зневіра у собі, пасивна життєва позиція. Або ж навпаки — бачимо високий рівень агресії, перш за все щодо слабших.
В українському суспільстві панує стереотип: насильство, жорстоке поводження з дітьми, недбале ставлення — це проблеми винятково кризових або недостатньо матеріально забезпечених сімей, бідних.
Чи вважаєте ви необхідним та доцільним застосування тілесних покарань при вихованні дітей?
- Так, завжди, коли дитина поводиться
погано;
- так, але в окремих випадках;
- ні, в жодному разі;
- важко відповісти, не знаю;
Ці запитання не риторичні, а абсолютно практичні.
Тілесні покарання можна розглядати не тільки як насильство, але у певних випадках і як жорстоке ставлення.
Назвемо деякі з можливих причин жорстокого поводження з неповнолітніми в сім'ї: особистісні риси батьків (агресивність, авторитарність); відсутність позитивного прикладу поводження з дітьми; алкоголізм, наркоманія, релігійний фанатизм; фізичні чи психічні вади батьків (розумова відсталість, психічні захворювання, глухота, сліпота тощо); невміння виховувати дітей, незнання своїх прав та обов'язків щодо дітей, відповідальності за них, незнання прав та потреб дітей; невміння долати сімейні та життєві кризи, відсутність самореалізації.
Причинами жорстокого поводження можуть бути й фактори сімейного виховання, які призводять до дезінтеграції «Я» дитини. За О. Захарович, це:
- нерозуміння батьками своєрідності особистісного розвитку дитини;
- неприйняття дорослими дитячої індивідуальності;
- невідповідність вимог і очікувань батьків потенціалу і потребам дітей;
- нерозуміння особливостей виховання в різні вікові періоди;
- непослідовність у взаєминах дорослих і дітей;
- неузгодженість між батьками змісту, цілей і засобів виховання;
- прагнення визнання в якійсь сфері (професійній, економічній, соціальній) і неможливість його досягти;
- раптові серйозні зміни у різних сферах життя (втрата роботи, хвороба, смерть дружини тощо);
- афект, невміння загальмувати свою поведінку;
- приклад власних батьків;
- психічні хвороби;
- тендерні стереотипи суспільства, соціокультурне сприйняття статі, що диктує певну поведінку, культурні норми, стиль одягу;
- психологічні риси, здібності, види діяльності, професії.
При цьому заохочується поведінка, що відповідає соціостатевій ролі, і пригнічується та, що їй суперечить.
У більшості ситуацій людина, яка застосовує тілесні покарання, не усвідомлює поганих наслідків цього, вважаючи, що її дії є легітимними та виправданими, адже її наміри — щонайкращі.
Але ж наслідки застосування методів фізичного впливу можуть бути негативними та пролонгованими. Дитина, яка зазнала насильства, одержує травматичний досвід, що супроводжується травматичними переживаннями, відтворюється у формі неадекватних поведінкових реакцій. Усе це призводить до дезорганізованої поведінки. Для малюка важливі довіра до батьків, почуття захищеності в сім'ї. Вони втрачаються при застосуванні насильства. Наслідки жорстокого поводження з дітьми описані в науковій та педагогічній літературі.
|