СТРЕС ТА ШЛЯХИ ЙОГО ПОДОЛАННЯ
Як зрозуміти, що ми знаходимося у стані стресу?
Ознаки стресу:
Стрес – це внутрішнє переживання: ряд емоційних, фізичних і когнітивних реакцій:
- Емоції: смуток, страх, паніка, гнів, різка зміна настрою, апатія, роздратованість, безпорадність.
- Думки: негативні думки, неуважність, низька концентрація уваги, одержимість повторюваними думками, незадоволеність, принизливі думки по відношенню до себе або до дитини.
- Фізична реакція: пітливість, сильне серцебиття, нестача кисню, відчуття гіпертермії (перегрівання, штучне підвищення температури тіла, зумовлене зовнішніми фізичними факторами), хронічна втомлюваність.
- Поведінка: неконтрольовані спалахи, плач, нервозність, крики, нетерпимість, скарги.
Фактор стресу – це будь яка зовнішня подія, яка суб’єктивно оцінюється як погрожуюче, шкідливе, небезпечне.
Когда ситуація сприймається як погроза:
Емоція
|
Думка
|
Страх
|
«Я не здібна»
«Я не в змозі вирішити цю проблему»
|
Сум
|
«Мені доводиться все це робити самій»
«Ніхто не бачить, на які жертви я йду»
«Ніхто не звертає ніякої уваги на мої потреби й проблеми»
|
Гнів
|
« Інші люди не повинні втручатися в мою роботу!»
|
Що таке стрес?
- Стрес – це негативна афективна реакція, заснована на когнітивній оцінці ситуації як небезпечної або погрожуючої.
- Психологічний стрес спостерігається, коли людина приходить до висновку, що вона не може відповідати зовнішнім та/або внутрішнім потребам, оскільки ці потреби виходять за межі його можливостей (Lazarus & Folkman? 2004).
Фактори стресу:
1. Внутрішні
|
2. Зонішні
|
3. Інтенсивність, накопичення, тривалість
|
Особисті вимоги, риси характеру, досвід
|
Очікування або вимоги оточуючих (учнів, рідних, оточення)
|
Швидкість, накопичення стресових ситуацій, тривалість
|
Відношення, норми
|
Складність завдання («важкі учні»)
|
Небезпечне накопичення «маленьких» стресів
|
Потреби
|
Нестача часу (професійна діяльність, наявність дітей, побут, шлюб)
|
|
Очікування по відношенню до себе, сім’ї, оточуючим
|
Умови проживання та середовище
|
|
Високі особисті цілі («Я не маю права на помилку і мені не можна втрачати самовладання»)
|
|
|
Нереалістичні очікування по відношенню до себе та інших («Я повинен бути ідеальним вчителем», «Мені необхідно всім догодити»)
|
|
|
Відчуття некомпетентності
|
|
|
Відсутність пріоритетів
|
|
|
Думки про можливий катастрофічний розвиток подій
|
|
|
Погане планування та організація
|
|
|
ВАЖЛИВО:
- вчасно помічати ознаки стресу:
- легше впоратися;
- знижується інтенсивність стресу
- Вибирати підходящу стратегію подолання стресу
- Бути готовим змінити підхід у подоланні стресу
- Підвищувати стійкість до стресу.
СТРАТЕГІЇ ПОДОЛАННЯ СТРЕСУ
- Активні
- краще розподіляти час, краще організовувати повсякденний розклад
- давати доручення
- організовувати заходи. Які знижують вплив факторів стресу
- говорити про проблему, якщо її джерелом є взаємини з оточуючими
- вирішувати конфлікти конструктивно
- встановлювати чіткі межі, вчитися говорити «ні»
- збирати інформацію
- вирішувати проблеми, які призводять до стресу.
- Пасивні стратегії та/ або стратегії уникнення
- уникнення ситуації
- відмова від своїх потреб (тимчасовий або постійний)
- відмови визнати відповідальність іншого.
Якщо вплинути на обставини не можна, краще не витрачати енергію на вирішення того, що вирішити неможливо!
- Прийняття
- коли ми вважаємо, що ми не можемо змінити ситуацію або її уникнути.
ПІДВИЩЕННЯ СТІЙКОСТІ ДО СТРЕСУ
- Поведінковий рівень
- забезпечте правильне харчування, фізичну загрузку, прогулянки, приємні заняття
- відмовтеся від шкідливих звичок (куріння, алкоголь, …)
- Використовуйте техніки релаксації
- Будьте вірними своїм життєвим цілям
- Встановіть життєві пріоритети
- Приділяйте час собі та своїм потребам.
- Когнітивний рівень
- формуйте свої цілі та очікування реалістично
- Змінюйте ірраціональні переконання («Якщо я не буду ідеальним вчителем, учні мене не будуть любити»)
- Змінюйте очікування, подивіться на ситуацію з іншої точки зору («Вчіться на помилках», «Я не всесильна»)
- Думайте позитивно, уникайте негативних думок («У мене вийде», «Якщо у нас не вийде… це не означає, що у нас не вийде ніколи»)
- Будьте більш оптимістичні та сподівайтеся на позитивний результат
- Заохочуйте й підбадьорюйте себе, використовуйте позитивні монологи («Я буду абсолютно спокійна»)
- Не падайте духом, якщо у вас щось не виходить
- Нагороджуйте себе за досягнення
- Прийміть той факт, що деякі ситуації неможливо контролювати та змінити.
Приймайте відповідальність за свій спосіб впоратися зі стресом та свій вибір стратегії його подолання!!!
- Соціальний рівень
- Просіть підтримки у оточуючих
- Уникайте людей, які вам не підходять
- Вирішуйте конфлікти конструктивно (без взаємних докорів та обвинувачень).
- Використовуйте гумор
Важливо проявляти гнучкість; вибирайте стратегію подолання стресу, яка підходить вам в даній конкретній ситуації!!!
ЯК ЗМЕНШИТИ СТРЕС?
Щоб зменшити стрес, ми можемо використовувати різні техніки:
- Відносьтеся до стресу та до його подолання серйозно
- Час від часу, візьміть тайм-аут і відпочиньте від дітей/ сім’ї/ роботи. Знаходьте час для себе
- Приділяйте увагу своєму партнеру – працюйте над своїми емоційними взаємовідношеннями
- Шукайте підтримку
- Займайтеся приємними справами (прогулянки, кіно, зустріч з друзями, зоопарк тощо)
- Змініть свій стиль життя
- Вчіться розслаблятися.
Підготовлено: Міхаель Козіна (Mihael Kozina)
|