ТЕХНІКА, ЯКА ДОПОМОЖЕ В ДІАГНОСТИЦІ ТА ТЕРАПІЇ ДИТЯЧО-БАТЬКІВСЬКИХ ВІДНОСИН
Задля збереження психічного здоров’я Ваших дітей результати тесту може інтерпретувати лише досвідчений психолог!
Цю вправу було розроблено на основі тесту «Незакінчені речення» Сакса- Леві.
Основні правила:
Вправа виконується в парі «дитина-дорослий». Я використовувала її з дітьми підліткового віку, але, думаю, можна використовувати і з молодшими школярами при відповідному рівні рефлексії. Вправа є доповненням до інших технік і застосовується тільки в контексті запиту.
Інструкція:
Перед вами два завдання. Перше з них для _____ (ім’я дитини), друге для _____ мами (тата чи іншого дорослого). Ваше завдання, продовжити ці речення. Тобто (Для дитини): «Спочатку ти продовжуєш речення щодо себе, а далі, тобі потрібно буде припустити, як відповість на питання твоя мама і записати ці відповіді». Також для мами (тата чи ін.) Спочатку потрібно продовжити речення про себе (друга частина листа), а потім припустити, як відповість дитина і ці відповіді записати.
Дуже важливо: метою цієї вправи не є вгадування відповідей, тому і результат ми не будемо оцінювати за шкалою «збіглося 3 з 9», наприклад. Для нас важливо ваше бачення один одного, ваші спогади, враження, емоції і, звичайно ж, ЩИРІСТЬ.
Після того, як вправа буде виконана обома учасниками, зачитуються відповіді. Я завжди питаю, з кого почнемо. Якщо вважати, що першою починає мама, тоді спочатку дитина читає передбачувану відповідь мами на перше з її речень. Після того, як вона озвучена, мама зачитує, як вона відповіла. Тобто першим ми завжди читаємо припущення, щодо відповіді кого-небудь, а потім вже слухаємо саму відповідь.
Рефлексія проводитися як після кожного речення, так і після вправи в цілому. Передбачити, скільки буде тривати ця вправа досить складно, тому що в процесі обговорення піднімається ще безліч і безліч питань. Закінчувати вправу я завжди намагаюся на позитивній ноті, тому (особливо якщо процес обговорення був непростий) пропоную мамі і дитині обійняти один одного.
Як я вже писала, за бажанням клієнтів цю вправу можна давати виконати вдома з іншим членом родини, але при цьому важливо правильно зазначити інструкцію і на наступній зустрічі поцікавитися результатами.
Одним з яскравих прикладів у моїй практиці, коли вправа була дано додому, була розповідь дівчинки про те, як цю вправу вона виконала разом з татом. В процесі обговорення вправи їм вдалося встановити ще більш близький контакт і, як зізнався батько дещо пізніше, він «подивився на свою дочку іншими очима».
І так, під кожну пару «дорослий-дитина» дану вправу я коригую виходячи з особливостей клієнтів і їх запиту.
(Стимульний матеріал представлений російською мовою, мовою автора)
«Незакінчені речення»
Для __________________________________________________ (имя ребенка):
1.Самый приятный подарок от мамы, это-…………………………………………
2.Когда я делаю что-то не так, моя мама………………………………………………
3. Чаще всего мама хвалит меня за……………………………………………………
4.Чаще всего мы с мамой ссоримся из–за…………………………………………
5. Я думаю, что самым приятным, что я сделал(а) для мамы, было………………….
6. Когда мама говорит, что……………………………………………………….я её боюсь
7. Больше всего мне обидно, когда мама…………………………………………………
8.Мне нужна помощь мамы в ………………………………………………………
9.Люди, которых я больше всего люблю……..………………………………………
Для ____________________________________________ (имя родителя).
1.Больше всего я огорчаюсь, когда………………………………………………………
2.Когда я нахожусь дома, мне очень хочется……………………………………………
3.Больше всего я хочу, чтобы ____(имя ребенка)………………………………………
4.Сложнее всего нам с ____(имя ребенка) бывает ..……………………………………
5.Я сержусь, когда ___ (имя ребенка)……………………………………………………
6.Если ___ (имя ребенка) попросит, я готов(а)…………………………………………
7.Самый приятный подарок ___(имя ебенка)……………………………………………
8.Мне нужна помощь ____(имя ребенка) …………………………………..……………
9.Люди, которых я больше всего люблю……..…………………………………………
Автор: Фролова Марія Геннадіївна
|